|
Sida 3 av 40
|
|
|---|---|
|
Kör ju automat så det är bara att håller nere gaspedalen;) Den drog jämnt och fint genom registret utan några direkta svackor. Man märker vid kickdown i lägre farter, typ 50-60, att det är mer rejält mer kraft för antispinnlampan börjar blinka... Dock är det inte samma brutala känsla som när jag BSR-chippade min V70 2,4T. Då var det ju +52hk och +135Nm och det märktes rejält men å andra sidan så kostade detta bara 1/4 av vad BSR kostade. ___ //Ulf |
|
|
Coolt att säga "skillnaden var inte speciellt stor" när den är inställd på "50" och du har tider som är 13%, 7% samt 17,4% bättre än innan. Sen tar det riktig fart. 25%, 27% samt 21% i resp. fartmoment. Jag trodde att jag låg väldigt högt, bara att gratulera, samt att hålla tummarna för tillförlitligheten. Jag har lite egen erfarenhet, 2,5 år och 5000 mil med vår Volvo med KCR box, vad som hänt är att den (bilen alltså) gått ner i nån typ av säkerhetsprogram två ggr under de 5000 milen med box, båda gångerna under extrem belastning, typ uppförsbacke, fjället, full last, fullt spett... bägge gångerna har bilen gått tillbaka till normalt själv efter nån kilometers lungarna körning, annars inga problem alls. |
|
|
Såg att det smög sig in ett copy/paste fel ovan. Givetvis ska det vara "Box inst 90" som rubrik för den tredje testen. ___ //Ulf |
|
|
dance23: när jag skrev att skillnaden inte var speciellt stor så var det hur jag upplevde det inte vad klockan sa. Ska väl också tilläggas att jag inte har haft bilen så länge och att jag inte kör bilen dagligen så det kan ju också vara en förklaring till hur man upplever skillnaden. För er andra som kör bilen själva varje dag så uppfattar man säkert en lite skillnad direkt. ___ //Ulf |
|
| Ok, jag förstår detta. Inge illa menat. | |
|
Programmer -måste fråga,,, långsökt men vad hade du för färg på skinnklädseln i din tidigare 540 ?? |
|
|
Marinblått Nappaläder. Vet inte om färgen har något annat namn för det fanns inte angivet på utrustningslistan. ___ //Ulf |
|
|
Marineutter: Färdatorn visar den uppskattade körsträckan som du har kvar och inte den faktiska sträckan. Om du tankar bilen full kan jag tänka mig att den visar mellan 1100-1200 km men när du har kört en stund minskar kilometerantalet proportionellt (någon koefficient) beroende på hur du kör, -tror jag. Du har verkligen dragit på bra på Autobahn. Själv har man fru och två småbarn i bilen så för det mest får det gå lugnet till. Är det någon som vet vad det är för skillnad på e46 320d motorn jämfört med e91 320d? |
|
|
programmer, - fel tråd men jag tror jag känner till den bilen. Om jag säger att jag sålde den till en kille i Borås förstår du vad jag menar. |
|
|
dance23: Länk ___ //Ulf |
|
|
ojdå, filmstjärna. |
|
|
Amullo!! Nops! Inga problem förutom att en gul lampa lyste ibland! Körde boxen så hårt det gick! Vred jag ned så gick det som tåget i 5000 mil! Sålde boxen sedan och vad jag vet körde ägaren efter över 10 000 mil med den med bra resultat! Jovistt ja - bilen var en VW ! Men som sagt - ingen lägre förbrukning vad jag kunde se! |
|
|
alaska1 Det låter bra det. Det jag var mest intresserad av var just hur du kört och hur långt, så det verkar som du har en god erfarenhet med dieselbox-trim. Kanot! Vi behöver fler som har åsikter/kunskap i tråden. Detta är min första dieselbil, så man är ju naturligt intresserad av andras erfarenheter och kunskap. //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
Programmer och dance23; Kul att se svart pa vitt att vara boxar verkligen verkar 'skapa' mer effekt. Sett till era accelerationstider sa aer det kul och se hur era 0-100 tider verkar minska med 1,5 sek = skapligt bra med tanke pa hur mycket extra fraft man far ha foer att minska med mer aen 1 sekund!! Programmer drog ju naestan 2 sekunder av sin 70-120 med instaellnig pa 90!! Dock aer dessa maetningar som vi alla erkaenner amatoermaessiga, nagot jag personligen dock inte har nagot emot alls! :) Aer det bara jag som skruvat upp pa max vad man kan skruva pa boxen. Ligger enligt skalan pa typ 120 eller sa...:) Sjaelv har jag inte maett foere eller efter och noejer mig med kaenslan av att bilen bara helt enkelt drar mycket baettre och toppar mer!!!! Ska eventuellt baenka bilen nu till sommaren med och utan box foer o se hur mycket effekt man egentligen har fatt!! |
|
|
marineutter: självklart så ska man ta testtiderna för vad dom är, dvs ej någon exakt vetenskap men bevisar att boxen ger mer effekt gör dom i alla fall. Ingen kommentar från frun ännu i alla fall men det var tydligen rejält regnigt när hon körde hem och när man ligger och tuffar i 90 så spelar det ingen roll om man har 100 eller 177 hk... ___ //Ulf |
|
|
Jag läste på ett amerikanskt BMW forum (e46 fanatics) att man kan nollställa den adaptiva throttel controllern samt adaptiva automatlådeväxel programmet (för de som har step/sport automat också) och därmed tjäna lite respons i motorn/växlingar. Som jag fattade det så skall man. Slå på tändningen i 10-15 sekunder UTAN att starta bilen. Slå avtändningen i 10-15 sekunder UTAN att ta ur nyckeln Slå på tändning och starta. Det man då gjort är att nollställa "minnet" för både gasen som ställer in sig efter körstil, och för oss med automatlåda även styrprogrammet för växlingarna. Detta skall tydligen innebära att man "tjänar" lite "gratis" tid eftersom gasen öppnar snabbare när man ger på. Jag har ingen aning om detta funkar, men tänkte kolla med er om det var ett "känt" trick eller något nytt. Tydligen funkar det enbart på de motorer som har "fly-by-wire" gas, vilket jag är osäker på om jag har, men att nollställa automatens växlingar kan ju vara intressant. Som jag förstog det så ställer ofta throttelcontrollen in sig på "sakta" respons för oss som bor i stan, då man ofta sitter i köer eller trafikmiljöer som gör att man rör gasen sakta och lite. Det gör att bilen ställer in sig för att ge oss en "mjuk" körstil. Rätt? fel? ingen kommentar? //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
Vet ej om det funkar men vad jag har hört så ska man efter en nollställning också köra som en biltjuv ett tag så att bilen lär sig att du är en Schumacher wannabe ;) ___ //Ulf |
|
|
Drive by Wire lanserades i samband med M54 motorn på E46. Hurvida de lanserades på dieselmodellerna kan jag tyvärr inte svara på. Nollställningen av den adaptiva delen görs enklast genom att lyfta av batteripolerna i 30-45 minuter. Den adaptiva delen tittar 7-10 mil "tillbaka" i tiden som jag förstått det. Att motorstyrningsmjukvaran är adaptiv betyder att den tar hänsyn till lufttemperatur, luftfuktighet och andra "yttre" omständigheter. Det betyder inte att motorn "Lär" sig hur du kör. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Förbrukningen minskar inte. Har nu kört 102,5 mil landsväg som jag brukar köra.Enligt datorn har förbrukningen minskat till 0,77 totalt och sedan senaste noll ställningen till 0,62. Har vid ett enda tillfälle lyckats köra så snålt!! Har tankat bilen med 84,7 liter dvs den verkliga förbrukningen ligger på 0,82 l/m Men bilen är mycket piggare och roligare att köra. H nilsp |
|
|
Kan också bekräfta att förbrukningen inte verkar minska. Inget oväntat men alltid trevligt att få siffror. Innan boxmontering så mätte jag två veckors pendling ca. 165 mil: Färddator: 0,52 Verklig förbrukning 0,66 Efter boxmontering med inställning på 50 har min fru kört två dagar ca. 33 mil: Färddator: 0,47 Verklig förbrukning 0,67 Min fru kör ju samma sträcka varje dag men det kan ju skilja lite från dag till dag om det handlas på vägen hem eller dagislämning/hämtning. Bilen har dock inte körts något utöver detta. Ska mäta även kommande vecka på inställning 50 så får man en 80 mil till. Tilläggas ska ju att det under mätningen med boxen monterad varit betydligt mildare väder än de två föregående veckorna. Vet dock inte hur mycket det spelar in... Som ni ser så hade färddatorn redan innan boxen monterades en rejäl felvisning och den har ju inte blivit bättre... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.