AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.964

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 27 av 40
Jo jag vill bara passa på att visa lite information som jag letat fram för vridmoment i ZF-automatlådor som BMW använder. Enligt just-auto så gäller följande för ZF-lådor.
För min kärra gäller 6HP-19 så en box eller chippning som ger mer än 400Nm kanske tullar på hållbarhet i lådan....

1st Generation Torque Weight

6HP-19 400N.m 72-77kg

6HP-26 600N.m 84-89kg

6HP-32 750N.m 99kg

2nd Generation Torque Weight

6HP-21 450N.m 73.5-78kg

6HP-28 700N.m 92.5kg

(6HP-34) 850N.m 99kg
Mo
9
Motor1
535d Touring -07
RikardC
Du verkar påläst. Vet du även vilken av dom där specifikationerna som gäller 535d?

Motor1

Om det är en E6X du har så är det troligen låda 6HP-26.
(2:a generationen är sprillans ny och jag vet inte från vilket år den kan gälla 2007???)

Jag har läst (e90post.com) att ZF har en TU för 6HP-19 lådan och den verkar ju super. Frågan är om det är mjukvara eller hårdvara?

Saxat från e90post.com

(Technical Update)

• More effective damping of torsional vibrations in the torque converter, which have made it possible to keep the converter's lockup engaged more of the time. This means less slippage; the resulting fuel economy improvement is about 3%, and the driver experiences sharper response to the accelerator pedal.

• Quicker shifting response to the driver's performance demands - up to 40% quicker. This is satisfying to the driver, who experiences less lag between the time the accelerator pedal is depressed and the shift lever (or shift paddles) moved and the actual occurrence of a shift.

• Quicker shifts. Once a shift is actually initiated, the time it takes to complete the shift is reduced up to 50%. This was accomplished via a new hydraulic shifting system and more sophisticated electronic software.

• Finer adaptation to driving style and conditions. Within the Adaptive shift control, which adjusts shift characteristics to these variables, there are now three stages vs. the previous two.
Sorry...

TU verkar vara en kombination av hårdvara + mjukvara.

!Detta inlägg var off-topic!
6HP-28 kom med faceliften i år.
Mo
9
Motor1
535d Touring -07
RikardC
Innebär detta att jag inte bör montera effektbox som ger mer än 600 Nm??

Motor1

Om jag kollar på KCR, Promotech och itsfun så ligger alla över 600Nm efter "optimering". Det som inte framgår av deras information är om det är framtaget för automatlådor eller ej. Vad vi inte vet är under vilket varvtal som det högre vridmomentet är uppmätt? Om vi antar att det är under 1350 till 1450 v/min så kanske det är mindre slitage på låda och motor.

Personligen ser jag hellre ett vridmoment som är "snällare och mer utsmetat" över varvtalsregister och också "precis inom maxvärden". Det känns lite tryggare men kanske är fegt ;)

(Det som jag med säkerhet vet är att dahlbäck och KCR begränsar vridmoment till ca 360Nm för VW DSG-automat men det informerar inte itsfun och Promotech på deras webbsida. Efter samtal med dieseltech så informerar de att en 355Nm är kan tas ut för DSG)

Vad vet ni andra?
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Motor1;

Kolla pa websidan www.realoem.com, fyll i dit chassinr (sista 7 siffror/bokstaever) sa kan du ga in under sub-menyn transmission/automatic.

Naer du vael hittat detta sa star ocksa koden foer just den automatlada som sitter pa din bil.

Kollade upp min 525d (177hk/400nm) och jag har fakstisk GA-6HP-26Z. Sa jag kan trimma min motor friskt utan att vara orolig = GOETT!!!

Vad som foervanade mig, aer att naer jag soekte pa 535d, att denna fram till fabrikationsdatum 2006-11, har en och samma automatlada!!!!!?????

Trodde att 535d hade/har en foerstaerkning, annars kan de som trimmet upp sina till oever 700nm ju ha vxlladehaveri naer som helst i relation till att de klart ligger oever graens....:<???. Med annan utvaexling och momentomvandlare blir ju dock vridet mer slaett och utplanat (vad vet jag).

Jag vet dock att eftersom min har 400nm, och att detta var foer mycket foer 'lilla' gamla automaten fran E39 530d, sa fick min samma automat som 530d och 535d verkar det som :>.

Det beror mycket pa hur man koer i slutaendan anser jag. Nog kan jag slita ut min automat med valdsam koerning och kickdown ideligen naer olja i automat aer iskall.
marineutter

Jag har oxå använt realoem för att kolla av lådorna och sedan googlat för att finna data om ZF-lådorna.
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
"Det beror mycket pa hur man koer i slutaendan anser jag. Nog kan jag slita ut min automat med valdsam koerning och kickdown ideligen naer olja i automat aer iskall."

Det är nog så...

Jag har för mig att Volvos växellåda - den manuella - var konstruerad för "7minuters hållbarhet vid full effekt".
a) det är inte speciellt länge
b) den håller ändå för man använder inte lådan på full effekt speciellt ofta.

Kullagers hållbarhet brukar av SKF uppskattas med "exponenten 3". Utan att gå in på matematiska krumbukter så innebär det en halverad livslängd med 25% ökad last.
Plastisk utmattning av metall brukar uppskattas på så vis att en 25% ökning av lasten ger en 10'ondel så lång hållbarhet. För "metalluttröttning" är det annorlunda och väldigt beroende av lastfallet... kan tom. vara 'oändligt'.
Båda dessa förslitningsaspekter anar jag dock är extrema för en automatlåda.

Efter att nu skrämt brallorna av halva läsekretsen avseende hållbarhetens försämring sfa. last/effektökningar så vill jag påpeka vad flera andra har sagt (kanske med andra ord); kör man som en galning och slarvar med olja och underhåll... så går det åt pepparn i alla fall !

Håller man efter lådan och byter olja - ja, även i en automat med 'longlife'-olja - samt bara sporadiskt njuter av den fulla effekten så TROR jag inte att det är några problem. Om man dessutom kan styra momentet vid växlingarna som ESS och Dieseltech gör så är det ytterligare en säkerhet.

En kille som värdera 'kulet' med mer pulver ganska högt :-)
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Ber om ursäkt för sent o dåligt svar, (har inte haft tid/ork)
Lite siffror dock - 730d -06 231hk/520Nm original.

100-200 original = 23 sek, (samma tid oavsett flygande start eller från 70 på trean, vilket känns konstigt, men den tvekar ju inte direkt från 70 på trean med 3500 varv o nästan 700nm.)

100-200 med Promotech CR519+ =19 sek

100-200 med mehrleistung på max (ca 110 på min potentiometer) = 19 sek

100-200 med mehrleistung på 60 = 21-22 sek.

I tretrettin har jag inte testat ... får återkomma. (Snart sommardäck på)

mvh
dance23

ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Dance23; Kul att fa lite siffror.....aeven kul att se att MEHRLEISTUNG-box praktiskt sett ger lika bra prestandard som dyrare promotech. Vad som aer saekrare och baettre kan ju diskuteras..:>.

Haller sjaelv pa att fundera pa att kanske 'prova' en promotech. Skickade just ivaeg ett mail med divcerse kluriga och lite 'konstiga' fragor i relation till min tidigare erfarenhet av s.k 'boxtrimm'.

Kommer dock att satsa lite och goera nagot av er kommer tycka aer dumt! Har kollat runt lite pa promotechs sida och jaemfoert moduler samt mjukvara (artiklnr). I relation till att 530d (E60) motorn ju funkar pa samma saett som min 525d (E60) motor, men att de ju inte har nagon box med deras s.k laddtrycksreglering, kommer jag att bestaella en 530d + modul till min 525d och 'prova i 30 dagar'. Modulen aer samma och det aer bara laddtryckregleringen som aer inkl pa CR511 (530d) boxen.

3 saker kan haenda. Inget, bilen vaegrar eller beteer sig konstigt samt att bilen kommer att ga som ett svin och enligt mina beraekningar kommer att ge mig 230hk/500nm. Denna typ av kraft aer vad jag far ut av en 'vanlig' ommapp, sa det hade varit kul om den funkar.

I relation till att promotecj sjaelva anger att man kan byta modul mellan bilar om bara typ av modul och kontakt aer samma, aer jag inte direkt orolig. Funkar det inte konmmer jag skicka tillbaka boxen inom 30dagar igen.

Aer ni andra noejda med era promotechs?????

Mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Dance23; Du koer din 730d pa en PROMotech med laddtrycksreglering va???

Kan du bekraefta att det finns/aer en speciell kabel/kontakt som kopplas in nagonstans foer just laddtrycksregleringen?

Fragade PROMOtech varfoer de inte har en modul '+' till min 525d med laddtrycksreglering? Fick till svar att det pa min motor inte fanns nagot kontakt foer laddtrycksregleringen.

Att detta sitter pa BMWs 3 liter diesel sexa (530d, 535d, 730d) men inte pa min 525d (identisk motor) tycker jag verkar mycket maerkvaerdigt!!!!???

Kan du naer du nu tar av din motorkapa naesta gang kanske ta ett par bilder pa var och pa vilka staellen som du moterat din modul!? Vart och till vilka kontakter som kablarna kopplas.

Tack pa foerhand!

Mvh marineutter
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Ok, skall bli

marineutter

På 320d och 120d sitter kontakt för laddtryck bakom motorkåpan mot kupen. Dock är den placerad långt in och man ser den knappt utan får knåda in handen strax bakom oljestickan och känna sig fram. Puligt värre...
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Promotec skickar med bilder med boxen men jag plåtade själv med min mobil och lampan tänd. Det hjälpte. Den sitter som sagt lite bakom/svåråtkomlig. Har nog en bild att maila om nån skulle behöva.

Min BMW120d:
Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Sahlback..

Jag skulle uppskatta en bild.. amullo (at) bredband.net

//amullo
---
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Sahlbaeck/dance23; Skulle vara mycket tacksam foer eventuella bilder!!!

Skicka till marineutter@yahoo.com

Mvh marineutter
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Eller varför inte publicera de bilder ni har här i tråden så slipper ni maila runt dom ??

/Janne

Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Qdjant; Bra ide!!!!

Har du kanske nagra bilder....annars naesta gang du tar av motorkapan kan du kanske ta 2 bilder pa denna laddtrycksregleringskontakt.

Vi har ju i princip 'samma' motor (6-cyl av BMW fabrikat) sa denna kontakt torde sitta pa ett och samma staelle. DOck har jag ju 5-serien, sa det kanske inte alls sitter pa samma staelle.

mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.