|
Sida 2 av 40
|
|
|---|---|
|
Flåklypa Jag förstår dina argument om att se motorns potential genom längre dragningar genom flera växlar, men det speglar ju inte direkt normalt användande. Anledningen till att många av oss valt diesel är ju just vridmomentet i de intervall som dance23 testat. Om bilen blev 1 eller 2 sekunder snabbare från 50 - 200 km/t är ingen jag skulle använda annat än för att ev. skryta med prestanda. Viktigast för mig är just de intervall som är provade. Alltså motsvarande de omkörningar vi gör på landsväg. 80-120 på 4:an utan chip 5,6 med 4,6 - Omkörning av lastbil på 90 väg 100 - 140 på 4:an utan chip 5,65 med 4,6 - Omkörning av personbil på 90 väg 100-150 på 5:an utan chip 8,4 med 6,9 - Omkörning av två personbilar på 90 väg 60 - 100 på 3:an utan chip 4,0 med 3,25 - Omkörning av accelerarande lastbil på väg ur 50-sträcka till 90 sträcka. Mina 0.02$ //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
Vi som bor i Sveriga har ganska begränsade möjligheter att testa prestandeförbättringar typ 50-200 km/h. Jag kan inte heller se när man använder detta intervall mer än när man kör upp på autobahn i Tyskland. Det viktigast för oss flesta är omkörningsprestandan och den har redan visats förbättrats markant. |
|
|
Jag tror Flåklypa är intresserad av siffrorna mer för att kunna bilda sig en bild av hur boxen hanterar utnyttjande av maxeffekten. Självklart inget intervall som man utnyttjar speciellt ofta men ur testsynpunkt så kan det som sagt vara intressant. ___ //Ulf |
|
|
Marineutter: Läser du över huvud taget vad jag skriver eller letar du bara efter saker att ifrågasätta? Jag har sagt att man behöver ca 340hk, inte precis 340hk. Du behövar inte känna några värden förutom originalets effekt och toppfart. Dock blir man tvungen att göra några antaganden att effekttoppen motsvarar varvtalet för toppfarten och att man försummar rullmotståndet på skillnaden mellan originalets toppfart och den trimmades. Det är därför den uppskattade effekten som krävs inte blir exakt utan bara nära. Oftast krävs det faktiskt mer effekt än den jag anger. Formeln är: P2=P1+(V2/V1)^3 Det finns ingen anledning att förklara den ytterligare av två skäl. Det ena är att du skulle vilja att jag "härledde" den bara för sakens skull. Det andra är att du inte verkar vara ett dugg insatt i fysikens värld, så det skule rimligtvis inte ge dig något. En anledning till att jag helst ser att man kör till 200km/h är att man får ett långt tidsintervall och en någotlunda statisk belastning på motorn. Utfallet är således säkrare om tiden tar 20 sekunder än om det tar 2 sekunder. Flåklypa |
|
|
Amullo: Visst är det så. Det jag är intresserad av är egentligen bara av hypotetisk betydelse. För många andra inkl. dig är segdragningen och kanske maximal omkörningsprestanda det viktiga tillsammans med förbrukningen. Programmer: Huvudet på spiken. Jag vill veta om boxarna håller det dom lovar beträffande maxeffekt och det bästa sättet att ta reda på det är genom full acc genom växlarna inkl toppfart. Dock måste jag rekommendera att inte utnyttja toppfarten på hastighetsbegränsade vägar. :-) Flåklypa |
|
| Flåklypa: Vad har du för bil? | |
|
En S60 T5....trimmad som era. :-) Den svarade inte speciellt bra på trim trots 315 utlovade hk enligt leverantörer. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Jo, jag förstår till fullo. Den praktiska synvinkeln på effekten är viktigast för mig, men naturligtvis så är det intressant att se hur boxen arbetar även teoretiskt och vad de ger i prestanda. Jag skall byta till sommardäcken snart och så fort det är gjort så skall jag testa vad bilen gör vad gäller ren acceleration och även intervallen som dance23 testat. Sen har man frågan om turbotrycksökning och bränsleförbrukning också. Och åka hoj vill jag ju också göra. Fördelen är att jag kommer att köra en del längre sträckor med släp i sommar vilket kan ge bra intressanta mätningar i intervall accel då har mer vikt på bilen. Vridmoments och HK förändringen torde kunna ge ett utslag även på bränsleförbrukningen eftersom motorn har mycket mer vikt at ta med sig upp i hastighet. //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
Flåklypa; jag har nog med insikt i fysikensvärld för att förstå alla de parametrar som påverkar ett fordons topphastighet, och det var ju inte jag som bekräftade att en 330xd behöver 340hk för att nå verklig toppfart av 270km/t. Och på förfrågan om ett förtydligande eller förklaring så får man inget annat än att man inte läser eller verkar insatt i fysikens värld. Lite svag förklaring med tanke på ditt påstående. Men men, ska inte tjatta mer om detta nu, respekterar din åsikt och vetskap, men du verkar ju se dig själv som någon Besserwisser (yrkesskada?), och ta del avandras åsikter. Har jag analyserat din formula korrekt nedan? Nödvändig HK = orginal HK + (önskad toppfart/orginal toppfart) upphöjt till 3. P2=P1+(V2/V1)^3 Vad gjorde din egna volvo 50-200km/t innan och efter trimning...och alla andra intervaller för den delen? |
|
|
Den är korrekt analyserad och ger en bra tumregel för effektbehov. Flåklypa |
|
|
Boxen var ställd på 60 vid testerna, har dock inte kollat om det finns någon skillnad vid tex.90, som är mätbar. Kändes inte helt bra att trycka upp boxen så högt vid testerna som gjordes första dagen med boxen i bilen. Vidare kan jag meddela att förbrukningen sjunkit en dl per mil ?? Detta enligt färddator och man ser att även visaren visar detta, tex jämn fart motorväg, ca 0,45-0,50. Låg en dl högre tidigare. Tror inte på detta iofs. eftersom man fipplat med inställningarna för bla bränsletryck kan det mycket väl vara så att mätarna helt enkelt visar fel. Har dock idag tankat fullt och redan kört 40 mil på denna så rapport kommer om det stämmer eller hur fel det är... Och till er som undrar: går den så fort till 100. Jo, det gör den, eftersom 5,6 var snittet, gjordes tex. en ännu snabbare körning, (mkt snabbare). Men ber att få återkomma med noggrannare mätningar när våren och sommardäcken är på. Nu skall man komma ihåg att detta gjordes amatörmässigt, dvs med tidtagningsur i bilen, och jag ropa NU, när vi passerade 100 på mätaren, och codriver tryckte på tidtagaren. Problemet var mest att få till växlingen mellan 1 till 2:an. Denna växling kommer så oerhört fort, typ nån sekund, sen är dieseln lite trög att få till snabb vxl med, (personlig uppfattning), det är trögare på nått sätt, speciellt mellan 1:an o 2:an En BMW bensinsexa känns rappare o växla med ?? Svårt var det i alla fall. Provade att starta på tvåan, då jag har vrid så det räcker, men detta blev pannkaka. Kopplingen orkade inte helt enkelt, så trots att jag släppte pedalen, slirade kopplingen på som värsta (gubbstart) dvs. högt varv och slira,slira, inge bra, (6,4) |
|
jimmy/bmw |
Tror som Flåklypa att det behövs en hel del effekt i en 330xd t för att nå 270km/h tror den farten hamnar en bra bit utanför dieselns effekt topp !! |
|
Hej, dance23; Ja bilen din verkar ju gå som ett svin! Alla; Tankade fullt igår efter knappt 90mil, och nu kan jag bekräfta baserat på matematiskt beräknande att förbrukningen INTE minskar...tyvärr men förväntat. Färddator visade 0,68l/mil och jag fick 0,79. Inte så blodigt högt med tanke på att jag kört som bara den nu med denna tanken, inkl min 2-3 min fullgas i 250km/t (mätaren) som säkert drog ett par liter extra. Men det verkar som om färddator visar exakt 1liter under förbrukning vid 10mil. En tulregel för att veta vad bile egentligen drar när man är ute och kör. Det konstiga är dock att färdator, förutom förbrukning påvisar korrekta värden. Hade 38km kvar och köra när jag stannade på macken och fick i 68liter!!!! |
|
| nöff nöff, tut tut. | |
|
marineutter: Bra jobbat! Nu har jag själb inte kört så mycket (satans biltullar), men jag återkommer med rapport om bränsleförbrukning. //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
| Ja då verkar bränslebesparingsuppgifterna som utlovas vara lika tveksamma som när jag körde med box för ca 6 år sedan! MEN HU VAD BILEN GÅR - blir intressant att se om någon får problem med hållbarheten! | |
|
alaska1 Hade du problem med din hållbarhet? Vilken bil och vilken box? //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
Då fick även jag tummarna loss och monterade boxen. Körde först en runda med inställningen på 0 och märkte ingen direkt skillnad. Gjorde även ett par accelerationstester och sifforna var i stort identiska med tiderna utan box. Ställde sedan upp den till 50 och skillnaden var inte speciellt stor (knappt märkbar). Gjorde några tester och visst gick den lite bättre. Eftersom det var svårt att hålla sig så åkte den sedan upp på 90 och nu blev det en märkbar skillnad i bettet. Det är ju så här man vill ha den men frågan är om man vågar köra på denna inställning? Här kommer mina testtider. Inga vetenskapliga tester utan bara efter hastighetsmätaren och klockat med stoppur. Utan box: 70-120 8,4s 100-150 11,5s 60-180 31,5s Box inst 50: 70-120 7,3s 100-150 10,7s 60-180 26,0s Utan box 90: 70-120 6,3s 100-150 9,1s 60-180 23,0s * * Mätningen är uppskattad. Fick bromsa vid 175 och dit tog det 21,6s Svårast var ju just 60-180 då man får påbörja på en motorvägspåfart och sedan hoppas att det är klar väg en stund. Fick avbryta två mätningar då bilar blockerade vänsterfilen och båda gånger var det 7:or...En E32 750i och en E38 740i. Bensinförbrukningen återkommer jag till när frun kört några dagar men man kan ju konstatera att färdatorn påverkas av boxen. Körde konstant i 90 respektive 110 med farthållare och färddatorn visar ca. 0,08l/mil mindre och att den skulle dra under 0,4 i 110km/h är knappast sannolikt...Min färddator visade ju även rejält fel (över 20%) redan utan box så det ska bli spännade nästa gång jag fyller upp bilen. Kommer att låta boxen stå på 50 en vecka eller två och mäta förbrukningen och sedan testa med 90. Ska även bli spännande och se om min fru märker något eftersom hon inte vet att bilen fått en box. Själv skulle jag nog sätta pengar på att hon inte märker något ;) ___ //Ulf |
|
|
Kanonbra Programmer! Jag tolkar detta som att det är full fart genom växlarna. Det verkar som att 320d-motorn svarar bra på trimning och ger en tydlig effektökning även på toppen. En sänkning av tiden med drygt 25% mellan 60-180km/h är riktigt bra och motsvarar säkert 15-20% ökning av toppeffekten. Jag skulle helt klart vara nöjd med den prestandaökningen! Flåklypa |
|
|
programmer.. Samma erfarenhet som jag då.. jag märkte först större skillnad vid inställning över 60.. Under 40 märks knappt något. //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.