|
Sida 33 av 40
|
|
|---|---|
|
dindin; Vilken effekt har du nu enligt ESS utsago? Var ju daer sjaelv i somras och programmerade om min 525d till 225hk och 560nm (speciellt program med extra NM). Bilen gar och gick som ett skott och med 0,8-0,9 mindre foerbrukning klart vaert investeringen. Men som dindin saeger - MYCKET vill ha MER..............:> Men din 535dA med ESS-omprogrammering maste ju verkligen 'flyga'. DU har vael 100hk och 100nm mer aen mig - dindin????? Far du verkligen ner kraften vid regn och fuktigt underlag, eller blinkar ESP/DTC lampan hela tiden...??? mvh marineutter |
|
| StefanL; Vad exakt menar du och syftar du pa med 'moddad AC-schnitzer box '????? | |
|
Jag överväger faktist att dynot. min bil för att få svart på vitt vad det exakt har gett. Enligt uppgift skall det ge någonstans runt 310-320 hkr och ett ökat vrid till ca 680nm. Specifikationen på den promotech box jag tidigare körde med (344hkr/680nm) kan aldrig stämma för bilen går Mycket bättre med Ess. Riktigt stor skillnad (upplevd). (jag litar mer på Ess, så att säga). Man får hålla högerfoten i styr när det är vått, - helt rätt marineutter, å andra sidan finns det ganska gott om kraft ändå. Ger man fullt, så blinkar det mest..hahah. Jag kikar dock något åt Wetterauer - har du någon erfarenhet? Skall ju kunna ge något mer än det jag har idag. Eller är det någon annan som har testat? Jag funderar på att eventuellt ta en tripp ner till deras HK i början av nästa år, någon mer som är sugen? |
|
|
Kunde ge mig f-n på att det var du mullo.... :) Finns det något forum som går säkert för dig? Skall evt pilla lite på boxen i min framtida bil men är inte helt säker på om box eller chip kodning är bäst. Finns ju fantaster i bägge lägren! Har någon sett ett opartiskt test? Har även hört antydningar om att automaten inte riktigt håller. Skall köpa en 330 DA 04 eller 05. Någon som har erfarenheter? Kör inte som ett svin, mest långfärd med lite rappa omkörningar, därav effektbehovet. Mao, max effekt eller vrid inte viktigast utan ser mera till körbarheten. tips, tråkningar eller bara kommentarer? |
|
|
du kan ju själv kolla upp vilken låda du har och vad den klarar av för vrid. Lådan i min bil klarar ju av 600Nm så det är lugna puckar med promotech box som ska ge 610Nm i motorn enligt dem själva, kanske 570-580 i verkligheten? Automaten håller dessutom bättre än den manuella. kör 330dA -06 |
|
|
fan vad sugen man blev på ESS när man läser ditt inlägg dindin :) hmm..ska slänga iväg ett mail och höra mig för lite... kör 330dA -06 |
|
|
det ska tydligen vara något med vridmomentskurvan att göra. samt att toppfartsspärren är borttagen och även vridmomentsbegränsning på 1:an och 2:an. //Stefan |
|
|
Promotech levererar inte de effektsiffror som uppges för deras boxar. testade en kompis 535:a med cr5 som skulle ge ca 350hk -min bil kändes betydligt starkare. Jag kommer att försöka plocka ut så mycket effekt som möjligt för att se vad en modern diesel kan leverera. Mitt mål är 340hk på drivhjulen. 0-100 på ca 5s 80-120 på under under 4s. Vi får vänta och se. //Stefan |
|
|
dindin; Har kollat mycket med Wetterauer, och taenkte foerst dra till dem, men i relation till att man hoert mycket gott om ESS och att de just foer min motor kunde dra ut lite mer effekt sa blev det ESS. Men de har ju en 'sportversion' som ger 340hk och en j_vla massa vrid. Pa foerfragan kan man aeven (vad jag vet) fa allt optimerat pa provbaenk/rullande landsvaeg hos dem (Herr Wetterauer sjaelv). Vet en tysk kille som jag mailat lite med som har koert sin 535dA 2004 som optimerat sin hos wetterauer (sportversion). Han baenkade bilen foere och efter och effekten blev visst mer aen angivna 340hk och 650nm. Blev visst typ 350hk och 700nm. Enligt egen utsago hade han visst lite mer effekt orginal - det skiljer ju fran motor till motor. Att han som tysk koerandes mycket och hart pa Autobahn, efter 2 ar inte har haft nagot problem alls - med varken motor eller automat, later ju lovande foer de som kanske tvivlar pa automatens hallbarhet. Jag har ju samma automat som sitter i bade 530d och just 535d, och enligt ESS har jag ju 560nm i min nu effter omprogrammeringen. Dock sa Asbjorn att det begraensat i relation till automaten, inte foer att jag tror att det gar att fa ut mer vrid eller effekt. Mvh marineutter |
|
|
fick svar från ESS nu (på en söndag!) 290hk och 600Nm erbjuder dem till 330dA, frestande som bara den, lär ju stämma bra mycket bättre än promotechs siffror. kör 330dA -06 |
|
|
Gronken!!!! Installation Av Mehrleistung Box. Plocka loss motorkåpan och leta rätt på kontakten för CDI röret (På min 320D satt den längst "fram" på röret) Ställ boxen på minimum Ta ur kontakten på trycksensorn vid CDI röret och koppla in boxen "imellan". DVS: honan från bilens kablage till boxens hane och boxens hane till trycksensorn på cdi röret. slå på tändning och kolla att lampan på boxen lyser grönt. Lyser den inte grönt skall man vända på den vita kablagekopplingen 180 grader. Starta och låt bilen gå på tomgång i minst 1 minut utan att ställa in boxens skruv (jag passade på att dra fast kablarna och montera tillbaka nmotorkåpan). Kolla att den gröna lampan lyser. Stäng av bilen. Starta bilen efter att den varit avstängd i minst 1 minut med nyckeln kvar i låset och åk ut o gasa. Öka inställningen i boxen succesivt till den nivå du vill ha. Jag har min på mellan 70-80% normalt. 50-60% på vintern. janroesen - Som fan! Mig kommer du inte undan! :D //amullo --- |
|
|
sådär då, ska till ESS på torsdag för lite massage... ska bli spännande att se om det är någon skillnad mot promotech boxen, vilket jag självklart tror och hoppas på :) kör 330dA -06 |
|
|
förresten någon som har en mer detaljerad karta över var ESS ligger? eller möjligen koordinaterna så man kan mata in i GPS:en? till Aremark är det inga problem att hitta, kanske är skyltat därifrån? tacksam för all vägledning jag kan få :) kör 330dA -06 |
|
|
Marineutter; hjärnan säger väl att det räcker nu, men jag är bra sugen på att trycka ur det lilla sista. Under förutsättning dock att Wetterauer inte bara skarvar. Jag har inte kunnat hitta något på nätet som tyder på det. Känns som ett krav att det blir bänk/rullande landsväg för att få allt under kontroll. Nagge; låt oss veta hur det går. Ska bli kul och se om du blir lika nöjd som oss andra. Enklast är att ringa till Ess när du börjar närma dig gränsen (ca 30 min kvar att köra). Sista biten är lite trixig. //Dindin |
|
|
Amullo ! Tackar så hjärtligt för beskrivningen ! Ska montera boxen så fort jag får några minuter över. Mvh. |
|
|
Inga problem Gronken. Jag passade på att nollställa min "fly-by-wire" gas och automatprogrammet samtidigt. Slå på "tändning" i ca 90 sekunder Slå av tändning i 90 sekunder UTAN att plocka bort nyckeln ur tändninglåset Slå på och starta normalt = DONE! Nollställer känsligheten på gasen och automatens växlingsprogram till "factory preset". Ger lite snabbare gasrespons (oftast) och lite snabbare växlingar i D-läget. Framförallt blev min bättre i SD läge. //amullo --- |
|
|
kan man nolla gas/låda likadant på E90? kör 330dA -06 |
|
|
Förmodligen.. Gammalt knep. Funkar dock enbart om du har "Drive by wire" (Vilket du med största sannolikhet har). Förändringen (vid nollning, gör det då och då) är för mig märkbar, men inte massiv. //amullo --- |
|
|
sådär, då var man hemma igen efter att varit ute på den norska landsbygden :) måste bara säga WOW! vilken skillnad på box och flashad ECU, som dag och natt. Boxen känns som ett riktigt bonntrimm i jämförelse. Nu är bilen och lådan helt silkeslen och drar på nått fantastiskt, största skillnaden är att den drar mycket bättre på höga varv nu, när den tidigare inte var allt för varvvillig. Då valde jag ändå den "säkra" mjukvaran och inte den extrema (eller ja man kan ju få vilken effekt man vill egentligen), vill ju gärna att bilen ska hålla också. Känns helt integrerat, som original fast mer pulver :) Mycket trevligt folk på ESS också, rekommenderas starkt! kör 330dA -06 |
|
|
nagge Skoj att höra att även du är en nöjd ess-kund. Jag har ju chipat våran 120d hos dem och kan bara hålla med dig. Ska dessutom chipa min 330xd hos dom snarast jag har tid att åka dit. Måste i alla fall dit med m3 för en ommappning så då tänkte jag ta med ecu-boxen och låta dom chipa 330 samtidigt. Har en kompis som chipade sin 330xd hos ess och han upplevde samma sak gentemot kcr-box. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.