AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
294.071

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 5 av 40
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Även jag har blitt omkörd i påsk, mellan Norrköping - Linköping blev jag ikappkörd av en 6- serie, (nya modellen) jag körde i ca 125-130 (har respekt för de blå/vita i detta län. Kunde dock inte hålla mig så när han var ca 100 meter bak tryckte jag plattan i mattan. Det tog en bra stund (tyckte jag) men vid drygt 210 km dundrade han förbi, tog dock 3-400 meter...
Hans passagerare flina så gott. - och på bakluckan på hans bil stod det M6 !!

Inte mycket att sätta emot där tyvärr, (förrän sommarbilen kommer ut)

qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Och vad är sommarbilen för något ??

Janne E91 330D 2006
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde idag bakom min 320 och kunde konstatera att det ryker rejält svart vid minsta lilla gaspådrag. Har inte kört bakom den tidigare så jag har inget att jämföra med men man har ju sett andra dieselbilar och jag tycker inte det brukar ryka så kraftigt (och då pratar jag inte om dieslar från förra seklet...). Tänkte att det kanske är boxen som gör att det ryker på mer.

Ska testa vid tillfälle att ställa ner boxen till 0 och lura ut min fru på en tur med två bilar...

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Intressant programmer!

Jag har inte hunnit ligga bakom "min egen" bil än, men det är ju intressant att den ryker mer..

Det gör mig fundersam på hur våra fina katalysatorer tycker om det. Man vill ju ogärna komma till besiktningen och få nerslag på ojävligt höga värden då katten brunnit upp. Detta är ju vanligt på bensinbilar som har dålig förbränning, men jag vet inte hur dieselkatalysatorer fungerar.

Jag skall dock upp till Gävle o hämta motorcykeln i helgen, så jag passar på att liga bakom och be brorsan ligga framför i min bil och gasa med lite olika inställningr i boxen för att se om det är stora skillnader ev. svartrök.

//amullo
---
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om den ryker mer är som sagt fortfarande en fråga som är obesvarad men vi får se vad våra respektive tester visar...

___
//Ulf
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Ja, efter hårdkörningar på autobahn med fullgas etc, så undrar jag också hur mitt partikelfilter tycker om det hela. kan dock känna att den 'bränner bort' sot som vanligt lite då och då - vilket ju är glädkande!!!

Dock om 1 år när bilen ska in på besiktning första gången så får man hålla tummarna att man inte förstört både KAT och partikelfiler brännt ihop.

Ni ska vara glada att ni inte har ett partikelfilter som kan stoppa upp sig och förstöra både KAT och filter och med nedsatt effekt pga sämre blås, även om ni får leva med lite RÖK!!! Bästa hade varit att ha en gammal 530d E60 utan partikelfilter. Bolmar på bra, men inget filter som kan paja + att ingen ojämn gång i motor när sot ska brännas bort.

men men det är då....och nu är det GASA som gäller
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Skorstensröken ala polsk långtradadre är väl helt naturlig när man boxtrimmar, det är ju bara mera diesel man hivar in: Inget konstigt alls.

Kör man en ny bil med partikelfilter slipper man detta då filtret tar sotet. (hur länge det pallar vet väl ingen ännu)

Vill ni trimma era dieslar utan rök och med bättre miljösammvete så ska turbotrycket upp lika mycket som den ökade dieselmängden.

Visa användare
2.407
amullo
Jahapp..

Jag körde bakom brorsan (som körde BMW´n) med hojen från Gävle till Stockholm idag.

Boxen nerställd på 20 och bilen gick rökfritt utom då brorsan skulle göra omkörningar då den bolmade till lite rök som dock snabbt slutade.
Jag TROR att det var när lådan växlade ner som motorn tröck ur sig lite rök, men sedan drog den rökfritt under själva accelerationen/omkörningen, som bror sade hade skett på fullgas/kickdown.

Jag kan för övrigt säga att min förbrukning nu ligger på 0.53 l/mil (5.3l/100km) enl "tanka och räkna mot körda mil" metoden. Detta gäller landsväg/E4 med +10 km/t på farthållaren. Detta ligger lägre än min tidigare förbrukning på 0.58 l/mil (5.8L/100km).

Dock var det ju "bra" väder idag, lagom kallt för att luften inte skall värmas för mycket OSV. Fortsättning följer.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Ni som kör med Mehrleistungboxar, har ni alla partikelfilter ?

Janne E91 330D 2006
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nej, jag har det inte och inte Amullo heller.

___
//Ulf
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Det är förmodligen därför det ryker lite vid gaspådrag. Det gör det även utan box om ni inte har partikelfilter.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att det ryker lite är väl ok men jag tyckte det var lite för mycket och man kör ju bakom olika dieslar utan partikelfilter nästan dagligen och att det skulle ryka på det sättet bara man rör gasen beror nog på boxen.

Tankade upp bilen idag och det är första riktiga mätningen sedan sommardäcken (nya Dunlop 225/45-17) kom på. Boxen har stått på fullt (~110) och min fru har kör 4 x 16 mil (90% motorväg) + 2 korta lokala turer på några km. Min fru kör relativt försiktigt och mycket med farthållare.

0,73 liter/mil uppmätt medan färddatorn visar trevliga 0,43 liter/mil. 0,73 är enligt min mening för högt för en diesel i denna storlek när det gäller ren motorvägskörning. Har nu ställt ner boxen på 0 för den kommande veckan så får vi se vad det ger.

Som jag skrivit tidigare så visade ju min färddator rejält fel (> 20%) redan innan boxmonteringen och man har ju funderingar på att bilen redan i standard får för mycket bränsle vilket då kunde förklara en högre förbrukning än normalt samt färddatorns felvisning.

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
programmer..

Det verkar som att det är något mysko med så hög förbrukning på din bil. Min har legat på 0.6l/mil under vintern med dubbade vinterdäck och landsväg/motorväg. Jag ligger ju iofs oftast inte högre än 110 km/t på vintern då jag är rädd om däcken och har även normalt en ganska "snäll" körstil.

Nu med sommardäcken så bör förbrukningen minska med ca. 5% av erfarenhet. Detta ligger i liinje med de 0.53-0.54 l/mil som bilen nu drar.

Vinter- och Sommardäck är av 205/55-16 model. Bridgestone WS-17 vinter och Bridgestone Turanza sommar. ev. så kan dessa ha något lägre förbrukning än de 17" som vissa kör på.

FRÅGA!
Skulle någon som kan Tyska kunna formulera en fråga att maila till Mehrleistung om just bränsleförbrukningsminskning? De lovar ju guld och gröna skogar, men det verkar ju inte som att det är så många av oss som märkt av det.

//amullo
---
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Amullo; Har bott 7 år i tyskland, ska höra med dem när jag får tid!!

En helt annan sak

Hej alla,

jag skriver detta inlägg för att jag innerst inne nog vill att någon av er ska avråda mig från följande;

har genom kontakter en möjlighet att 'proffstrimma' (mappa om) min 525dA för nästan ingenting. Chipptrimning med garanti och allt. Då nybilsgarantin faller om ett par månader i vilket fall som helst så har jag börjat fundera på att kanske mappa om styrenheten (läs chippa) bilen.

Som ni alla vet så kör jag med mehrleistungboxen, och jag tänkte nu det otänkbara.

Chippa bilen, dvs öka turbotryck etc och sedan när bilen är ommappade koppla in boxen. Motorn kommer således redan vara optimerad, och boxen kommer att spruta in mer diesel baserat på redan optimerade signaler!!!!! Häftigt...undrar om det funkar.

Detta torde ju teoretiskt sätt kanske ge dubbelprestanda - (mereffekt från om-mappning + mer effekt från boxen).

Vad säger ni.....vet inte om allt pallar med mereffekten, eller om systemen (ECU) kommer typ att kortsluta sig själv..., men som sagt en ommappning 'höjer ru bara ribban' på många av motorns styrningar, så boxen hade ju fungerat i samma princip som den gör nu utan chippning.

kanske ingen omöjlighet att plocka ut runt 220hk och runt 510nm.........häftigt!

FRESTAD.....:)
Mr
10
Mr Bool
330d Touring -03
Hej

Jag har följt era inlägg ett tag nu.
Funderar oxå på att beställa snart.....

amullo: Du skulle kunna använda Länk och översätta från Engelska till Tyska

Det gör det något enklare iallefall

/Mr Bool
Visa användare
2.407
amullo
marineuter..

Att "mappa om" insprutningen till optimalt och att sedan skjuta på ÄNNU mer diesel tycker jag är overkill. Om dessa proffstrimmare vet vad de gör så kommer motorn att ge så mycket som det praktiskt är möjligt att få ut av motorn redan där.

Börjar man pressa saker ännu mer så hamnar man ju tilslut på byte av både Turbo och bränslesystem samt spridare för att kunna få ut mer effekt.

En sak som dock kan vara av intresse är ju att prova bilen på rullande landsväg före och efter mappning för att se hur mycket bilen förbättras i förhållande med en proffsmappning.

Närmast för mig är att undersöka möjligheten till att mäta turbotrycket på spisen för att se om Mehrleistung ljuger om ökat turbotryck eller inte.

//amullo
---
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Amullo; håller med dig!

Dock, om boxen nu bara hävar i mer diesel, så är ju denna sortens optimering annan än en ommappning som ju (vad jag vet) påverkar allt annat än just mängden av diesel som sprutas in. hade kanske blivit lite overkill, och jag tror nog att det blir att ställa in boxen/finjustera, då jag tror att motor/styrenhet kanske går ner i nödkörning. Men jag är dock riktigt sugen....!!!

Tror det hade blivit en optimal trimmning faktiskt, om boxen inte påverkar turbotrycket, och om en ommappning inte på verkar dieseltryck. Dvs om båda optimeringarna inte överlappar varann hade det nog kunnat bli en optimal kombination.

Någon annan som vill kommentera mina planer?????

mvh marineutter
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Ja du, livrem + hängsen, fast tvärtom. Jag är rädd att du sabbar bilen om du försöker trycka ut ännu mera effekt o vrid än vad du redan gör. Men är det gratis så kan du ju prova, dvs. om det är gratis att återställa oxå...sen beror nog mycket på hur man kör. Rödljus race, hög belastning vid kall motor, etc
sliter nog ner bilen mer. Så kör du med insidan, så testa o se. Sen måste jag säga att "mycket vill ha mer", Märker inte så mycket nu efter 3 veckor med boxen, visst går bilen bra...men nu känns det som den alltid gått så här.

Mapparen skall kunna maximera luftmängden ur turbon och samtidigt tillse att spridarna går på 100% Duty-Cycle. Då bör du få ur maximal effekt ur motorn och kan sälja boxen dessutom.
Kom ihåg att det finns alltid gränser för vad hårdvaran kan nå....den gränsen hittar mapparen bäst, därefter går det inte att få ut något mer oavsett box eller annan elektronik.

Så länge turbon har tillräcklig avgasenergi för att flöda säg 220hk så kan den göra det vid vilket varvtal som helst. Ponera att den går fullt redan vid 2000rpm, vilket är fullt möjligt, då har du 770Nm och ett garanterat ras.

Flåklypa
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej; Tackar för input och kommentarer. Kommer nog inte att chippa efter allt. Flåklypas resonemang låter ju logiskt, och om en ommappning nu innefattar ändring av spridarna, jag menar inte bara öppning och stängning, men även ökad mängd (vilket ju våra boxar verkar göra) så är det ju inte någon mening, och motorn skulle reventuellt t.o.m bete sig konstigt. Någon mer effekt skulle därför knappast genereras, kanske t.o.m mindre effekt!?

Om en ommappning dock inte direkt innefattar dieselmängd, eller om man vid en ommappning bara 'höjer turbotryck' samt optimerar öppning/stängning i insprutare, så borde det väl i princip ändå funka med att kombinera box med ommappning. Jag baserar detta på att mehrleistungboxen bara hävar in mer diesel och inte optimerar något annat.

Hade ju inte varit den bästa trimningen direkt, och saker kanske kommer att gå fel i både mjukvara och hårdvara, vid normal körning kanske dock ändå möjligt. Det eventuella extra man fått ut från boxen i sådana fall hade man ju kunnat bruka vid eventuella hjärndöda rödljusrace. Dvs köra box på 50 i kombination med ommappning och upp på 100 (om det nu är någon skillnad mellan 50 och 100!?) när man ska ut och ha kul.

Vad tror ni? Flåklypa?

Dance23; Håller med dig gällande mycket vill ha mer!!!! Fattar inte att jag verkligen sitter här och funderar på att inte bara chippa, men att kombinera chippningen med min MEHRLEISTUNGBOX...??? Ska höra med ett par oberoende chippare, och se om de alla drar samma slutsats, dvs att jag blivit dum i huvet :)

Även jag är nu van vid den där extra känslan man hade de första veckorna med boxen inkopplad, men nu är man van vid det - och vill ha mer!!!!
Dance23, kör med boxen inställd på 100 nu eller???????

Kanske dax att köpa en begagnad 535dA E61 (mums) och boxa eller chippa en sådan.......

Mvh marineutter (speedfreak och adrenalin junkie)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.