|
Sida 22 av 40
|
|
|---|---|
|
Ok. men om du jobbar/jobbat där då borde det ju vara busenkelt och skippa säljsnacket och switcha till tekniksnack istället (om du nu inte jobbade som säljare) Tex. Hur drar man iväg en 218 hk till 320 hk med oförändrat turbo o bränsletryck utan att får svartrök som dödadar katt, tubrolager och partikelfilter och dessutom inte påverkar utsläpp negativt. Tex. Hur får man ned förbrukningen med 15% genom att spruta in extra diesel. Att man kan göra det genom att dra upp turbotryck så det brinne varmare/magrare vet jag men det gör ju inte Dieseltech. Jag är nyfiken bara. |
|
|
Rolig läsning att se inläggen, men för min del tycker jag att de som skriver massa skit i egen sak ,för att påverka försäljningen av just deras produkt kan lägga ner. Detta oavsett om de har rätt eller fel i sak. lägg pengarna på en annons. |
|
|
Det som beskrivits kan nog betecknats som tekniksnack i högsta grad. Som sagt, innan någon skriker sig hes över något som de uppenbarligen inte vet ngt om så kan de gå direkt till källan och ta reda på fakta först. Men det är nog för jobbigt.. I detta effektpaket så ingick föutom styrenheten bl.a. en extra enhet för laddtryck och som option ett metanolsprut. Om du haft orken att kolla upp lite fakta om detta som du uppenbarligen inte vet, hade du redan i ett tidigare stadium nog fått din s.k. fråga automatiskt besvarad. Så. |
|
|
Personligen kan jag inte se något konstigt i att att effekten kan öka momentant trots mindre höjning av förbrukningen. Förmodligen drar alla bilar med chipbox mer när man pressar motorn till max men det gör man endast få tillfällen när man ökar farten dvs max 1-5% av körtiden (iallafall i Sverige). Förbränningen borde kunna förbättras genom ändra insprutningstiderna och mängderna till andra tider i förbräningscykeln. Det kommer hela tiden uppdateringar/förbättringar från biltillverkarna själv när det gäller dessa parametrar och det kan öka effekten ganska mycket 10-30% innan de själv ändrar på hårdvaran på motorn. Tillverkarna ändrar inte alltid på turbotrycket när effekten ökar eftersom det oftast finns visst överskott av lyft iallafall. Vi normal körning borde förbrukningen sjunka eftersom förbränning funkar bättre. Skulle t ex Dieseltech ljuga i sina annonser om förbättring och detta kan bevisas är det möjligt att ta dom till rätten. Ovanstående principer gäller i alla system t ex inom ekonomi, hälsa- och sjukvård, fysik. Det går nästan alltid att manipulera inom vissa gränser och få ett bättre resultat. Jag får nog sluta skriva nu innan jag blir för filosofisk. Tack för mig och njut av helgen, för det ska ja,,traaaalalá. |
|
|
- Playerex Precis. På fullgas blir det ingen bränslebesparing, tvärt om. Det är under dellast man har det mesta att hämta, t.e.x. lättare acceleration och situationer under lättare belastning. Den som kommer på ett bra sätt att få mindre förbrukning vid fullgas kan nog dra sig tillbaka med en drink i handen resten av livet. Det vore nåt.. ; ) |
|
|
"Som sagt, innan någon skriker sig hes över något som de uppenbarligen inte vet ngt om så kan de gå direkt till källan och ta reda på fakta först." "Capiche?" Hm, lustig inställning du har JE1, Undrar vem som skriker sig hes. Först säger du att folk ska ta reda på fakta. Om man sedan frågar om fakta så skriker du håll käft mer eller mindre. Jag är ute och letar efter dieseltrim men blir ju inte imponerad av erat sätt att behandal eventuella kunder precis. Jag läser på hemsidan. "Bl.a. Commonrailsystemet övervakas ständigt av bilens "hjärna", styrenheten. Värdena över systemtrycket sänds hela tiden till styrenheten. Här kommer ECO-Boostern som monteras direkt på insprutningssystemet in i bilden. Denna sänder nu kontinuerligt data till bilens styrenhet. Alla data anpassas efter körsituation och stil, varvtalet, använd växel mm. Bilens styrenhet HÖJER på order av ECO-Boostern TRYCKET i insprutningen och övervakar och anpassar då själv alla värden optimalt och avstämt. !" Sen skriver du i forumet. "På den senaste generationen commonrail, bl.a. med piezostyrning (t.ex. 530d 231 hk) ligger TRYCET HÖGRE än någonsin redan original! Att då på detta enkla sätt lura styrenheten att pressa upp trycket på dessa gränsar nästan till idioti" Klart man undrar vad du menar. Jag har en kusin som har jobat 20 år på Scania med att utvecka dieselmotorer och enligt honom är det mycket enkelt att få ned förbrukningen drastiskt på alla områden från dellast till fullast. Drar man bara upp trycket i cylindern (högre komp eller mera turbotryck) så kan man MINSKA mängden diesel kraftigt. Varför gör man inte det då? Jo det högre trycket/tempen gör att halterna kväveoxid (NOx) som bildas skenar och man klarar inte miljömålen utan dyr efterbehandling av avgaserena. Om ni nu gör på något annat sätt som drastisk sänker förbrukningen så får du gäran tala om hur. Att man faktiskt får lägre förbrukning med de flesta sådana här "box-trim-metoder" beror ju på att boxarna lurar motor/växellåds styrning att man gasar minder än man faktiskt gör (på en diesel regleras ju gaspådaget av insprutningsmängden istället för gasspjäll, och insprutnigsmängden maipuleras ju av boxen på ett eller annat sätt). Det får automatlådan att växla upp tdigare och ned senare. Som sagt, är på väg att köpa box men vill gäran veta hur det funkar innan. Inte bli tillsagd att hålla käft och bara handla. |
|
|
Hej, Hmm tagit del av laesningen mellan JE1 och 'resten'!! :> Amullo, bra dektektivjobb att faktiskt fa fram att Mr JE1 faktiskt jobbar daer, och att det delvis kanske aer saeljarsnack! Inte blev jag mycket klokare pa vad som faktiskt aer skillnaden mellan ' hans' moduler och MEHRLEISTUNG samt KCR. Men men, fakta aer att piezo och commonrail ju funkar lite olika. Jannesky; Har du fortfarande ' kraftbortfall' etc??? Hade ju samma och trodde att det hade med min LMM eller partikelfilter foerbraenning. Men som du kanske redan vet var det turbon pa min!!! Den elektronsikt styrda ' wastegaten' hoell inte taett och akte som en ' jojo' ibland. Efter lite snack med foersaeljaren samt att jag redan hade bekraeftat detta ' fel' under nybilsgarantin, fick jag i torsdags turbon bytt pa goodwill!!! Kaent problem enligt dem pa just min 525d 2004/08. Men jag tror att du eventuellt har samma turbo pa din 530d?? Eller kanske stoerre. Enligt dem har jag inte Garett, men ' Sphyer' (eller vad det nu heter). Samma bolag som bygger BMW X3. ryk 330X1I; NAer ska du till ESS. Om det inte blir Kempower (Belgien) sa blir det nog ESS till sommaren. ENligt dem kan de undantagsvi9s dra upp min till 215hk och 560nm. De foeredrar dock 'bara' 500nm i relation till komfort i vxlingarna etc, men pa kunds begaeran kan de v isst dra upp det till ca max 560nm. Tror inte att detta basra aer ' snack' eftersom ESS aer vaelkaenda som trimmare i hela vaerlden i princip!!!!! Ha det! |
|
|
Titta en gång till så ser du att den text du citerar handlar om en annan modell av "box", som även den jobbar med tryckhöjning. Oavsett märke och tillverkare av effekthöjande produkter så är en tryckhöjning i CR-systemet inte att föredra. Om du själv känner dig osäker om vad du ska göra med din bil, gör då så att ring upp de firmor du har på din lista och be att få tala med den tekniskt ansvarige. Fråga då om exakt vilken metod som respektive använder sig av för att uppnå resultat. Ett tips är att välja någon av de tillverkare som INTE skjuter upp railtrycket. |
|
|
marineutter Jag har inte bestämt något ännu. Har beställt en 120d till min sambo som vi får i februari och funderar på att ta den till ess. Ska dit i andra ärenden och tänkte passa på att chippa den då |
|
|
ryk 330xi; Varfoer ' bara' chippa 120d hos dem och inte 330xd E91;an om man far fraga??? Nog med kraft enligt dig, eller andra orsaker (tjaenstebil etc??). mvh marineutter |
|
|
"Om du själv känner dig osäker om vad du ska göra med din bil, gör då så att ring upp de firmor du har på din lista och be att få tala med den tekniskt ansvarige." Känner mig inte osäker på vad jag vill. Jag vill ha en lösning som ökar bränsle (bara på full-last området, och detta genom att styra spridarna och inte railtryck) samtidigt som turbotrycket ökas lite varligt så att förhållandet luft/bränsle är oförändrat vid full-last för att förhindra ökad sotbildning så att katt, partikelfilter och turbolagringar inte tar stryk och common rail pumpen inte överbelastas. Hittils har bara de som mappar om sagt att de kan leverera en sådan lösning. |
|
|
JE1 Du kanske kan tipsa om en tillverkare av dieselbox som DU vet att de inte jobbar med tryckhöjning i CR-röret.. Som jag förstått det så gör alltså INTE High-end boxarna det. JHar jag förstått det rätt? Vet du andra som INTE gör det? Här får du GÄRNA komma med säljsnack för min skull. Jag letar idag efter en box/softload/lösning som inte har Mehrleistungs boxens nackdelar. Om det finns bättre boxar som är bättre för motorn, men kanske levererar MINDRE maxeffekt spelar ingen roll. Jag har ändå inte tänkt öka effekten mer än typ 170 häst och 370-380 nm för att spara på min automatlåda. Jag har pratat med flera chiptuning ställen och alla vill bara leverera deras "standard" maxeffekt lösning.. inte en något lägre effektökande åtgärd som jag kan få med ex. en inställningsbar box, där jag kan köra på ex. 40% "trim". //amullo --- |
|
|
Hej igen. - BMW Man Jag förstår vad du menar, och de egenskaper du vill ha kan t.ex. en duktig ommappare klara av att göra. Om man vill låta bilens originalstyrenhet vara orörd kan man välja en extern modul som klarar av jobbet. Då måste man gå på lite mer avancerade grejor, t.ex. en extern motorstyrning som klarar av detta. Just det du beskriver är möjligt med den nämnda modulen. Bland annat spridarduration och timing, turbotryck, lastvärden och även det hemska railtrycket går att ändra om någon skulle vilja det. Man har då själv fria händer att påverka det man vill. - amullo Jag vet faktiskt inte någon övrig i branschen som går "den långa" vägen, utan de jag sett hittills ansvänder sig av samma teknik, den som pressar upp railtrycket. Kanske för att den metoden är den simplaste och billigaste att konstruera, och kanske för att den har en grotesk vinstmarginal för de som vill få ut den på marknaden?! Att kunna ställa in hur mycket, var och när i registret och under vilken motorlast du vill ha din önskade effekt är möjligt utan en railtryckare. Säljsnack? Neeh. Jag var ingen säljare, Det jag vill är bara att dela med mig av mina erfarenheter, oavsett vilket märke man har som favorit eller vad man föredrar. Hejhej. |
|
|
JE1.. Så det är alltså bara High-end boxarna som DU VET inte jobbar med tryckhöjning, enbart förlängda insprutningstider (som jag fattat det) Rätt? //amullo --- |
|
|
Hej, har läst mycket här på tråden om trimning och är ricktigt sugen på någon box för att framför allt öka effkten lite. har dock inte oberoende med pengar och har därör kollat på de lite billigare alternariven, Its fin har ett chrp monterat och klart för ca 5000 men det jagt mäst är intresserad av är MehrLeistung chipet, av det jag läst verkar det ju bra men har några frågor: Vad kostar det i nuläget? Jag är inte grymm på att meka och ialla fall inte med elektronig osv då jag är rätt osäker på det, klarar man montering ändå? Kan man beställa utan att kunna ett ord Tyska? Tacksam för all hjälp jag kan få? |
|
| var ju ett tag sedan tråden var aktuell men ni kanske lever än, ser ju ut att finnas mycket kunskap bland er här iaf. | |
Ghost Rider |
intressant vill veta mer när ni testat Christer Andreasson BMW 120D 0707-832302 vard 7-16 övrig tid 0732-681144 |
|
Bamsehalvar o Ghostrider; Jag kan fixa en MEHRLEISTUNGBOX till bra rabatter typ skr 999,00 (ex frakt) 'Känner' grabbarna pá mehrleistung lite och fár lite rabatt. Du kan köpa genom mig (typ jag beställer, och leverans sker till dig). Ska kolla din modell och vad dagspriset är. Hade min box i bilen pá MAX i nästan 1 ár och det funkade ypperligt!!!! Har ingen nu eftersom jag snart ska in och mappa om istället. Men som du skrev själv bra 'budget'trimm. Mvh JP |
|
|
kolla gärna upp det...men skulle vilja veta om de är svåra att montera på min bil också. Ringde upp kcr och de sa att deras box var mycket svår att montera på min bil,borde ju vara samma med MEHRLEISTUNG då. men tack så mycket marineutter, låter toppen. om du behöver är mitt reg nr pzo766 mvh |
|
| marineutter! Mehrleistung listar ingen box till 136hk 320D på sin hemsida.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.