AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.919

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 21 av 40
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Playerex och olisen

ta en koll på Dieseltech:

Länk
JE
28
JE1
530DA -05 E60
-qdtjant
Yes, spot on. Läs om hur en sådan modul fungerar, och upptäck att den inte arbetar på samma sätt som de andra... : )
ol
31
olisen
535d -06
Var inne och tittade på dieseltech´s hemsida ,
Saxat från Dieseltech´s hemsida
"Denna tillsats-styrenhet optimerar motorn och höjer effekten enbart genom ökad insprutningsmängd, andra inställningar och värden berörs inte! (T.ex. insprutnings/railtryck eller laddtryck) Det betyder att er motor inte
behöver arbeta med ökat tryck och under ständig stress."

vad är det för skillnad mot Mehrleistung och KCR?

"Lekman" undrar?
JE
28
JE1
530DA -05 E60
Hej på er.
Både "mehrleistung" och KCR verkar genom att tvinga upp det redan väldigt höga trycket i commonrailsystemet.
En box som bara ansluts till commonrailsystemets trycksensor
kan ALDRIG göra annat än det! Därmed basta och in facto!
Oavsett vilka fina uttryck de svänger sig med..

En sådan box bromsar bara den utgående voltsignalen från trycksensorn så bilens styrenhet tror att trycket i systemet är lägre än vad det är, med följd att den försöker kompensera "tryckförlusten" med ännu högre tryck!

Är det då nyttigt att tvångshöja det redan väldigt höga railtrycket upp till ÄNNU högre ibland rent skadliga nivåer? Nej.

På den senaste generationen commonrail, bl.a. med piezostyrning
(t.ex. 530d 231 hk) ligger trycket högre än någonsin redan original!
Att då på detta enkla sätt lura styrenheten att pressa upp trycket på dessa gränsar nästan till idioti.
Inget illa ment till någon, vill bara informera hur det verkligen fungerar.

Tänk på det när ni väljer hur ni vill öka effekten på er motor som garanterat inte är billig att reparera...
Med tryckhöjning eller utan, vad är skonsammare?
Svaret är inte svårt....
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Denna tillsats-styrenhet optimerar motorn och höjer effekten enbart genom ökad insprutningsmängd, andra inställningar och värden berörs inte! (T.ex. insprutnings/railtryck eller laddtryck"

Så vill jag inte ha det mappat, jag vill ha lika mycket mera diesel OCH luft tex lite ökad insprutningsmängd och lite ökat laddtryck från turbon så motorn fortfarande får rätt blandning och inte svartryker och dödar partikelfiltret.

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Håller med BMW_MAN..

Även jag är intresserad av en vägd ändring av både luft/turbotryck och bränsle. istället för 20% mer effekt av ENBART bränsle, så skulle jag vilja se..
10-15% ökning bränsle
5-10% ökning luft.
Totalt 15-20% ökning av totala effekten.

//amullo
---
JE
28
JE1
530DA -05 E60
Hallå? En dieselmotor går med ett konstant luftöverskott och ryker inte förrän det överskottet är förbrukat!
Inte förrän denna gräns är uppnådd börjar "röken" komma....
Men eftersom enheten är en motorstyrning så finns även möjligheten att påverka dessa faktorer med, ifall man skulle känna att man verkligen vill det.
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Som jag har förstått Dieseltechs teknik, är att den fördelar diesel i fler men mindre portioner under förbräningcykeln. De kan tydligen tillföra bränsle när det brinner bättre. Detta kommer väl att vara standard på nästa generations dieselmotorer när de har snabbare dataenheterna blir billigare.
JE
28
JE1
530DA -05 E60
- Playerex
Rätt, deras highend har kapacitet för 50 insprutningspulser vid varje insprutningsfas, om jag minns rätt.

Ett sådant snabbt system kommer nog att komma som standard om ett par generationer, men biltillverkarna vill ju alltid hålla kostnaderna nere...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mycket religion och WoDoo nu.

JE1 - Visst har diesel luftöverskott utom vid fulllast. Men om du inte kör fullast ibland så är det ju ingen ide att trimma alls. Och vid fulllast blir det massor med sot som dödar turbolager, katt och partikelfilter om du bara häver in mera diesel som även dieseltech gör enligt deras info.

Vad har man för nytta av att klara 50 pulser per fas. Det är ju inte motorstyringen som inte hinner med utan spridarnas hastighet som är begränsningen.

Menar du att Dieseltech byta ut spridarna till några egenutvecklade som är snabbare än de som BMW själva har??????

BMW, Volvo mfl har ju redan idag mutipointinspruting och sprutar förfas, huvudpuls och efterförbränning, snabbar än så är inte spridarna än att de hinner med 3-7 pulser per varv.

JE
28
JE1
530DA -05 E60
Om du läser inlägget så ser du att jag skrev kapacitet..!
Inte att just spridarna har kapacitet till det.
Detta för att belysa skillnaden mellan detta system och de simpla commonrailförvrängarna. Ok?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jo jag har läst vad du skriver men tycker inte att dieseltechs information hänger ihop så där bra i alla fall.

-Man skriver att man bara häver in mera diesel (inte genom ökat pumpmtryck utan genom att modifiera spridartider)

-Så visar man på upp till 15% bränslebesparing

-Så har man en BMW 330 man har skruvat från 218 hk till 320 hk bara genom att vräka in mera diesel.

Det låter rätt bra tillsammans, utan att döda katt, filter och turbo

JE
28
JE1
530DA -05 E60
Än en gång, läs och försök förstå...
Ta reda på fakta före påståenden.
Deras visningsbil är en 530 som är modifierad med ett effektpaket. Just det, paket. I detta paket ingår bra mycket annat än bara en HighEnd...
Capiche?
JE1
Vad ingår i det paketet som ger 320hk och vad kostar det då? Nyfiken.
Själv kommer jag nog chippa bilen hos ess där man får den bromsad före och efter så man kan se resultatet på papper också.
lacke
Finns det någon här på forumet som har satt på en box på en E39:a, i detta fallet en 530d-02, och isåfall era erfarenheter?
ha
28
hagema
530dA Touring-02
Har inte kört med dieseltech´s highend-box, men däremot med både Rapid och Vector. Gav rejält med extraknuff, båda ställbara. Bägge är till salu då bilen skall säljas till förmån för en 740d.

jörgen
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Än en gång, läs och försök förstå...
Ta reda på fakta före påståenden.
Deras visningsbil är en 530 som är modifierad med ett effektpaket. Just det, paket. I detta paket ingår bra mycket annat än bara en HighEnd...
Capiche?"

Precis vad jag är ute efter, Det finns ju nästan ingen fakta alls på deras site utan mest bara säljsnack.

Varför stoltserar man med en 530 som inte har något att göra med deras boxar och påståenden då. Deras huvudargument är ju original bränsletryck och turbotryck. Är det så med 530 eller. Nä fram med lite fakta så man kan kan få något att bita.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som de flesta säker förstår så jobbar ju JE1 på företaget och bilen på hemsidan är ju med all säkerhet hans. Lite förtegen har han ju varit om vad som är gjort med bilen och hemsidan berättar ju inte så mycket mer. I en annan tråd så skrev JE1 följande:

"Såja, äntligen klar! Som jag skrev tidigare i tråden så skulle jag modifiera min 530D E60 en aning, och nu ska bilen ha bilen 290-300 Hk och 650-700 Nm vrid. Ska bli intressant att se resultat från bromsning. Jag har bl.a. använt mig av en teknik som bara förändrar tiderna insprutarna är öppna och inte bara simpelt höjer railtrycket som så många tuners och "optimerare" använder sig av. D.v.s. denna teknik låter bilen bibehålla sitt CR-standardtryck och medför därmed medför ingen stressning av pump och dyl... Har dessutom gjort en sändare som jag kan ha i nyckelringen där tuningen kan slås av/på och höjas i flera steg. Den blev riktigt lyckad och smidig så jag kommer nog att ha sådana i mitt sortiment. Och....pärlan går riktigt riktigt bra, det kan jag lova! ;)"

Länk

___
//Ulf
JE
28
JE1
530DA -05 E60
Yes, har jobbat där till nu tills i oktober då jag flyttade till sydligare nejder.
Jobbar fortfarande inom samma branschområde dock.
JE
28
JE1
530DA -05 E60
Yes, har jobbat där till nu tills i oktober då jag flyttade till sydligare nejder.
Jobbar fortfarande inom samma branschområde dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.