|
Sida 25 av 40
|
|
|---|---|
|
Inte vad jag har märkt. Kan det vara boxen som ligger och skramlar mot nåt? Hur har ni fäst den? Min BMW120d: Länk |
|
|
Precis som Gurra skriver så kommer ljudet ifrån täckkåpan, det låter som en knarrande Puch Dakota :-) Körde lite igårkväll och då ljudet ha försvunnit, hörde det bara en kort stund när jag skulle parkera bilen hemma. Skall kika på detta idag. Boxen sitter f.ö. med tejp och stripes, den sitter stadigt. |
|
|
Snart dax o testa, hoppas kunna lämna siffror i slutet av veckan, Tror inte jag orkar lika många jämförelser som sist, utan enbart köra 100-200, på exakt samma sträcka varje gång. Sahlback, ( o andra me), hur skall jag mäta ?? Sent igår kväll gjorde jag några testkörningar med 7:an (original), första testet började jag vid 70km/tim på automaten låst på 3:an (manuellt läge), gav järnet och startade klockan när bilen passerade 100Km/tim, klockade av vid 200. Andra testet, samma procedur men gasade upp till 100 på trean, lät den gå i exakt 100 (på mätaren) med hjälp av farthållaren, stampa plattan i backen samtidigt som jag startade tidtagningen- upp till 200 km. Efter detta har jag en fråga samt en undran, - frågan är vad är rätt, axa förbi 100 o börja mäta, typ flygande start, eller ligga på 100 o gasa ?? Undran, - använde bilens tidtagning, (idriven) dvs bara hela sekunder, men jag blev förundrad, oavsett hur jag gjorde fick jag samma tid ?? Borde det inte gått fortare vid flygande start ?? |
|
| när jag har testat så har jag börjat och gasa vid ca 70km/h och sedan satt igång klockan vid 100km/h och sen stoppat vid 200km/h ska bli skoj och se vad du får för tider om jag har något att emot en 730d :) | |
|
Hej, Nagot som kanske inte har helt med aement o goera! Min 525dA har varit inne foer uppdatering, bytte till antracitinnetak samt byte av trycksensor partikelfilter, har jag haft en 525i 2006/06 (218hk) med vanos/valvetronic. Maste bara saega att efter 700km (pa 3 dagar) bakom ratten pa denna bil (motor) maste jag bara tilllaegga, att jag personligen underskattat BMW's mindre ' sexa'. Jag har alltid sagt och trott att 'den maste vara minst 3 liter...etc foer att det ska vara kul och skoj'. Men utvecklingen gar framat...!!! Kan bara saega att 2,5liters bensinsexan med valvetronic etc, raecker till bra foer femserien. Mjuk och fin motor med bra bottendrag, och som varvar t.o.m 7000varv!!!! MUMS...underbar motor. 3liters motorn (258hk) maste vara rena sportbilen! Har verkligen kunnat koera av mig med denna bilen, och det aer lika goett att koera lugnt och 'cruisa/glida', som att koera bilen i sportlaege och varva ut i varenda vaexel till varvtalstopp (7000varv). Mvh marineutter |
|
|
Hej (igen), Har alltsa haft 525i som lanebil...fragar inte i inlaegg ovan :>!!! Hejsvejs |
|
|
Kolla dessa videos; HARTGE H1 och H50 tester av D-MAX (Sabine Schmitz egna TV-motor program). De koer naturligtvis pa Nuernburgring!!!!! :> FETA STAELL...!!!!! Haerligt ljud..:> Länk Länk Goett...men smakar det sa kostar det. Saerkilt HARTGE aer ju inte direkt billiga leksaker. Mvh JP |
|
| Är det någon som har erfarenheter av T.M.C Tuningshop? kollade på deras hemsida där jag läste att till min 530 så skulle jag få en ökning med 39 hk och 90 i Nm! Fantasi siffror? | |
|
rande: Oftast så blir det en kapplöpning när det gäller hästkrafter och vridmoment i konkurrerande syfte. Tipset är att handlar från en erkänd trimmare och som har support värt namnet om du får problem. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
rande.. Låter rimligt.. Jag fick 30 häst och 60Nm på min lilla 320D. 15% brukar ju inte vara några problem. //amullo --- |
|
|
Hur går det för dig amullo? Har Promotech fixat dig nån box? Min BMW120d: Länk |
|
|
Hej Ny på forumet, undrar om någon annan har sammat konfiguration som jag och hur det har fungerat. Har plockat in Promotechs box i min 530D-07. Har inte hunnit med så många mil ännu så att jag vet hur förbrukningen påverkats, dock verkar den dra mindre på landsväg. 299hk och 640 Nm känns. Första upplevelsen var att orginalturbokicken vid 2000rpm försvunnit och nu kommer det ett massivt driv från 1300rpm. Motorn orkar varva ur på ett mycket bättre sätt, det finns inget "lagg" vid höga varv. En annan konstig effekt är att det känns som vridmomentsökningen fått automatlådan att växla rappare och inte lika segt som orginalet är kännt för. Ska försöka mäta tider när det blir bättre väglag. Antispinnlampan blinkar upp till drygt 120, trots plusgrader och dubbfritt..... |
|
|
Hej Dynamicwt9 jag har också Promotech's boc i min 330d -06. Har samma positiva upplevelse som du, dock har jag manuell låda. Bilen är klart mera 'på' än tidigare. Så att du bor i Stockhomsområdet, vilket jag också gör, vore trevligt att kolla din bil, är nämligen lite sugen på att byta till en faceliftat 5-serie touring med xDrive och den nya 'sportautomaten'...... Janne E91 330D 2006 |
|
|
Prova DTC-läget (om det är samma på 5serien). DSC-läget lägger sig i för mycket i alla fall med vinterdäck och promotech-box. Dubbfria är nog inte bättre än dubbade i det avseendet för det är ännu mjukare gummi i dom. Min BMW120d: Länk |
|
|
Hej. Jag har en 530xd-07 touring med manuell låda och tänker göra samma sak som Dynamicwt9, dvs sätta in en promotechbox. Är det någon som vet om x-drive klarar av detta eller ej?. qdtjant: Om du byter till en 530xd så tycker jag att du får en helt underbar bil. Drar fint oavsett var du är. Har ännu bara hunnit med 200 mil på min men det ingår en fjällresa där. Lyckades med att oavsiktligt hamna utanför vägen lite grann (körde om en snöplog) och allt man behövde göra var att lugnt och fint styra upp på vägen. Antispinnlampan har jag bara sett blinka till 1 gång. |
|
|
Sahlback. Nix.. Gick inte på min. Får chippa i sommar istället. Har ju min MehrLeistung sålänge. //amullo --- |
|
|
Det blir säkert kanon, men varför vänta till sommaren? Jag tycker man har nytta av tryck i bilen vid omkörningar året runt. Vägarna är ju oftast snöfria. Känslan när bilen svarar när man trycker på gaspedalen är alltid härlig! Min BMW120d: Länk |
|
|
Hej Har nu hunnit med lite "snabb" långkörning och mätt upp förbrukningen. Den riktiga förbrukningen blev 0.72 mot den som färddatorn visade, 0.68. Men som sagt så gick det undan ganska bra. Nästa försök blir nog mera blandad stadskörning. Provade DTC-läget, ger klart aggresivare framtoning. Gäller bara att inte överskrida de fysikaliska regler som Newton kom på, då räcker inte någon trestavig förkortning. Till Mården, Automatlådan tål 700 Nm kontinuerligt enligt källa, bör vara minst detsamma för den mauella då tycker man. Kul är det.... |
|
|
sahlback.. Jo, funderingen finns naturligtvis. Men det får bli till sommaren. DSC lampan blinkar ju redan med mina fina vinterdäck! //amullo --- |
|
|
Visst är det så men tryck på knappen en gång så lyser DTC istället. Det läget är mycket bättre och roligare, iaf på 120d. Vet inte om 320 har samma. Så här skriver BMW själva i sitt tekniska lexicon: "Dynamisk väggreppskontroll, DTC , medger ett körsätt som är både sportigt och säkert. I samma ögonblick som ett drivande hjul förlorar sitt grepp, minskar DSC motorvarvet. När DTC är aktiverat, sker detta ingrepp i motorstyrningen något långsammare. Därigenom tillåts mer spinn på drivhjulen inom definierade gränser. Bilen kan köras genom en snäv kurva med kontrollerad sladd, utan att förlora sin stabilitet på halt underlag. DTC är en vidareutveckling av det beprövade Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) ." Just det när DSC stryper motorn är en himla äcklig känsla! Håller ni med mig? Lycka till med chippninen när du än gör den amullo! Min BMW120d: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.