|
Sida 40 av 40
|
|
|---|---|
| Tack för input - beställde ett Bluefin Superchip i förra veckan, så får vi se vad det bjuder på. | |
|
Var beställde du Bluefin ifrån? Beställde du med en OBD-kodare så du kan lägga in det själv? Se fram emot en rapport 320-Mike! |
|
|
@hertzmann - Beställde direkt från Bluefin i England, och ja en handenhet man matar in manuellt med. Blir spännande, och leveransen är visst på väg redan : ) |
|
|
Om man vill installera ny motorprogramvara från BMW, hur går det då när man sedan tunar bilen med chip/map? Jag tänker att det säkert finns någon ny uppgraderad programvara för min 2008:a att köpa hos BMW, men vet inte om det är någon idé om den sedan skrivs över med trimmappen. Eller gäller de uppgraderingarna bara vissa delar som inte påverkas av de värden som optimeras med trimchip? |
|
| Köp t.ex BSR:s programvara och handenhet. Då kan du själv lägga tillbaka trimmet om det skrivs över.. | |
|
Nu har jag installerat Bluefins Superchip, och jäklar vilken skillnad. Turbokicken är rejält förstärkt och det kändes som det skulle släppa på tvåan vid fullgas. Bilen varvar upp väldigt mycket snabbare, så man hinner knappt med att växla på de tre första växlarna. Försökte filma med mobilen, men det går inte hålla fullt fokus på telefonen, ratten och växlandet samtidigt. Körde samma sträcka åt samma håll före och efter omprogrammeringen. Även om jag inte drog ur fullt på växlarna, så blev det åtminstone samma typ av körning båda gångerna. Det skiljde ungefär två sekunder 0-100. Mr. Silver - det är en handenhet som kan tanka tillbaka min originalmap när jag vill. Precis som BSR´s PPC3. |
|
|
Superkul med din recension! Bra och utförligt skrivet. Det verkar som om du är nöjd? Hur fungerade installationen rent praktiskt? Kopierade du din egen mapp först till enheten för att sen ladda in den som låg inlagd? |
|
|
Till mitt tidigare inlägg vill jag tillägga att jag inte varvade ur på ettan vare sig före eller efter nya mappen, eftersom det går på några få sekunder och känns som onödigt slitage. Installationen av Bluefins Superchip är så enkel att en raketforskare fixar det utan problem : ) In med handenheten i bilens datauttag, tanka in originalmappen i enheten. Ta ur enheten, koppla in den i datorn och ladda upp originalmappen till Bluefin. Tanka hem uppdaterad mapp från Bluefin och ladda in i bilen. Sekunden efter är bilen uppdaterad och frustar ivrigt inför första provtur. Hur många hästkrafter extra, och vilket ökning av vrid har jag ingen aning om. Enligt Bluefin är det nu 220 hk och 440 NM i min 320. Oftast är väl de flesta siffrorna från trimfirmor överdrivna, men nog fan känns den vaken allright. Det är inte som att köra kompressormatat, där kraften kommer redan från botten, men upplevelsen är att turbon kickar in snabbare i registret, och med mycket mer kraft. |
|
|
Erfarenheter av mappning (inte box... skulle aldrig falla mig in) Min bil - en 430DA -15 - är nu mappad med följande rapporterade resultat: Innan Efter effektiv kraftökning 80-120 3,6s 3,0s 20% 100-150 6,1s 4,8s 27% Den håller måttet! Andra konsekvenser (ingenjörsmässigt uträknat): Typ "0,7sek" snabbare till 100 - tämligen pointless :o) MEN, plattan i mattan från 50 så är bilen nu... ¤ en billängd före efter 100m ¤ nästan 20m framför efter 200m ¤ och sådär 35m framför efter 400m Bilen gick som tusan innan och nu utav mera tusan... utan ryck och konstigheter. PS. Vilken mappning då frågar du?... V-tech, eller Vtech som somliga ibland skriver. PPS. Jag är osentimental och tror INTE att andra välrenomerade ECU-mapp-firmor är mycket sämre/bättre/annorlunda (AutoStable, SMO)... anar att de använder mycket snarlika filer... Och nej... det är inte "en ny bil"-hallelulja, bara mer av det götta |
|
|
How about AUTOSTABLE? Är dom nåt att ha? 200 kg i bänkpress |
|
| PPF i avesta programmerar om det flesta bilar. Riktigt nöjd med min 535d. Programmera även bort partikelfiltret utan extra kostnad 😀 | |
|
Jeg har akkurat trimmet min 535d - 08 hos Vtech, en steg 2 programvare. Downpipen kjøpte jeg på Ebay og selve montasjen gjorde jeg selv, det tok 5 timer. To dager senere leverte jeg bilen hos Vtech og hentet den samme dag. Jeg vil bare si at økningen ble ENORM !!! Jeg ble skremt over den sinnsjuke effektøkningen, så den flyr som en rakett på motorveien. Da jeg kjørte i lav hastighet i 2 veksel og trykket gasspedalen halveis inn, la jeg merke til antispinnlampa blinket, selv med fete 265 dekk bak på tørr asfalt. Jeg testet i 6 veksel fra 90 km/t uten kickdown, responsen er brutal. Tidligere kjørte jeg rundt med trimboks, det var ikke i nærheten av den effekten som er nå. Nå som de også har avprogrammert EGR funksjonen, skal jeg kjøpe et "EGR removal kit" på Ebay i nær framtid som koster ca 450 kr inkl frakt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.