|
Sida 26 av 40
|
|
|---|---|
|
Sahlback håller helt med dig om att det känns inget vidare när man har ett fint uppställ på gång och mitt i det hela så kliver DSC in och stryper motorn då är det inte kul...........men i DTC-läget sker som du skrev ingreppet senare och inte så abrupt, vilket känns bättre. Janne E91 330D 2006 |
|
| Nu när vi har chippat boxat(jag har en 530d E61),Vad blir nästa steg?hur är det med avgassystemet?Hur är det med mottrycket,nån som vet? | |
|
Turbo M3; Koppla loss (manipulera) trycksensor i avgassystem foere och efter partikelfilter och plocka bort partikelfilter (mellan besiktiningarna). Blir att bilen kommer att ryka, men mycket mer och baettre kraftutveckling, topphastighet samt baettre flyt i koerning eftersom bilen inte gar in i foerbraenning av sot i rotfilter vid sporttig koerning eller koerning i konstanta hoega hastigheter. Hade personligen gjort deta om man sjaelv hade haft garage och svets etc + lite ' knowhow' med BMW's hard- och mjukvara (foer manipuleringen av trycksensorerna). I direkt relation till just partikelfilter, tror jag inte att montering av sportavgassysten etc, eftersom partikelfilter ju aendrar/paverkar mottryck i avgassystem. Baesta BMW diesel att trimma aeer ju 530d E60 foersta generationen utan partikelfilter, daer man kan montera ett sportsystem fran grenroer och hela vaegen till kat. Haer goer sig ett sportsystem + sportkat skillnad i effekt (mottryck). mvh marineutter |
|
|
marineutter är det bara att "rycka"kontakterna till trycksensorerna?eller hamna den i nått "felläge"då. Ps Får ej bilen levererad för än i juni så allt är bara spekulationer än men det gäller ju att vara redå när den kommer. |
|
|
Turbo M3; Rycka kabblarna - NEJ! Foer det foersta maste du hitta 'dummy' sensorer (som inte kaenner eller saender info till styrenhet) som du saetter dit istaellet foer de riktiga. Desa sensorer maste dock ha samma motstand etc som de som sitter daer!!! Detta kan man enbart fa fram genom att koppla loss befintliga och maeta upp motstand i kablar/kopplingar foer sensorerna (2 st, i innan och en efter filter). Om detta sedan raecker, eller mjukvara maste anpassas ytterligare later jag vara osagt!!! Funkar det dock med att montera 'dummy' sensorer med ett och samma motstand (dvs styrenheten tror att vaerdena aer ett och samma hela tiden) aer det bara att montera av/bort filter, och sedan saetta dit ett roer istaellet foer filter med 2st 'slangklaemmor'. Eller montera pa sportsystem fran grenroer och bak till kat....eller kanske mnontera bort kat ocksa :> Sen har man en bil med bra floede och ' fritt blas', som man sedan kan mappa om individuellt (om man sa vill) och fa bra med tryck och haestar i bilen. Detta tar dock tid, kostar pengar, innebaer att bilen kommer ryka som en polsk lastbil samt att man far montera om och anpassa om allt varje dag naer bilen ska besiktigas!!! :< Hoer av dig om du kommer att ge dig in pa att demontera partikelfilter sa kanske vi kan goera det tillsammans om man nu inte kommer att byta upp sig foerst till en 335dA Mvh marineutter |
|
|
Hej, jag har följt diskussionen om olika boxar som finns på marknaden och en sak som jag inte sett ännu är detta med garantier och försäkringar... De flesta biltillverkare säger att nybilsgarantin upphör om man trimmar bilen. Flera försäkringsbolag har dessutom lite fult finstilt lagt in i villkoren att vid trim då man modifierar bilen gäller bara utvalda delar av försäkringen (tex inte vagnskada, motorförsäkring mm) man ökar ju effekten som bla premien är beräknad på... Nåväl att man kan ta bort boxen men om en del data sparas i centralenheten för diagnos så sparas ju det modifierade värdet och borde väl kunna "analyseras" för att upptäcka trimbox...? Då kan man ju köpa till försäkring/garanti från några med olika villkor (från hemsidorna): KCR: 500:- per år, 1-2år max 8000 mil Ej privatimport, Ej bilar som tidigare trimmats av andra Maxbelopp:? Självrisk: 3000:- Promotech: ???:- per år, max 10000 mil Sevice minst 1 gång per år eller 1500 mil Gäller hela bilen Maxbelopp: 40200 Självrisk: 1500:- Dieseltech ???:- per år, max 10000 mil ? Inga ytterligare villkor för jämförelse Maxbelopp:? Självrisk: 1495:- Chansar alla med att bara plugga in och hoppas att allt håller eller är en BRA extra garanti något att väga in vid köp av box? |
|
|
...sen skriver ju försäkringsbolag inihelskotta mycket med liten text... som att försäkra sig mot det ena och det andra. Jag köpte en grill som bara fick användas minst 10m från brännbart material - vardå ?... på en granitkobbe ute i sjön ? Men hur skall de följa upp det och påvisa avvikelsens inverkan på olyckan. De följer inte upp speciellt noggrannt för de gör ju också en kalkyl... såtillvida det inte är uppenbart - du brakar in i en lyktstolpe efter att ha driftat på en parkeringsplats och åberopar vagnskada... med vrålturbo, kjolar å kapsänkt bil. Jag lever i den förvissningen om att jag ovetandes i denna stund kanske skulle kunna åläggas 10-tusentals kronor i böter samt några månaders fängelse om någon tog sig tid att lusläsa alla lagar och förordningar - laglydnad är idag en shimär. Jag tror vidare att man får vara pragmatisk. Tror någon att dagens försäkringar UTAN modifikationer är vattentäta ? Fråga någon som fått inbrott hemma och försäkrat lösöret för 200000:- vad dom fick ut... "Nej men sörrdu man måste ha lås godkända enligt EU:45-7 på alla dörrar och restvärdet på din kamera är 137kronor". OM något händer efter att du installerat ex.vis en Dieseltechbox och du inte köpt garanti... och det är uppenbart att det är boxen... tror någon att Dieseltech kommer att ignorera det om det framställs korrekt och trovärdigt. Den badwill som den tilltufsade kunden (om det är en trovärdig och korrekt kund som inte bara skriker) kan sprida på ex.vis detta forum kommer att kosta Dieseltech ohyggligt mycket mer än en reparation... och omvänt, om kunden får reparationen utförd, programvara korrigerad, bilen bromsad - det kan bli Goodwill som det heter. Min kusin som jobbar med service för ett stort bilmärke säger att det n-ä-s-t-a-n finns ett egenvärde i att bilen strular om man därigenom kan gå in och reparera, låna ut ersättningsfordon, städa bilen, lägga en chokladbit på instrumentpanelen... för då får man goodwill vid fikabord och kan bjuda in till provkörning av den nya årsmodellen och få lite merförsäljning :-) En kille som inte är speciellt orolig PS. Bilar köps med hjärtat och det är därför jag har BMW... och jag kommer pläddera för BMW sålänge deras garantier, reservdelspriser och service är så mycket bättre än de andra (Hör med en mercedesägare som kommer in med en rostig E-klass eller köp reservdelar till en Honda :-) |
|
|
Hej Har en Promotec i min 530d, har gått 500 mil sedan chipning. Fungerar strålande.... Promotech försäkringen är via separat försäkringsbolag och kostar som det smakar. Det vill säga beroende på hur många hästar man har under huven efter trimmning. Det finns inga specifika krav på mer service än den som BMW förordar. I min bil blev det 299hk vilket verkar anpassat, för 300hk och uppåt är en annan summa. 2.200:- per år och täcker hela bilen, går att förlänga etc. Sen beror nog mycket på hur man kör och sköter sig. |
|
|
Hej Har en 535d och funderar på att montera en modul från Promotec (CR519+ ) som enligt uppgift ska ge 344 hk och 682 Nm!!?? Någon som har en sådan och kan verifiera uppgifterna. Vågar jag chansa på att bilen håller?? Fördel kontra nackdel mot KCR´s box som ska ge 310 hk resp 640 Nm? Svårt att låta bli... |
|
|
Jag har Cr5-boxen med laddtryckshöjning i min 120d och kan iaf. intyga att bilen går mycket bra med den. Det är stor skillnad mot orginal. Jag tog försäkringen som i mitt fall kostar ca 1290 per år. Hur bilar håller beror nog rätt mycket på hur man kör. Klart att mer kraft frestar på om man ofta trycker plattan i botten med kall motorn och sånt. Men om man i första hand vill ha bättre gasrespons och att då och då dra på i omkörningar så tror jag inte det är så stor risk. Det är skön känsla att kraften finns där när den behövs även om man inte använder den hela tiden. Förra helgen drog jag ett båtsläp 7-8m meter och drygt 1500kg 18 mil med min lilla ettjugoD. Det kändes knappt att nåt hängde på kroken. Härlig känsla! Länk |
|
|
Motor1 jag har kört med Promotechbox på min 330d, med laddtryckshöjningen, sedan 8/1 -07 och är mycket nöjd. Klart bättre gasrespons och ett härligt vrid som är skönt att utnyttja ibland. Håller med Sahlback, hållbarheten beror väldigt mycket på hur du kör. Klart att 'plattan i mattan' hela tiden frestar på, både motor & drivlina, däck, ja allt. Kör med omdöme så kommer det att hålla länge, håll koll på oljeförbrukningen, min drog en del de första 1500 milen, därefter ingenting, är tydligen så att dieslarna drar en del olja i början. Hoppas de nya blocken är bättre. Jag har bara positiva erfarenheter av CR5-boxen, satsade också på försäkringen, c:a 1850 för 330d touring. Förmodligen bra affär för Promotech :-). Kan inte uttala mig om KCR, då jag inte har använt deras grejor eller har någon referens. Bor du i Stockholmsområdet är Promotech ett bra val, killarna håller till i Bromma. Janne E91 330D 2006 med Promotech CR5-box |
|
| Dynamicwt9 när du säger att det blev 299häst har du bromsat den då? | |
|
Det verkar som Promotech försäkringen är bra affär för försäkringsbolaget... 2.200 per år och kan ge max ett (1) basbelopp 40200:-... (enligt hemsidan) Täcker hela bilen... ja... men en vagnskada eller helkvaddad bil där ditt vanliga försäkringsbolag vägrar att betala ersättning... då räcker inte 40000 långt... hmmm... Nu säger jag inte att det är en dålig affär att ta en försäkring (ovavsett leverantör) men branchen i sverige verkar vara i "guldgrävar-fasen" jämfört med europa där dieslarna har kunnat vara var mans egendom under mycket längre tid... Funderar på en Mehrleistung som "snik" modell och såg att även dom hade garantier att köpa... |
|
|
Motor1: Hejsan på dig. Då du har en 535d så bör du ta reda på vad automatlådan håller för. Enligt dynamicwt9 är det 700 Nm men jag har sett uppgifter på 600 Nm. Tror att det som dynamicwt9 har (638 Nm) bör ligga inom felmarginalen men om du kommer upp till utlovade 682 Nm så kanske det kan bli för mycket beroende på vilken uppgift som gäller (700 kontra 600). I vilket fall som helst har du en trevlig bil som har potential för att bli riktigt grym. |
|
|
Ska sägas det att BMW har generällt en helt klart en överdimisionerad drivlina säger dom700nm så klarar den minst 800Nm.har provat Har en -93 M3a med kompressor som lämnar 800-900Nm som jag åker med en org.låda i o det håller! |
|
|
Hej, En fraga, ni som koept och installerat Promotech (utan deras s.k laddtryckshoejning), varfoer blev det just promotech som ju verkar fungera exakt samma som mehrleistung som kostar mindre aen halva, och som 'pomabo' ju ocksa bekraeftar saeljer tilllaeggsgaranti??? Aer orsak till att promotech aer svenskt och finns lokalt vid eventuella fel..??? Bara undrar och aer nyfiken... Mvh JP |
|
| 700 Nm är den nya lådan, den gamla är specad till 600. | |
|
Turbo M3 Effekten 299 är enligt Promotec spec. Vad det blir på drivhjulen vet jag inte. Nu är nog effekten bara intressant ur försäkringspremiens vy. I en Diesel så är vridmomentet betydligt intressantare. Om vridet stämmer kommer jag aldrig ta reda på, upplevelsen är så bra att det räcker och blir över. Kör en Corvette Z6-2005 på sommaren och den är på 512hk och 500nm men det känns som BMW´n inte är långt efter avseende vridet i vissa fartområden. Corvetten är dock betydligt snabbare på en kurvig bana, men det går ju inte riktigt att jämföra. Det finns alltid något ännu roligare att sträva efter, det är det som är kul. Min jobbar kompis hämtade ut sin 535D i går. Han blev besviken när han inte fick köpa Promotechboxen innan bilen har gått 500 mil...... |
|
|
Vadå fick? För frugan lr? :) Min BMW120d: Länk |
|
jimmy/bmw |
Dynamicwt9 För de första så är inte maxvrid nå intressant ur axx syn punkt. Sen kan du nog aldrig ha gasat med din c06 a om tycker tycker dom går lika i vissa avsenden :P Sen säg att du har 600nm nu vid 1800rpm tex. 600*1800 /7024=153hk Känndes inte lika maffigt med 600nm va :) Ursäkta mig kännde bara att jag måsta |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.