|
Sida 39 av 40
|
|
|---|---|
|
Hakansson 1dl mindre var det både på datorn och när jag räknade vid tankning. 1dl mer när jag tog bort den när jag skulle sälja bilen. Samma resultat fick farsan på sin volvo V70 D5 -07. //Fredrik |
|
|
Hakansson; 'På en diesel vinnr du inga hk med öppna filter,snarare får du problem med LMM. ' Varfoer skulle ett oeppet filter/sportfilter orsaka mer problem med LMM;n pa en diesel jaemfoert med en bensinare? Eller har jag kanske missfoerstatt ditt inlaegg? Fragar i relation till att jag taenkt koera med oeppet filter resp. bygga om lufttillfoerseln. Tror inte bilen far optimalt med kall luft just nu med orginal filter och orginal luftintag. Mvh marineutter |
|
|
Du tjänar nog inget på att försöka få kaller luft i insuget temperatur stegringen får du i turbon.Intercoolern sköter nog sitt jobb.Vad tror du att du skulle vinna på att få in mer luft? Du tror att bilen inte för tillräckligt ned luft,Ryker bilen svart nu? Gör den inte det så har du luft så det räcker. |
|
|
Intercoolern sitter ju efter turbon, dvs mellan turbo och insuget, sa nog goer det skillnad. Att avgassidan av turbon aer 'varm' aer ju foerstaeligt i relation till foerbraenningen. En kompressor matar ju in sa mycket luft som 'moejligt' in i motorn/insug. Mer och jaemnare luftfloede in till motor/turbo/insug/intercooler aer ju alltid baettre!! Motorn 'tar' ju aenda bara det den behoever - foer o trycka in mer aen moejligt i en vanlig motor anvaends ju kompressorer samt turbos. Battre floede av till insugssidan pa turbon, med kallare luft - baettre respons och kraft i motorn. Kommer luften in laettare och baettre in till torbon (insugsidan) sa kan detta ju aeven i teorien bidraga till baettre turborespons (laddfoerdroejning). Sa stoerre luftintag samt baettre floede till intercoolern torde goera att bilen gar baettre, eller uppfattas som 'piggare'. Har partikelfilter (som ska monteras bort om 2 veckor), sa nagon svartroek ser jag inte och har aldrig sett. Dieselbilar som aer chippade eller optimerade ryker ju i vilket fall som helst oavsett att de far foer lite luft eller inte i relation till att de ju (oftast) far mer braensle (diesel - mer braensle = mer kraft). Sa om man har en trimmad bil (som jag) daer just luft/braensle balansen kanske paverkats just pa luftsidan, tror jag att ett baettre floede av kallare luft in till motor och intercooler har verkan. |
|
|
Kan iallafall för intresserade meddela att jag nu kört med min box monterad i över 2 år utan några som helst problem varken vid besiktning eller service. Bilen går som en klocka och har rullat över 4500 mil med boxen monterad och allt funkar som det skall inkl automatlådan. Detta inkluderar runt 800 mil med släp på ca. 850kg bakom bilen i allt från snöoväder i -25 grader till stekande högsommardagar med över +30 grader i skuggan. Verkar som att dessa "billiga" boxar funkar för bilar som inte har DPF iallafall.. Min box står oftast ställt på ca. 70% för att bilen inte skall ryka för mycket vid "gasen i botten" omkörningar. //amullo --- Länk |
|
|
Amullo; Ja nu naer du haller igang traden sa far jag vael ocksa goera ett inlaegg :> Jag sjaelv har dock haft mina problem med "MEHRLEISTRUNG-boxen". Dock boer tilllaeggas att jag koer mycket pa autobahn, hade boxen pa MAX (inget felmeddelande) samt har PARTIKEL-filter. 1. Partikelfilter utbraennt. 2. Turbon som jag koer nu med har gjort sitt, vilket indirekt eller direkt kan ha o goera med BOXEN o min typ av koerning. Tillaeggas boer att detta aer andra turbon som havererat. Foersta bytes pga att laddtryckregleringen inte funkade alls (igensotat). Detta foermodligen pga allt extra sot. Turbon havererade nagon manad efter det att jag plockat bort boxen!!!!!!! Fick en utbytesturbo av BMW... Sedan 8000mil koer jag med med ESS-chip - bilen gar som fan med har naestan direkt efter byte av turbo haft missljud i turbon som nu efter 2500mil aer konstant visslande + effektfoerlust........ Har detta nu med ESS-chip, felaktig turbo eller att jag koer foer mycket pa hoega hastigheter (dvs haveri pga foer hoega temperaturer samt sot) vet jag inte.......funderar pa att montera 535d turbos inkl 535d avgassystem. Grabbarba pa ESS borde kunna optimera laddtryck etc sa att jag har runt 300hk samt 700nm....:> Har skickat dem ett mail angaende mitt lilla 'projekt' Foer i relation till min erfarenhet sa verkar inte 525d turbon palla med. 530d har en annan mycket stoerre - kanske en 530d turbo istaellet....... Men i slutaenan aer det dock mitt egna fel och jag har varit medveten om riskerna! A andra sidan aer det manga som, inte har nagra som helst problem!!!!! Hoppas att all de som nu koer med MEHRLEISTUNGBOXEN har det bra!!!! Mvh marineutter |
|
|
Skulle vilja göra ett inlägg i debatten vad gäller frågan om det syns om man boxat en bil eller inte. I mitt dagliga jobb loggar jag ofta motorstyrenheter. Ibland parametrarna som jag loggar finns bla. "Engine Torque" dvs vridmoment. Det enda som behövs från BMW:s sida är att kolla log data så ser dom enkelt att motorn haft högre vrid än specat. Så med andra ord är det troligen busenkelt för BMW att kolla detta om dom vill. Och det vill dom troligen om det rör sig om en pajjad motor i kombination med garanti kvar. Vid vanlig service skiter dom säkert i vilket. |
|
|
Coldhex; Jag bara maste fraga dig - har du trimmat/optimmerat din motor...:> Troligvis inte i relation till ditt 'daglig jobb'! vad goer du egentligen? Du kan ocksa skicka PM till marineutter@yahoo.com Mvh JP |
|
| Nej jag trimmar inga bilar, men har jobbat en del med motorstyrenheter och bla utvecklat diagnosenheter för bilar. Är fd programmerare. Så jag vet hur lätt det är att se historiken i en styrenhet bara man har rätt verktyg. Jag är dock lite osäker på i vilken utsträckning BMW bilar lagrar gammal data och hur länge en sådan data buffert i så fall är. Men i alla bilar finns mer eller mindre diagnostik baserat på historiska data (tex. DTC=diagnostic trouble codes, man kan se hur många fel som uppstått och vid vilka tidpunkter) så det skulle förvåna mig om ingen historik finns för övriga parametrar såsom tex vridmoment. | |
|
coldhex.. Intressant inlägg.. Nu har jag iofs en -02 som rullat 12.000 mil, så att få någon reparation annat än rost på garanti blir nog svårt för min del iallafall.. //amullo --- Länk |
|
|
Jag kan verifiera att det är otroligt lätt att se att en BMW är "boxad", jag såg alla felmeddelande min verkstad hittade när jag körde med "MEHRLEISTUNG-boxen", bla avgastemp, mottryck partikelfilter , dagliga filterregenereringar mm mm. Han bara skrattade när han såg sida efter sida med felloggar. Då körde jag bara någon månad med boxen. |
|
|
Hej undrar varför alla är frivilliga att slänga upp de där tusenlapparna? De enda boxarna gör är att de ändrar diesel mängden Upp eller Ner ? Beställ en Potentiometer i från ELFA för 2,50:- o Koppla in mellan Signal kablarna till Boxen. Om man Köper en KCR Box som Höjjer eller sänker Diesel trycket eller en Potentiometer som höjjer eller sänkter trycket Kvittar väll? Desutom har ni steglösa lägen med Potentiometern o ni kan Justera under körning ?... Verkar bara vara en el Kunnig som vill mäta upp Signalera till Pumpen..? MVHoj Tim |
|
| Kan intyga att Mehrleistung boxen verkligen ger just "mehr Leistung". Såg en 120d i dyno som lämnade 167 hk original. Med boxen på och max uppvriden blev det 234 hk om jag kommer ihåg rätt. 40% upp eller 67 hk! Bilen var utan partikelfilter och hade väl rullat ett par tusen mil med boxen utan problem. Det intressanta var att man kunde säbka boxens inställning en hel del och den gav fortfarande kring 230 hk. Dock rök det en del vid pådrag... | |
|
Kul att den här gamla tråden lever än. Jag hade Promotechs box i min 120d och den gick mycket bra. Näst bil blir dock 3liters sugmotor så då är väl trim inte lika lönt. Min nästa BMW: Länk |
|
Bayer_Aleks |
Sååå Marineutter mfl du som var först med MEHRLEISTUNG-boxen, vad är din slutliga uppfattning av att öka effekten på en diesel....box eller mappning? Jag har suttit och läst igenom hela den första tråden och även hela den här tråden. Många positiva tankar och åsikter om boxen och speciellt till det låga priset ca 2000 kr. Men med tanke på att du brännt turbo och partikelfiltret så är det inte konstigt eftersom du höjer temperaturen en hel del och dessutom så kör du tufft med en BOXAD bil. Det kanske inte händer lika ofta på en "normal" körning som vi gör här i Sverige jämfört med i Tyskland? Ni andra 5-6 som köpte MEHRLEISTUNG-boxen, hur har det gått för er? Har ni den kvar? Några problem och skavanker orsakat av effekthöjningen? Vore väldigt intressant att få lite feedback nu när ni haft boxen i bilen ett antal mil. |
|
Som Sahlbeck kommenterade 'kul att den gamla tråden lever'. Ser först nu att han kommenterade det 2009!!! :> Bayer_Aleks; efter mitt partikelfilter smälte och jag bytte vevhusventilationen etc så drog jag till Norge och ESS. Kör forfarande deras 225hk/560nm i min bil som jag faktiskt ännu äger. Motorn går mycket fint och har aldrig dragit olja och bilen drar under 5 liter landsväg, så jag är nöjd med bilen med ESS-chip. Men, MEHRLEISTUNG boxen tror jag gav mer kraft och sensationen var fy fan!!! Boxen är en billig investering för mer kul och fakta är att bilen går så mycket bättre till kostnade av vissa delar i bilen och motorn (vevhus ventilation, partikelfilter etc), men i längden kanske inget att ha på 100 när man, som jag bränner runt på autobahn. Fakta är samtidigt att min bil och motor går mycket bra nu med ESS-chip, fastän jag körde runt med boxen på 100 i 2 år på autobahn i +200km/timmen dagligen, så motorn verkar inte tagit skada (hoppas jag). Köpte ett begagnat original ebersprächer filter som jag nu kör med, men kommer som många andra ta bort det inom kort och logga ut filtret ur ECUn och optimera bilen till detta. Mer kraft, mindre förbrukning och man behöver inte oroa sig för omkostnader i samband med filtret. Min bil visade 255km/timmen med boxen och inkörd med chip visar den 245km/timmen, så boxen ger mycket mer kraft. För att öka topphastigheten runt 10 km/timmen på mätaren kräver ju sitt (om inte boxen även manipulerar detta...? Samtidigt med ett hårt liv och 17000mil så kanske motorn börjar bli sliten - dock vilken kvalite BMW!!! Mvh marineutter |
|
|
Hej Nybliven ägare till en 320d-2008 funderar jag på att trimma med en dieselbox. Ni som kört med någon KCR-, Mehrleistung eller annan trimbox - vad är era intryck nu såhär 3 år efter senaste inlägget i tråden? Kort sagt - vilken box skulle ni rekommendera mig och i så fall varför? |
|
|
Jaa.. En vecka efter mitt sista inlägg (detta var ju 2008) så började min bil ryka, rycka och tappade tomgång. En tur till BMW sa att alla tomgångsadaption (?) hade försvinnut, så det kostade mig några tusenlappar. Rykandet även på delgas försvann inte, så jag kastade boxen åt helvete och körde orginal tills jag bytte bort bilen. Numera är jag istället hårt troende på flashning, vilket du kan se här Länk Rekommenderar SMO i Gävle till alla jag stöter på, mest pågrundav att de fatiskt håller vad de lovar. Så gör inte om mitt misstagf, ta inte en dieselbox. Ta en "mappning" och bli nöjd från dag 1. Min bil har gått genom besiktningen 2 ggr sedan flashen och inga noteringar gjorde, inte heller några gjorda vid service. //Anders |
|
|
Är det fler box-trimmare här som upplevt samma problem som amullo? Verkar som merparten är hyfsat nöjda med sina bilar med box, så jag undrar om det är ett generellt problem eller inte. |
|
|
Diesel-boxar är rena skiten, mappning inget annat. Har provat både Mehrleistung och KCR. Felkoder och partikelfilter-rening varje dag. KCR gav ingen effekt vid mätningar, då skruvade man upp boxen tills bilen inte ens gick på tomgång och dog när man släppte gasen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.