AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.929

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 37 av 40
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Stefan L

har du fått tillbaka 335:an från verkstaden ?
Så att modifieringarna har startat ?

Nu är det dags att berätta hur det gick hos ESS och vilka ideer du kom fram till.

God Jul och Gott Nytt År till alla BMW Dieselentusiaster.

Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
qdtjant,

bilen ska till plåt den 14 januari.
Fö, avgassytemet är byggt, samt luftboxen är modifierad, skickar några bilder när jag får tid.

//Stefan
di
10
die_SEL
530d-08
Har nu läst igenom 37 forum-sidor om dieseltrimmning. Pust !

Min slutsats är att ingen riktigt är överens om hur motorn tar skada av trimningen. Att motorn och/eller delar av reningssystemet tar skada kan vi nog alla vara överens om. Graden av skada, och om den alls märks, beror på hur trimningen utförs, box eller omprogramering, hur mycket effekt som tas ut och vilket körsätt man har.
Vissa boxtillverkarnas uppgifter verkar dessutom vara bristfälliga eller i vissa fall helt gripna ur luften. Svårt att förstå vilken trimningsfirma som verkligen är seriös.
Själv har jag en polare som kört en boxad 530d i 12.000 mil. Och enligt honom utan större problem. Bara byte av partikelfilter. Men en bekant till honom som har en 330d har bara haft problem hela tiden och kör nu utan box.

Själv skulle jag aldrig köpa den bilen som gått 12.000 mil med box . . .

Jag hade tänkt boxa min 530, men jag väntar nog tills att bilens garantier har upphört. Vill inte riskera något i dagsläget.

Hälsningar från
Emanuel
Tveksam dieseltrimmare ;-)
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
die_SEL: kolla med nordictuning.biz ska själv åka dit tänkte jag
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
dom hade bytt adress till nordictuning.com
my
85
myr81
330dA -01
Jag har själv använt mig av OBD-Tuning i tyskland. www.obdtuning.de
Dock åkte jag inte ner dit själv utan de har en kille i sverige som jobbar åt dem. Undrar nu om det är fler som har erfarenheter av dem.
Jag är inte på något sätt missnöjd utan tvärt om, mycket nöjd. dock skulle det vara intressant om det finns fler som använt just denna firma .?.

själva programmeringen för motorn gjorde en klar skillnad. men det som jag blev possitivt överraskad av är att automatlådan blev mycket snabbare och renare i växlingarna. kunde innan programmeringen tycka att växlingen gick ganska långsamt och jag tyckte då att automatlådan hela tiden fick slira ganska mycket innan växeln gick i. jag har iaf fått för mig att denna uppgradering har varit bra för automaten. hur har ni upplevt en omprogrammering???
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
StefanL:
är bilen tillbaka från verkstaden ännu ??
Hur går det med modifieringarna ?
Och bilder ?

Janne E91 330D man 2006 med Promotech CR5+-box
Det finns bara ett sätt till trimning om man ska ha en chans att klara av garantierna.Det är att läsa av bilens orginalfil(med Optican) för att modda den och köra tillbaka den moddade orginalfilen.Då har man fortfarande samma mjukvarunummer i bilen.När jag gör en moddning så gör jag det alltid på en orginalfil.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
'Jag passade på att nollställa min "fly-by-wire" gas och automatprogrammet samtidigt.

Slå på "tändning" i ca 90 sekunder
Slå av tändning i 90 sekunder UTAN att plocka bort nyckeln ur tändninglåset
Slå på och starta normalt = DONE!

Nollställer känsligheten på gasen och automatens växlingsprogram till "factory preset". Ger lite snabbare gasrespons (oftast) och lite snabbare växlingar i D-läget. Framförallt blev min bättre i SD läge.'

Amullo; Menar du att man bara ska sla av taendningen, eller sla av allt (lamporindikering etc) men helt enkelt ionte ta ut nyckeln. Dvs efter taendningen, ett snaepp tillbaka med nyckeln eller 2 snaepp tillbaka med nyckeln??????

Mvh marineutter
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Slå på tändning innebär hela vägen till precis innan du drar igång startmotorn. Alltså det läge nyckeln sitter i under körning.

Slå av tändningen är HELT av, så att du egentligen skulle kunna plocka ur nyckeln.

2 snäpp tillbaka blir det enligt din beskrivning.

//amullo
---
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Amullo; Tack, ok precis som jag gjort innan da med andra ord......precis som du sagt har bilen ibland kaennts lite mer 'pa'. Saerkilt efter en rejael langkoerning med mycket cruisecontrol och snalkoerning.

Var har du fatt detta 'tipset' ifran?? Aer det nagon som vet nagot annat tips foer nyare BMW's. Om man kopplar bort styrenheten oever natten. Nollas allting da kanske...????

Mvh marineutter
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Ingen aning om det funmkar på nyare BMW.

Fick tipset via ett amerikanskt forum (Om det var e46 fanatics tror jag) om att det funkade på bensin fly-by-wire bilarna, så jag tänkte "Jag testar". och det blev bättre respons tycker jag. Inte sådär fasansfullt mycket, men man märker att bilen liksom "hugger direkt" på varje tillfälle då man ger på lite mer gas än vad som är normalt.

//amullo
---
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vi har klockat dieseln under ett antal repor, 0-100 på 5,86s. (3ggr med samma tid)
Händer inte så mycket just nu. väntar på att få tillbaka kortet den 19 juni.
Om jag inte säljer bilen i vår så ska tiden ner på ca 5s.
Jag Kommer snart att få nya M3 sedan, förhoppningsvis när jag får tillbaka körkortet.

//Stefan
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Glömde tillägga att bilen var helt original vid mätningarna. Trimmet, kolfiberboxen och dieselpumpen ligger och väntar i garaget.

//Stefan
Hej!

Jag har alltid velat ha en bil med högre prestanda, utan att behöva ha en hög bränsleförbrukning. Speciellt vid stadskörning och framförallt när jag inte brukar denna "högre" prestanda.

Då jag önskar att få ut så mycket prestanda som möjligt till en så låg bränsleförbrukning som möjligt och då antar jag att diesel är en bra grund. Efter att ha läst denna långa tråd förmodar jag att ommappning är det enda rätta och att man har stora möjligheter att tycka till om hur man vill att ens bil skall prestera och uppföra sig.

Att en och samma produkt modifieras (exempelvis sänkt/standard/ökad prestanda) för att skapa flera produkter för kunna placeras och säljas i olika prissegment det förstår jag. Då jag inte vet vad som skiljer dessa motoralternativ (motor, växellåda, övriga komponenter i motorutrymmet) åt har jag svårt att göra ett val och kommer inte att göra något val förrän jag vet vad som gjorts och vad som skiljer dessa åt. Tänker inte köpa det dyraste alternativet såvida inte det billigaste blir för svårt (pga min lilla erfarenhet) eller dyrt att få att prestera som det dyraste.

Vart kan jag finna korrekt information om exempelvis detta?

@StefanL

Det är en bra bit under 0-100 tiden BMW angivit, 535d E61 - 6,5s. Trevligt! Inte långt ifrån BMW M5 E61 4,8s. Antar att dessa tider från tillverkare generellt är något högre än vad som egentligen kan åstadkommas?

Tacksam för svar och en god morgon till Er alla!

MVH
J
Då ska jag äntligen lägga ut tider tagna med orginalmotor, kcr-box och chip ifrån ESS.
Samtliga tider är med dubbdäck och takbox. Alla gjorda på samma sträcka och under liknande förhållande. Flera tester är gjord och resultatet har inte diffat i princip någonting, på fyra mätnigar har tre tider varit exakt likadana och en tid kan ha diffat 1 tiondel.
Allt är gjort med driftbox (gps) där jag förprogramerat intervallen och säkerheten mot klocka och hastighetsmätare är såklart överlägsen.

Bilen en 330xd -06 231hk

Orginal 70-140, 9,6 sek 231hk
Kcr-box 70-140, 8,9 sek 265hk
Ess chip 70-140, 8,6 sek 290hk

Även om det inte ser mycket bättre ut med chip så är det ändå nästan 50% bättre tidsdiff mot box vs org.
Bilen känns piggare och växlingarna upplevs mycket mjukare och finare. ramförallt tyckte jag att boxen var pigg i början men i högre hastighet så hände inte lika mycket. Ess-chip tappar inget i högre fart utan det drar på bra.

Ess har även ett chip med 310hk till 330d, men det garanterar dom inte hållbarheten då dom inte hunnit testa det tillräckligt mycket. 290hk chipet är ett safechip som dom går i god för att allt kommer fungera bra

Jag känner mig väldigt nöjd med chip och om någon vill köpa en kcr-box billigt så pm mig ;-)
Kan tillägga att till 120d 163hk (som jag också har) så har dom 210hk chip resp 225hk chip. Jag har safechipet på 210hk och den bilen blev som ny. 225hk chipet är som i ovan inlägg inget dom går igod för. Hans på ess kör med 225hk chipet i sin bil och har hitintills i alla fall inte haft några problem.

Tider tagna förra sommaren på samma sätt som ovan fast bara org vs ess-chip.
o-100 tider är alltid svårt då det hänger mycket på startn men övriga tider påverkas inte lika mycket. 0-100 är med flyttad fot från broms till gas.
________org________chip____diff
0-100___9,1_______ 7,7____1,4sek
30-120__11,9______ 9,8____2,1sek
70-140 13,2_______10,8___2,4sek

Tillägg. BÅDE 120D och 330xd är AUTOMAT
Kul att läsa om dina erfarenheter ryk 330xi, jag delar dom på alla punkter :)
Ska själv tillbaka till ESS på fredag då jag fått bilen omflashad av BMW. Ska öka på effekten lite, bänkade 298hk sist, nu ska jag iaf över den magiska 300-gränsen ;)
nagge
Skoj. Jag funderar lite på att uppgradera till 310hk chipet då jag tror det är väldigt säkert (tyckte mig kunna läsa mellan raderna på hans) men å andra sidan räcker det till som nu och veta att allt kommer fungera klanderfritt en lång tid.

Lite OT
Jag mappade om M3:an för ett par veckor sedan. orginal 296hk på bakhjulen och med kompressor 412hk på bakhjulen, ett år sedan när den var inkörd gav den 438hk (den går lite tungt innan den är inkörd ett par hundra mil), Sist för ett par veckor sedan ökade vi laddet och bort med lmm och fick vipps ut 482hk på bakhjulen :-) Hängde utan problem med loaded på mantorp i lördags :-) Men jag slipstreamade på rakan så det är ju lite fusk
482hk på hjulen måste vara en hyffsad upplevelse :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.