AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
294.031

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 24 av 40
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Don N: CR5boxen ligger inte ute än men redan om förra modellen CR4 skriver dom: "Kompatibla med bilar utrustade med andra generationens partikelfilter och piezoinjektorer."

Min BMW120d:
Länk
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Marineutter.
Jag har varit ute efter en trimmning som skulle öka trubotrycket något.. Bara för att få en "jämnare" trimmning mellan bränsle/luft. Då sahlbäck menade på att de hade den läösningen så undersökte jag bara OM de hade någon till min bil. Då hade jag ställt kompleterande frågor om hur detta skulle påverka körbarhet/hållbarhet OSV.

Missförstå mig fel, Jag gillar min MehrLeistung box. Enda störande momentet är just rökutvecklingen då jag inte har partikelfilter + att den uppenbarligen enbart jobbar med tryckrörsensor. Hur det sen påverkar bränslepump resp. insprutartid vet jag inte.

Förmodligen chippar jag hos Qvarnis till sommaren. Känns mer och mer som det "bra" alternativet. Skall dock höra med honom om man kan få lite "mindre" än normalt.. 180/390 är ju en ganska bra ökning från 150/330. Jag skulle vilja ligga på 170-175hk/375-380NM för att spara automaten.

//amullo
---
te
92
te
325 cab -91
325 touring -91
hej har följt det här med dieseloptimering här på forumet.Det jag undrar är om MehrLeistung har kommit med en ny box bara för att ni skall köpa nya, en del av er har ju redan en sådan så varför köpa nya?
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Sahlback --> Frågan är vad det innebär med att boxen är kompatibel med partikelfilter?

Sen kan jag för min värld inte förstå varför Promotech inte lägger upp sin senaste box på sin hemsida, kanske testar de först hur den funkar. Att uppdatera en hemsida tar ju inte direkt lång tid och en box som skiljer sig ifrån andra borde man ju vilja marknadsföra så mycket som möjligt.

amullo --> Det blir chippning (eller mappning i mitt fall då de inte rör mitt originalchip utan endast uppdaterar mjukvaran) hos Qvarnis även för mig. Tror de kan dra ner någon parameter utan problem för lite mindre effekt i ditt fall.

Har läst en del på babybmw-forumet och de som har mappat sina 120d där vittnar om att bilarna går så in i h-e...
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Hej

jag har haft min Promotech CR5-modell monterad i min 330d -06, man nu i fyra veckor och är klart nöjd. Som bilen går nu borde den göra från början.....
Lite jobbigt ibland med vinterdäck och mycket effekt.......antispinnlampan får jobba ..... kul när man kör i DTC-läge och kan driva ut lite mer med baken.

Väntar bara tills det blir baramrk och sommardäcken kommer på.
Karaktären är att den svarar bättre och varvar lättare upp till maxvarv, snabbare respons. Karaktären är helt i min smak !

Enligt ProMotech kommer det en nydesignad hemsida i mitten av februari med all information om den nya CR5-modellen av boxen.

/Janne

Janne E91 330D 2006
Visa användare
2.407
amullo
Promotech ringde mig igår efter mail..

Ev. så KANSKE en CR-5 box funkar på min bil.. Jag skall ner o titta lite. Funkar det så blir det en sådan!

//amullo
---
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Don N: Såg du nåt vitt flimra förbi i Gbg idag så var det jag som var nere på båtmässan. :)
Vad får du för effekt efter mappning?

Amullo: Du bor väl nära så du kan få prova en box.

(Nu är jag himla sugen på att köpa ny båt med Mercury Optimax. 135Hk direktinsprutad tvåtakt-sexa! Undrar om man kan chippa den? Oj, inte bara off-topic utan även off-forum. Ursäkta, men man är inspirerad efter en dag på båtmässan.)

Min BMW120d:
Länk
Visa användare
2.407
amullo
Sahlback..
Det vore ju trevligt om man skulle få prova en först.. Definitivt eftersom det är lite osälert på om det går/inte går att få boxen att funka som den ska på just min motor..

//amullo
---
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Sahlback --> Nä, tyvärr såg jag dig inte men såg däremot en 118d som jag försökte få till ett race med men vi hamnade i olika filer innan jag hann ifatt.
Jag skall till Stockholm på onsdag och kommer då att svänga förbi Promotech för att snacka med dem, kanske tar jag med mig en box hem :-)
Det som tilltalar mig är möjligheten att plocka bort den om något skulle hända bilen under garantitiden.

amullo --> Promotech har 30 dagars öppet köp så det är väl inga problem?
Visa användare
2.407
amullo
Don D.
Tack för infon! Visste inte att de hade det. Då blir det till att testa OM den går att montera på bilen. Skulle ha kollat ihelgen, men det blev annat som blev prioriterat (Kan inte nånn spränga IKEA? J*vlar vad folk det var! Nästa gång får hon gå själv..)

//amullo
---
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Provade 0-100 med min 120d + promotecbox igår kväll, ca 7 blankt med dubbdäck och våt asfalt. Suddig film för jag filmade med mobilen och höll den och ratten med vä hand. Har nån provat liknande utan box?
Här är länk till filmen:
Länk

Min BMW120d:
Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
0-100 på mätaren förståss. Ska kolla med GPS på riktigt när jag får på sommardäcken.

Min BMW120d:
Länk
Visa användare
2.407
amullo
Najs Sahlback! Bra tryck i den lille, på min ära.

Oytomaten och kombivikten saktar nog ner min ordentligt har jag en känsla av. Skulle man våga sig på en gissning på runt 8.5-9.0?

//amullo
---
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Ojoj, den rör på sig :-)

Vi kan mäta före och efter vid torrt väglag, jag kör ju utan box nu men beställer en Promotech i dagarna då efter att jag har varit i kontakt med dem. Deras box funkar för övrigt relativt likt en mappning.
Ku
109
Kunta
120d -06
tjena sahlback 0-100km/h på 7 sek är ungefär vad min också gör det på. har fått till någon repa på under 7 sek givetvis klockat på mätaren också. har provat 100-200 km/h och det ligger på ca 21 sek med promotech boxen och ca 32 sek i orginal utförande. så den går helt klart som ett skott :)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Det vore kul om ni som inte har satt i än testar före och efter.
Kanske kan man pressa det lite med sommardäcken för det är inte svårt att få hjulspinn (läge DTC) med dubbdäcken och då tappar man ju lite ax.
Fast det jag gillar mest med boxen är inte 0-100 utan omkörningsegenskaperna. Där är det en himla skillnad mot orginal.

Min BMW120d:
Länk
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Sahlbaeck; JUST - Det aer inte sa mycket 0-100 daer boxarna verkligen visar sin positiva sida, men vid omkoerning och segdragning....

Jag har (hade) ju som du kanske vet efter att ha laest forumet en MEHRLEISTUNG-box (samma som proMotech?) och nu naer jag inte har den aer det naer jag koer om som jag sakna den mest!!!!!! SKillnaden aer avsevaerd, och efter jag hade kopplat bort boxen var det som om man koerde utan turbo typ!!!! Men varfoer inte nehrleisting boxen om man far fraga????

Mvh marineutter
Ku
109
Kunta
120d -06
promotech boxen går man ett steg längre än mehrleistung och kopplar in en kontakt på laddtrycks givaren. jag har kört med kcr box innan och den går avsevärt mycket bättre med promotech. enligt promotech ska bilen nu ge 209hk och 429nm och det tvivlar jag inte på.
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Jag och polaren kopplade in varsin Promotech i dagarna, han i förrgår och jag igår och jösses vad bilen går :-)

Vi klockade min bil innan och efter och siffrorna blev:

Innan

60-100 - 5sek
80-120 - 7,6sek

Efter
60-100 - 4sek
80-120 - 6sek

Allt som allt en prestandaökning på ca 20% vilket skulle innebära ca 195HK och 408NM, tycker jag låter rimligt. Där ligger Qvarnis siffror ungefär. Tror att Promotech har tagit i lite extra när de säger 209HK men bilen går jävligt bra iaf.

MEN...både jag och polaren har fått ett störande vibrerande ljud, främst vid tomgång dvs väldigt låga varvtal. Jag skall kika på det till helgen men undrar om Sahlback eller Kunta har upplevt något liknande?
Gu
9
Gurra_Gbg
BMW M3 E46 -03
Sjukt irreterande ljud från täckkåpan till motorn ...

Bilen går dock riktigt gött precis som Don N säger !!!

/Gurra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.