|
Sida 36 av 40
|
|
|---|---|
| Ser nu att det ser ut som att förra inlägget är endart till Norrmannen men så är det inte.... | |
|
Hmm, ju mer man läser ju svårare blir det att bestämma sig tycker jag. För att inte göra något permanent blir det nog en box men sen är ju frågan vad man ska välja. Är inte ute efter att få en supertrimmad kärra utan vill bibehållal full driftsäkerhet, inga larm osv. Bara lite lite extra klydda. Mehrleistung eller Promotech. Och om promotech, med eller utan plus? Sleepless in Skåne! |
|
|
Har en polare som har en -06 320D E90 med Promotech PLUS box. Han körde sin 21 varv på Ringen i sommras med boxen inkopplad utan problem. Bilen används varje dag och funkar klockrent. Hade det funnits PLUS box till min hade jag inhandlat den direkt, men tyvärr.. //amullo --- |
|
|
Men min 2 års garanti ryker? Bara så man vet vad man sätter på spel =) |
|
|
Dyker du upp på bmw med ett motorproblem och bilen är trimmad så ryker garantin förmodligen direkt. Fördelen med en box är att den är demonterbar på 5min. om det skulle behövas. En chiptrimmning är bra mycket svårare att återställa då man måste ta sig till firman som gjort installationen. //amullo --- |
|
|
->Amullo. Vem säger att det sitter ett chip när man kommer in =))?. Hur spårtbart är det i systemet att det suttit en kcr box i bilen? |
|
|
Kung.. Du kan inte bara "koppla bort" en chippning. Chippning är egentligen helt fel ord på BMW nyare än typ -93, då man inte sätter in ett trimchip, utan "laddar upp" ny programvara i den befintliga datorn. En "chippning" är alltså en uppladdning av nya styrparametrar i din befintliga bil dator. Jag gissar att när mekanikern på BMW kopplar in sin diagnosutrustning så syns det att du inte har samma programvara i styrboxen som det skall vara. Svära på det skall jag naturligtvis inte. En Box kopplar man enkelt loss. Jag har haft min box påkopplad i två år, kopplat bort den vid service och aldrig hört ett pip från BMW´s mekaniker vid service/garantiåtgärd. //amullo --- |
|
|
Hej Jag hakar på den här igen.. Är den nån som vet varför BSR -PPC- inte finnes til BMW? Det man läser på doms sida låter ju mycket interessant.. Programvarauppdatering med en box's smidighet ved service / garantiåtgärd.. Är det förresten nån här inne som har erfarenthet med ESS dieseltrimning av 218 hk och automatlåda? Tack Bayern...och Pilsen |
|
|
Hej Norrmanne att BSR ännu inte har tagit fram PPC för BMW beror på att de anser att det är för litet underlag för att besvära sig om att programmera gränssnittet mellan PPC-boxen och BMW's systembuss. Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
|
qdtjant Jag ser den.. Tack för snabbt och klart svar! Tack Bayern...och Pilsen |
|
|
Ett par rader så här innan jul :) Service Lämnade in 320d E91 2006 på service idag och det med Promotech PLUS box monterad. Påpekade boxningen till service teknikern och bad han kontrollera status extra noga på motor. Det svar/underlag jag fick av teknikerna var bla 1. Din garanti gäller inte, det vet du?! 2. Jag fick ett papper från BMW där det informerades om vad som kan gå fel vid tuning av diesel. 3. Vi ser direkt om din bil varit boxad eller ej även om du tar bort boxen. Nåväl... Efter service återlämnade verkstaden bilen och önskade trevlig jul och inte ett ljud om felaktigheter pga boxningen :o Dieseltillsats Jag har testat RedLine kontra K4 och till K4s fördel är mindre synligt sot i avgasröret. Att RedLine skulle ge mer sotning tycker jag är konstigt för det är ju just den saken "rökutveckling" som produkten skall minska... I övrigt har jag inte märkt någon skilnad mellan produkterna och kan därför inte uttala mig om övrigt minskat/ökat slitage i motor, bränslepmp och spridare. |
|
|
Hej Alla, Far ocksa passa pa att oenska alla i detta inlaegg 'BOX-trim och diesel-optimering' - inlaegg. Foer de som inte vet koer jag ju sen Juli men ESS-trimm i min 525d E61. Enligt ESS sa har jag nu runt 225hk och 560nm (special-programm). Och nog kaenner man att det finns mer effekt. Drar som bara den vid kickdown och fullgas acceleration - MUMS. Dock, sa gar bilen inte lika snabbt som innan. Med min MEHRLEISTUNG box sa visade faktiskt maetaren 260km/t (boxen pa max = mer aen 100 pa boxen), men med ESS trimm far jag kaempa foer o komma upp i 230km/t. Bilen aer snabbare i accet nu med 'chip', men hade snabbare och baettre sluthastighet med boxen. Men fattar aenda inte vad detta kan bero pa????????? Bilen gar absolut baettre nu (riktig foerbrukning 0,8-1,0 mindre), men.......att den boerjar kaempa vid 230km/t pa maetaren.... Turbon har bytts en gang inkl alla trycksensorer (igensotade...?????) Ska i helgen optimera lufttillfoerslen (filer och sjaelva tillfoerslen) sa far vi se om bilen kan varva ut pa 250km/t (maetaren) pa Autobahn naesta vecka. Nagon sugen pa o dra till ringen till varen???? Amullo, RikardC, qdtjant...????? Mvh marineutter |
|
|
Hej Marineutter jag är klart intresserad av att åka till Ringen ! Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
|
Om någon är intresserad så är min obetydligt använda box till salu nu på Powerbörsen. Länk / Gronken |
|
|
Hmm, helt otroligt att man köper en helt ny bil, och funderar på att modda den på stört.. måste vara BMW ådran i mig ;) Nå, det blir, naturligtvis, en del spekulationer kring de olika "trimningarna". Det jag undrar är om det inte finns en enda BMW mek här som kan svara på om det verkligen syns vid service/krock. RikardC var inne på detta, men frågan är om de ser att det förekommit felkoder eller om det förekommit felkoder p g a trimning?! Antar att BMW har att leda i bevis att man verkligen HÖJT effekten med någon form av trimning. Detta borde leda till att vid box, så plockar man bort bevismaterialet vid service, och vid omprogrammering skickar man med beviset, eller har jag fel? Har någon krockat med box/chiptrim och varit oförmögen att "rensa" bilen innan BMW fick händerna på den? I fallet med rikardC, så gällde det inga pengar för BMW. Men vad hade de sagt om det kostat 120 000 för att rikta/lacka etc? /kt |
|
|
Marineutter. Jag skall ner till Ringen i sommar, dock med motorcykel. Osäkert idag om jag tar bilen och hojen på släp bakom eller om jag kör hela vägen på hojen. Det beror på yttre omständigheter. Vad gäller "Vi ser om bilen är boxad" så bad jag vid min inspektion II att de skulle kontrollera och "uppdatera alla styrprogram om det gick, tack" och även rapportera ev. felkoder. Inget hade dykt upp i deras dator enligt mecken. Jag har ju IOFS en polare som jobbar på BMW Service. Jag får fråga honom om detta, så kan han läsa av min bil så får vi ett svar. //amullo --- |
|
|
KT! Jag har också plågats med denna tanke att modda något som är utvecklat av personerna som bygger en av världens bästa diselmotor.. Därför har jag nu tagit beslutet att åtminstone vänta tills mina två garantiår har löpt ut. Just nu har jag ändå så kul i min nya bil att jag får leva på det ett tag =). För er som kör till ringen så kan det ju vara värt att nämna att det kommer ett fotbolls-EM till sommaren. Lite sugen på att kombinera dessa event.. God jul! |
|
|
Hallå Det här med effektökande åtgärd för motor och försäkringar kan stötas och blötas mer än en gång tror jag. 1. Det är olagligt att trimma ett fordon utöver specad typgodkännande. 2. Biltillverkarens försäkring gäller ju skador som uppstått pga effektökning. Nu börjar det roliga... Hur ställer sig försäkringsbolaget om jag blir påkörd bakifrån? Kan bolaget hävda att min bil var trimmad och därav olaglig = ingen gilltig försäkring? Då är det upp till bevis för försäkringsbolaget att påvisa att mitt fordon var/varit olagligt. Om det vid service av bilen visar sig att något i motor/drivlina/avgasrening är felaktigt måste biltillverkeren påvisa att det är effektökningen som orsakat felaktigheterna/slitaget. Här vinner nog biltillverkaren men man själv kan hävda sin sak om jag inte alls har haft effekthöjande doningar i bilen... Lite kul är att ett företag som tillverkar tunade motorstyrningsprogram tom säger att det är bättre att påpeka att det sitter annan mjukvara i bilen vid service. |
|
|
Fel 2. Biltillverkarens försäkring gäller ju skador som uppstått pga effektökning. 2. Biltillverkarens försäkring omfattar inte skador som uppstått pga effektökning. Hm.... |
|
|
Det är inte olagligt att trimma en bil, hur lagligt som helst. Men att framföra ett trimmar fordon på allmän väg kan kräva omtypning. Beror på hur mycket effekten är höjd. Men bilen är inte olagligt för det, man har 1 månad på sig efter "modifiering" att typa om den, så om man mot förmodan blir stoppad av polisen som mot förmodan hittar boxen och mot förmodan säger att effektökning är så stor att du måste typa om bilen och mot förmodan rapporterar det, så har du ändå 1 månad på dig att typa om den. Om man nu inte oklokt säger att man haft den i typ 6 månader eller nått. Då får man ett föreläggande för otypad bil, och får ett nytt varje gång man blir stoppad tills man typar om eller visar att man tagit bort boxen, det här är teoretisk och jag har aldrig hört om någon som råkar ut för det. Bilen blir alltså aldrig olaglig på något sätt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.