AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.953

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 29 av 40
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Olisen; Wetterauer ger t.o.m 20% rabatt pa ommapp fram tills sista April. Da kan du ju mappa om din 535d till deras 535d sportversion (340hk och 660nm), foer samma peng som du annars skulle betalat foer deras vanliga ommapp.

Bara jag som goer inlaegg idag...:> hahahaahahaha
ol
31
olisen
535d -06
Tjena marineutter,

Problemet som it´s fun har är att de kunde ej ladda ner mjukvaran direkt på chippet via BDM?? porten i styrboxen --- De fick ej någon kontakt??
Sen skulle de försöka ladda genom service kontakten men det lyckades de inte heller med.

Måste hitta någon annan snart ... man är ju sugen på att få mer krut till våren.

Jag har fått tips om Wetterauer tidigare och det är lockande , men lite långt att åka.

Emotser gärna fler tips i Sverige.. om det finns!

Pl
63
Playerex
320d touring -09
olisen,

Har du varit på BMW service med din bil? Du kan få BMW att uppdatera styrboxen till senaste programvaran bara för att se om de kan få någon kontakt med styrboxen. Annars kanske det är något produktionsfel på kontakterna eller någonstans på styrboxen.
ol
31
olisen
535d -06
Playerex,

Kan ju vara en ide´ har faktiskt ej varit och på service än,
Vet du om BMW uppdaterar styrboxen automatisk med senaste programvaran?
Känns lite dumt att be dem uppdatera utan anledning? Kan ju inte säga att man vill att de ska göra det för att man ej lyckas "tuna" bilen med den befintliga mjukvaran.
olisen
Dom daterar inte upp den automatiskt. Men det är inge konstigt att be dom datera upp den
Pl
63
Playerex
320d touring -09
olisen,

Som jag har förstått det uppdaterar dom till senaste programvaran vid service men jag är inte helt säker.
Ring och fråga dom på servicen? Om det är något fel på din styrbox vid rutinmässig uppdatering är det inte säkert att de ger besked om detta utan de åtgärdar problemet och håller tyst. Frågan är om dom är så pass ärliga att de meddelar ett sådant fel som vanligtvis inte påverkar den vanliga kunden.
so
44
soler
530xd-06
BMW uppdaterar inte automatiskt vid service. Att programmera in senaste programvaran tar nästan en hel dag.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hallo alla,

Aeven jag ringde till BMW bade haer i Holland och Sverige och fragade hurvida de uppdaterar, om man ska uppdatera, om detta sker vid service, och vad detta annars kostar...!

Fick som svar fran bada hallen, att uppdatering endast sker vid 'problem' och att detta annars (i holland sker mot Eur 150,00). DOck sa de aeven att risken att det misslyckas aer 25% i relation till att de maste koppla upp till tyskland!!!!! Va fan aer det!???? Antingen kan man uppdatera eller inte......

'Svenska' svaret var att man visst kan komma in, men att vissa styrenheter kraever att vissa andra styrenheter maste uppdateras foer att allt ska funka i slutaendan - LOGISKT. Kostnad 1500-3000 fick jag....
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Intressant!

När jag fick problem med ojämn gång på min fd e46 320i, försökte BMW servicen att uppdatera styrboxen först. Jag hämtade bilen några timmar efteråt och då skulle alla problem vara lösta men så var inte fallet. Det visade sig senare att det var fel på två ventiler till ena cylindern.

Det låter som BMW vill pressa sin kunder på lite pengar när dom säger att det tar flera timmar. Det finns flera företag som erbjuder enheter så att man kan ladda in deras uppdaterade programvara på några minuter.
Är det ingen på detta forum som arbetar på BMW service? Som kan vara ärlig och ge ett korrekt svar?
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Uppdatering av styrbox sker INTE vid vanlig service. Och det är vanligt att det strular vid uppdateringar, jag har varit med om det flera gånger, att dom måste börja om igen, vid ett tillfälle tog det 13 timmar.

RickardC: Nu var det inte fråga om garanti, men hade det varit det så hade det varit kört!

zo
3
zoobar
525da Touring -06
Hejsan.
Har läst igenom allt här nu och är sugen på att sätta in något i min bil. Är helt oteknisk så jag tänkte höra om någon kanske kan tipsa lite. Bilen är en 525d 2006. Skickar med en länk på en grej jag hittade i Danmark. har även kollat på Promotechs cr5. Vad tror ni?
Mvh Andreas

Länk

zoobar
Jag rekomenderar helt klart chip före box. Ess vet vad dom gör och jag fick väldigt lyckat resultat när jag chipade min bil där så det kan jag rekomendera.

Är någon sugen på en kcr-box till 3l dieseln på 231hk så kan ni köpa min då jag tänker chipa den istället. Halva nypriset borde vara rimligt
zoobar
Jag rekomenderar helt klart chip före box. Ess vet vad dom gör och jag fick väldigt lyckat resultat när jag chipade min bil där så det kan jag rekomendera.

Är någon sugen på en kcr-box till 3l dieseln på 231hk så kan ni köpa min då jag tänker chipa den istället. Halva nypriset borde vara rimligt
zo
3
zoobar
525da Touring -06
ryk 330xi
Nu har jag redan beställt boxen från Danmark. Det var ingen som svarade på ett par dagar så jag orkade inte vänta. Vi får se hur det blir.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
ryk300xi; DU hade vael 'chippat' en/din 120d hos ESS foer nagon vecka sedan...????

En fraga! Maete ni upp effekt innan och efter trim, dvs du fick svart pa vitt...!????

Ska som jag bekraeftade innan upp till dem i Aremark och mappa om min till runt 230hk och 560nm!!!!!! Naestan 50hk mer och 150nm mer torde ju kaennas.......ESS verkar ju inte vara de som snackar - mer hockey och mindre snack om man saeger sa :>

Hur lang tid tig det foer dem att chippa din bil, och var det problem med nagot under chippningen..????

mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Zoobar; Det aer en och samma box som MEHRLEISTUNG har!!! Kaenner igen boxen...samma svarta plast hoelje, med 2 lys-steoider, mobil effektjusterare etc.

Hur mycket aer 2200 Dkkr i svenska nufoertiden??? Mehrleistung kostar ju Eur 249,00 = SKr 2250,00. Dvs billigare att bestaella fran Mehrleistung!

mvh marineutter
zo
3
zoobar
525da Touring -06
Marineutter: Det blir ca 2700 sek. Men det var det billigaste jag hittade. Jaja nu är den iallafall beställd. Det enda var att man fick ingen monteringsanvisning till, den skulle man hämta på deras hemsida. Har tittat där fast hittar ingen. Någon som vet var den kopplas in? Är det under motorkåpan?
Mvh Zoobar
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej;

Jag kunde faktiskt se pa deras hemsida, att de scannat in MEHRLEISTUNGS monteringanvisningar (delvis)!!!!!.

Dock fick man med mehrleistung med en bra monteringsanvisning (ett foto) pa just de motorn man hade koept boxen till. Eller i mitt fall var det en 530d - men det aer ju en och samma motor men mindre/stoerre cylindervolym.

Koinstigt om de saeljer box men inte skickar med monteringsanvisning - dock raett laett att montera (vi har ju samma motor). Om du nu mot foermodan tar loss och kopplar ihop 'fel' kablar.....sa vet jag inte vad som kan haenda.

Om du foeljt traden hade du ju dock istaellet kunnat bestaella fran mehrleistung - inkl monteringsanvisning och deras (as oss) redan testade boxar.

Lycka till!
marineutter
Vi mätte inte upp effekten före och efter, skulle iofs varit roligt att gjort det men dom har gjort det på en anna 120d och det fick räcka för mig denna gången. Det skulle dessutom ta tid som jag inte hade den dagen.

Det var inget som krånglade under chipningen. Själva programeringen tog kanske 30min.
Både Hans Petter och Asbjörn är rikigt kunniga och lovar inte saker dom inte kan hålla. Jag kan garantera att du kommer vara nöjd efter ett besök hos dom.

När ska du åka dit och mappa din bil? Ska bli skoj att höra dina åsikter sedan.
'
Var just ut och provkörde våran M3 som det sitter ess-kompressor i. 515hk i motorn (438 på bakhjulen) fy satan vad den går. Hade glömt från förra året att den var så pigg :-)
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
ryk 330xi:

har du SMG-låda på M3:an ?

Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.