|
Sida 31 av 40
|
|
|---|---|
|
Har tyvärr inte läst igenom hela tråden, med är det någon som har erfarenet av box till 335d. Tacksam för råd. //Stefan |
|
|
Skulle nog satsa på chippning av en sådan dyr motor. Ess tuning har grejer antar jag. //amullo --- |
|
|
Hej alla koerglada BMWaegare, Som ni kanske redan vet bokade jag tid och fick tummarna att dra till ESS i Juni manad. Att koera och hitta dit - aer klart laett, men som nagon skrev innan sa undrar man klart om man inte koert vilse naer vaegen till ESS blir mindre och mindre foer att till slut sluta i en grusvaeg mitt ute i skogen (vackert landskap dock). Att de tjaenat en och en annan slant pa trimning, som Asbjorn visst hallt pa med i 12 ar (enligt egen utsago), kan man se pa den Herrgard daer ESS haller till. Trimningen gick pa +/- en timme, vilket inkluderar provkoerning av asbjorn innan och efter optimering, foer att se att bilen gar som den ska (seriost). bad honom ladda ner 225hk och den programfil som hoejer vrid till absolut maximala 560nm. Och ojojojojoj vilken skillnad det var att koera hem till skane (ystad). Med automaten last i 6;ans vaexel och i 110km och sen fullgas sa trycker det till ordentlig i ryggen. Har koert bade 530d och 535d innan och min kaenns nu som ett mellanting :>. Foerbrukningen har samtidigt gatt ner med verkliga och riktiga 0,7-1,0 liter/100km. Omkoerningar av lastbilar har aldrig gatt snabbare och 'daerav' saekrare...:> Har inte provat max pa autobahn aennu eftersom jag aennu koer med takbox men tror pa 250-260km/t enligt maetare. Dock helt klart vaert alla pengar. Euro 625,00, istaellet foer det dubbla som andra 'serioesa (HARTGE, ALPINA) tar. Han har visst programm till de flesta BMW dieselmodeller, sa de som vill kan maila till honom. Ha det och njut av sommaren..... |
|
|
marineutter Skoj att du blev nöjd med. Jag chipade ju min 120d hos dem i våras och bilen blev som ny, enorm skillnad mot orginal. Går inte att jämföra med boxade bilar tycker jag, plus att färssator fungerar och man slipper svartrök och andra bekymmer som box kan ge. Så fort jag får tid över så ska min 330xd chipas och min kcr-box ska ur den bilen. Ska testa den innan med driftboxen och få exakta tider med box, orginal och med chip. Man tror verkligen att man kört vilse som du säger när man åker på en liten grusväg mitt i landet tills garaget dyker upp :-) Att dom är kunniga och seriösa råder inget tvivel om, få som kan bmw så bra som dom. |
|
|
Det låter intressant marineutter. Jag fick ett pris på en Schnitzerbox, 25.000:-316hk, 640nm. Stämmer det att man kan få ytterligare 20-30hk om man byter avgassystem. //Stefan |
|
|
Det låter intressant marineutter. Jag fick ett pris på en Schnitzerbox, 25.000:-316hk, 640nm. Stämmer det att man kan få ytterligare 20-30hk om man byter avgassystem. //Stefan |
|
|
|
|
Är Promotech något att satsa på? Dom själva skriver ju; Eliminerar den instabilitet som konventionell "chippning" ibland kan leda till. Jag har fått höra från flera håll att chipning är ett säkrare kort, men frågan är vem som har bästa lösningen för tillfället. //Stefan |
|
|
Stefan, har själv kört med Promotech CR5 i 1500 mil nu, sedan i januari i år, i min 330d och är mycket nöjd. Men det skulle vara trevligt att jämföra med t.ex ESS-tunings omprogrammering av boxen........ Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
|
Janne, Jag har kvar min gamla KCR-box att kunna jämföra med Promotech CR5+. Jag vill gör en mer seriös trimning och se hur mycket effekt det går att plocka ut utan att behöva byta turbo mm. Bilen ska naturligtvis köras på rullande landsväg , jag kommer att meddela resultatet. Förhoppningsvis kommer den nya kärran under nästa vecka. //Stefan |
|
|
Stefan jag vet att Promotech gjort några 335d med CR5+ Box och annat avgassystem från kat. Vad som bör göras är att se till att man får kallare insugningsluft....det är där och undermålig Intercooler som begränsar effektökningen. Har du någon bra rullande landsväg i dina hemtrakter ? Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
|
Tack Janne. Då är det bara att beställa ny intercooler och förse motorn med mer luft. Jag har en bekant som har en rullande landsväg, ska åka ner till honom under morgondagen och beställa delarna så att bygget kan ta fart. //Stefan |
|
|
Hej! Funderar att åka till ESS i Norge för att chiptrimma min 530d-05. Tycker ni att det är värt priset. Funderar på att göra det samma dag som Hammarby spelar borta mot Fredrikstad. Tror ni att man hinner göra det om man åker tidigt på morgonen från Stockholm, trimmar och sedan ser matchen på kvällen. Uppför sig bilen normalt efter med undantag för bättre acceleration och fart eller blir den mer som en sportbil. Min bil har 6-växlad steptronic. |
|
|
jan44a Den uppförsig normalt men med mer kraft över hela registret. Om du bokar en tid så tar det ca 1timme. Hans brukar ta en kortsväng och känna på bilen orginal och sedan tar det kanske 30min att uppdatera styrboxen och sedan tar han en kort vända och känner så att allt är okey. |
|
|
Chip är mer än box, det verkar vissa här också upptäckt. Flåklypa |
|
|
Vi kommer att göra en effektmätning innan och efter trim. Ska bli intresssant att se exakt vad motorn ger. Håller på att kolla om vi kan få tag i en bra leverantör av chip för att kunna utverdera vad som är bästa trimmet. KCR-box har jag redan och ska beställa en CR5+. Sen får vi se vad det blir för extra effekt med avgas samt luftfilter/kylare Nu hoppas jag bara att bilen ska komma till Linköping, den står redan i Halmstad. //Stefan |
|
| vad tar ESS för att trimma en 320d | |
|
USD 799/EUR 605 för 120d 163hp ECU Tuning, det är iallafall samma motor, borde inte skilja i pris? (enl. www.esstuning.com ) Mvh, /Wille |
|
| OK och tackar har nämligen tänkt att åka till Nordic Uhr i Norrköping och uppdatera bilen gjorde det med min arbetsbil och det blev RIKTIGT bra men det kostar 9375 kr där för BMW:n | |
|
te, Håller på att titta på en annan lösning till min bil. Finns säkert till 320, får troligtvis besked i morgon. CR5:an kan omöjligt ha mer effekt än KCR-boxen. Vi kommer att mäta på rullande landsväg. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.