AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.940

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 38 av 40
nagge
Jo det rullar på, men som med allt så vänjer man sig ganska snart.
Nu så har man 300+ i motorn, samma mapp som sist men med lite mer bränsle vilket ska räcka för att komma på rätt sida :)
Dynon var upptagen så någon mer specifik siffra har jag inte, får se om det blir något av dynodagen som det pratades om här på autopower.

Hur som helst är det helt underbart att köra flashat igen efter 2v med originalmappen!

Skönt också att dom asfalterat om större delen av 21an ner till ESS, var som en tvättbräda sist jag åkte.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Nagge; Kul goett!!!!! Maste bara frage hur det kaendes att koera orginal i 2 veckor efteratt du ju faktiskt haft avsevaert mer 'krut' i bilen????

Har sjaelv taenkt o koera min pa dynon har i holland. Kostar bara Sek 600,00, men grejen aer att jag inte koerde den pa dynon innan jag var uppe hos ESS.

Sa enligt ESS (Asbjorn og hans) har 231hk blivit 300+hk och vrid...???????

Vad maxar du med bilen egentligen (nu eller innan med trim???).

Min 525dA koerde jag 260km/h enligt maetare med en MEHRLEISTUNG-BOX pa max. Med anpassat ESS-trim (225hk/560nm) sa aer max 230km/h enligt maetare...?????????

Vet inte om boxen tog doed pa partikelfiltret, eftersom jag var tvungen att byta alla sensorer/givare i avgassystemmet, plus att roeret foer vevhusventilationen byttes ut pga sot...???

Nagon som vet var vevhusventilationen sitter pa min 525dA?

Mvh marineutter
Köra original var en pina, körde så lite som möjligt då det var så trist ;)

Körde på dynon sist och då vart det 298hk i motorn, och nu med lite mer bränsle ska det vara över 300hk enligt Hans.

Vad jag maxar? Menar du topphastighet så har jag inte kört mer än 251km/h uppmätt med GPS (den accade fortfarande men det var trafik framför), finns inge vidare bra vägar för liknande test i Sverige.

Boxar dödar partikelfilter ja, ESS ställer däremot om regenereringscyklerna för att bränna av det oftare.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
nagge.

Vad har du vridmoment nu med 300+ ?

Det är det som är det sköna med diesel.......:-)

Vad åkte du för väg till ESS ?
Över Karlstad eller Uddevalla ?

/Janne

Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box
Kan väl säga 600+ utan att ha kört på dynon. Hade strax över 600Nm med förra mappen så lite till kanske.

Kör E18 hela vägen (alltså över Karlstad) för att sen svänga ner på 21:an i Marker.

Länk
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
nagge:

Tack !

Håller själv till i närheten av Tanumshede på sommaren, så det är nära till ESS.

Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Behövs ett sportluftfilter när man har en kcrbox i 530d 06?
Da
18
Davvakingen
X3 -11
320d -12
någon som har erfarenhet av racimax som chiptrimmare?
De har ju rabatterat pris från 6900:- till 4800:-
Mvh
David
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Gurkan28

jag har ett K&N filter till 330d -06, borde passa till 530d -06

Om du vill ha ett, har inte monterat det, eftersom det behövdes skruvas bort väldigt mycket för att komma åt filtret. Orginalförpackning,

/Janne

pe
44
peterolsson
330d E91 -06
19" M3-fälgar
ESS-chippad
Ännu en nöjd ESS-trimmad 330d ägare.
Kom precis hem...vilken bil de blev.
Blir dock ett dyrare däckskonto framöver med de vridet :S
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
peterolsson

Vilken uppgradering satsade du på? Hur många hk?

Fredrik

På en diesel vinnr du inga hk med öppna filter,snarare får du problem med LMM.
pe
44
peterolsson
330d E91 -06
19" M3-fälgar
ESS-chippad
rohm

blev standard 290hp...men börjar redan längta efter mer :)
tråkigt att man vänjer sig så fort!

e de nån som har koll på vad de kan va som börjar ge efter om man kan känna små vibrationer vid fullt gaspådrag på låga varv i 5an och 6an?
Kan mycket väl var svänghjulet som vibrerar(burrar) vid lågt varv när allt vrid kommer.Det problemet har vag audi med flera.
pe
44
peterolsson
330d E91 -06
19" M3-fälgar
ESS-chippad
finns de något o göra åt de då?
lite störande faktiskt!
ro
55
rohm
AUDI S4 -10
Vad händer med förbrukningen vid ESS-tuning? Har själv testat Promotech + box på en ny V70 D5, vid normal körning sjönk förbrukningen med 1 dl/mil. Vad är erfarenheten med KCR-box eller andra trim, sjunker förbrukningen där också?

Fredrik

Fredrik,

Är det enligt färddatorn eller när du mäter vid tankning.Min erfarenhet av boxar är att färddatorn flippar ut eftersom boxens jobb är att lura signalen in till styrboxen så att bilen får mer bränsle.
Man får inte glömma när det gäller diesel att HK=mer bränsle så att säga att bilen drar mindre brukar vara svårt.Jag har iallafall inta klarat av det.
ab
55
abstruse
528i F10 2010
@ryk 330xi

"Då ska jag äntligen lägga ut tider tagna med orginalmotor, kcr-box och chip ifrån ESS.

Bilen en 330xd -06 231hk

Orginal 70-140, 9,6 sek 231hk
Kcr-box 70-140, 8,9 sek 265hk
Ess chip 70-140, 8,6 sek 290hk"

Får man vara nyfiken och fråga hur du gjorde när du tog tiderna? Körde du först original för att sedan direkt plocka ur boxen och sedan omgående köra nya accelerationstest? Du skriver att du gjorde flera test, var tillvägagångsättet isåfall detsamma varje gång? Dvs, först mäta original, sedan montera KCR-box och direkt köra nya tester?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.