|
Sida 20 av 40
|
|
|---|---|
|
Har köpt en box från mehrleistung men hittar inte var den skall kopplas in de kontakter jag hittat har två kablar men kabeln från boxen har tre . |
|
|
Vet inte exakt skillnaden på din motor och den som sitter i min 320d -03 men det borde inte vara någon större skillnad. När du skruvat av täckplattan över motorn så hittar du kontakten långt fram och i mitten hyffsat nära fläkten. En kontakt ska dras ut från comminrailröret och sättas i en av kontakterna till boxen. En kontakt från boxen ska sättas i commonrailröret. ___ //Ulf |
|
|
Mycket riktigt finns en kontakt längst fram i commonrailröret med tre kablar problemet är att kontakterna ej passar. Ena kort sidan är rak på bilen men lika rundade på båda sidor på box kabeln Det var med en bild på motorn med en pil längst bak mot torped väggen men dom kontakterna har endast två kablar och ser inte alls lika ut så troligen har jag fått fel kabel eller så har dom ändrat kontakterna på bilen.Han kontakten har dessutom ett fäste för att sättas fast i något.Tacksam för ev tips innan jag mailar mehrleistung ifall det är något jag missat. |
|
|
ryk 330xi og Jannesky: Nu har jeg lest hele Topic (det tok jo noen timmer) og det stod jo en hel del om BC (bordatorn) vs. virkelig forbruk. Nu har jeg sjekket en 250km tur (inkl 50km småkjøring) og BC visade 4.4l/100km, mens virkelig forbruk var 5.02l/100km. Det er jo fortfarande hyfsat. (men ca 6dl off som du skrev Jannesky) Er det noen som har bra/dårlig erfaring med boxen (Speedbuster.de) som sitter i min kjerre. jo |
|
ulolfof |
Har även jag beställt en box för 520dt-06 från Mehrleistung och undrar om installationsproblemen är lösta för Arnie? |
|
Nej,men jag har varit på bmv verkstan angående gasresposen som jag skrivit om tidigare och det konstaterades fel på någon sensor tror jag dom kallade det i commonrailinsprutningen tyvärr var den enda killen som förstod sig på detta så uppbokad så jag fick ny tid först den 2 oktober.För övrigt har jag ej hittat någon kontakt som passar.Vore mycket tacksam om du kunde berätta hur din box passar så fort du får den. |
|
|
Jag plockade av min idag för service.. Bilen kändes faktiskt inte alls så mycket svagare.. Jag skall T&R Anderstorp imorgon, så jag passar på att testa utan box och se vad bilen drar då. //amullo --- |
|
|
jag börjar undra en sak går det inte att "ställa upp" pumpen på bmw elektroniskt eller måste man ha box på dom sk eldrivna pumparna? Länk |
|
|
Amullo; Inte sá stor skillnad...? :( Det kändes klart skillnad i min bil. Kanske mer hur motorns karaktär ändrades och automaten växlade mycket senare. Nu utan box är det bättre gasrespns, men mindre kraft (logiskt) och automaten växlar ner direkt (sämre segdragningsförmága) plus att för min del gár inte partikelförbränningen igáng varje dag!!!!!!! Dock, kommer idag att montera boxen igen, upp pá 110 plus (max) och njuta av segdragningsförmága generellt, men den avsevärda bättre accelerationen vid högre farter 160-230km/h (pá autobahn). Ska faktiskt mäta prestandad innan montering med boxen idag. Typ 1-100 och 100-160. Vet att jag faktiskt skrev att jag skulle mappa om min bil nágon vecka sedan, planeringen klyddade till sig lite, och nu har jag faktiskt tyvärr inte rád. Fár se senare till hösten, eller om jag till Jul drar upp till ESS istället. Därav att jag skall koppla in boxen igen fram till det att jag ska mappa om. mvh marineutter |
|
|
Jahapp.. Nu är man tillbaka Det blev 86 mil T&R Anderstorp med bilen. Dit med 3 personer i bilen och farthållare på 120-130 Hem med 4 personer med 140 och 160 km/t på farthållare. Bilen kändes initiellt stark efter avmontering av boxen, men det var i stan och ensam med ganska tom tank. När vi kom ut på motorväghen kändes bilen segare än innan. Påtagligt segare, men inte jätteslö. På småvägarna runt Gislaved efter 36 mils körning saknade jag effekten lite vid omkörning av en lastbil. Den initiella bilden av "stark" bil kan ju vara att BMW verkstaden nollställt gaspedal och vxl-programmen efter service, då jag innan spenderat en del tid i köer så borde det adaptiva programmet ställt in sig på "långsam" öppning av själl och tidig uppväxling. Bilen drog exakt 6.9 l/100 km (färddator visar 6.1L/100km) vilket är MER än den dragit med boxen ställd på 80%. Med boxen på 80% och farthållare på ~120 så har bilen legat runt 6.2-6.6 l/100km med viss felvisning (5.6 l/100km). Nu körde vi ganska inspirerat på hemvägen och hade även en lång sträcka i kraftig regn (torkarna på max och 60km/t). Kontenta: Bilen blir vassare med box och bränsleförbrukningen är på samma nivå eller något lägre än innan. Svartryket kommer fortfarande vid fullgas utan box, men är inte lika påtagligt som med boxen. Motorn går tystare utan box under hård-acceleration, Boxen gör at motorn låter lite råare. Eller så inbillar jag mig det iallafall. Jag skall sätta tillbaka boxen under kommande helg och vrida upp den på enbart 40% så får vi se vad det har för inverkan. Jag skall nämna att ingen på BMW sa något om boxen efter service eller vid avläsning av nyckeln. Vid montering av vinterdäck ställer jag nog ner boxen eller tar bort den. På vintern spinner/DSC´ar ju bilen ändå bort all effekt. //amullo --- |
|
|
Olisen; Blev det nágon ommappning i slutändan hos It's Fun......??? Mvh JP |
|
|
Jag undrar om varför har min chippad bil likadan bränsleförbrukning före och efter chippning, enligt färddatorn? Är det möjligt att programmera några korrigeringsvärdena eller hur?? Bilen är 320D där original programvaran har ersätts med en annan... |
|
|
Du menar att färdatorn visar på samma förbrukning som du hade innan chippning men att den verkliga förbrukningen har förändrats? Det går i alla fall inte att ange korrigeringsvärden på E46. Har både frågat på BMW och varit inne i de dolda menyerna. Den punkt som på E39 gör det möjligt att ange en korrigeringsfaktor finns ej med på E46. ___ //Ulf |
|
|
Jag har E90. Jag menar att om dom har programmerad korrigeringsvärden redan inne i program? Jag har inte kört så mycket ännu men färddatorn visar exakt samma värdena som tidigare och den verkliga förbrukningen verkar vara ganska nära också samma som innan chippning men den måste ännu kollas närmare. |
|
|
Färddatorn mäter bränslemängden som bilen använder och delar med körd sträcka. Att man chippar bilen lär inte påverka förbrukning nämnvärt vid blandad körning så min gissning är att allt funkar som det ska med din färddator. Det normala är att färddatorn visar lägre förbrukning än den faktiska men det får man leva med. Själv har jag kollat på ett par av mina bilar och det brukar ligga mellan 2-8%. ___ //Ulf |
|
|
Marineutter: Sorry att jag ej svarat tidigare , men min bil är fortfarande ej ommappad, Varit nu typ 4 gånger hos It´s fun, och misslyckats varje gång . De påstår att ev har BMW spärrat porten till min bil så det ej går att tanka ner programmet, De har även försökt via service porten men misslyckats... Fick mail från dem för ca 2 veckor sen att de nu hade en lösning på "G" , väntar på svar. Olisen |
|
|
På nyare bilar är ju hela systemet ändrat, så omflashning kommer tyvärr nog snart att vara ett minne blott. Men det finns ju externa moduler som gör samma och ibland ett mycket bättre jobb, och jag talar inte om såna enkla railtryckshöjare som finns på marknaden! |
|
|
JE1: Vilka externa moduler rekommederar du? |
|
|
JE1: Vilka produkter menar du ,och var kan jag köpa dessa , Har provat både Mehrleistung och KCR vilka inte imponerade direkt på mig, Vore kul med lite nya tips! |
|
|
Om någon är intresserad så är min Mehrleistung box till salu! Till 3,0D 218hk! 1500kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.