|
Sida 19 av 40
|
|
|---|---|
|
marineutter Det är i senaste Teknikens Värld nr 18. Det står under beg-test av Range Rover som ju ägs av BMW och har BMW 2.5 liter 177 hk diesel under huven. Det står bara att BMW dieslarna inte alls tycker om trimning för toplocket ger upp av den högre effekten. |
|
|
har dom gjort den i plast eller? skämt och sido som med alla bilar man trimmar så måste man också lära sig köra därefter att slå av en motor direkt eller ca 10sek efter en hård körning får vilket topplock som helst att spricka(förutom gjutjärn då!) med ett högre laddtryck och mer bränsle i dom motorerna gör att den pyttelilla ic som sitter i bilen får svårt att kyla ned den extra värme som uppkommer och därmed behöver lite längre tid på sig att kyla ned turbon,insuget,toppen etc men kör man som folk och inte som montoya så går dom hur fint som helst hur länge som helst det som inte folk tänker på är ju som sagt värmeutvecklingen som uppkommer vid hårdkörning var står det någonstans att man bör byta ut IC för att få en optimal och hållbar effekt i längden och att det topplocket skulle lägga igen? hur då är det tänkt? om det inte ens gör det på en gammal hederlig förkammardiesel så finner jag det högst osannolikt i ett "normalt" topplock det är väl inga sugrör till insuget heller? såvida man inte bygger om pumpen och levererar bränsle för ca 400hk och behåller originalturbon men som sagt, det finns alltid något klantarsel som får den mest beprövade motorn att haverera bara man vill den som skrev den artikeln är nog inte så insatt i trimmning utan en kostymnisse som gått ut harvard,hehe men han menade nog generellt skulle jag tro vad gäller trimning och inte bmw specifikt eftersom dom flesta dieselmotorerna på marknaden har aluminiumtoppar och dom därmed är lika känsliga för hög värme eller har jag fel? |
|
|
BMW_MAN; Öhhhhhh...mig vetes ägs Range Rover märket av BMW jag, men Land Rover av Ford....Ford Uk eller Ford US vet jag inte. Eftersom Range Rover är baserad pá mycket Land Rover tror jag att Ford har mer inflytande än BMW gällande motorer. BMW äger MINI märket, vilket idag är ett eget märke - vilket ja, ägs av BMW. I vilket fall som helst, deras gamla 2,5DSE (numera 3 liters) som de hade i Range Rover är en gammal dieselsexa anor 70-80 tal, och har inget o göra med 'min' 2,5liters motor. Min motor är helt nykonstruerad, och var vid ett tillfälle jämte BMWs gamla 3 liters med 218hk och 500nm, den 'nyaste' motorn med nyast teknik dá 2004. Nu med BMWs 3 liters med 231 och 500nm, har alla dess teknik flyttats över. Intressant är dock att 3-serien som nu kan bestaellas med '2,5liter' motor, är 3-liters motorn som blivit strypt!! Sá kanske du har rätt - gällande 'min' 2,5 motor eftersom denna inte kommer att användas i E90. Dock, smartare och billigare för BMW att tillverka en och samma motor tekniskt sätt, och sedam med elektrinisk hjälp strypa effekten. Ska bli intressant o ses om 'min' 2,5 liters stannar i E60, eller om denna kommer att bytas ut mot strypt 3 liters. mvh marineutter |
|
|
Jag har inte gjort någon djupdykning i exakt vilken av BMWs motorer man häver ned i dessa bilar. Såg bara att både dieseln (177 hk/ 2,5 ) och bensin V8an båda kommer direkt från BMWs produktion. Exakt vilken modell det är kan säker någon annan svara på. Kanske är de motorer BMW använder i sina egna bilar mycket starkare än de de levererar till Range Rover. |
|
|
Dags för rätting, fel av mig. Så här var det i tidningen Range Rover har antingen BMWs välkända 4.4 liter V8 på 286 hk eller BMWs 3.0 liters diesel på 177 hk. Det var den som man sade inte pallade med att trimmas då topplocken är för svaga. |
|
|
olisen: Itsfun finns även i Borås, ja. MVH/ Qvarnis |
|
|
Olisen; Fátt din 'fläsldiesle' ommappad ännu?? Och prestandad - mer!? mvh marineutter |
|
|
Tjena Marineutter: Sorry att jag inte gett någon rapport , men tyvärr har de på 3:e försöket fortfarande ej lyckats. Enligt rykten från Tyskland som Jurgen hört så skall BMW ha spärrat BDM porten (i sådant fall är min den första bil han sett det på), dock finns rykten som säger motsatsen. Jurgen håller på att testa att mappa om min bil med BMW´s service dator och genom service kontakten istället för direkt via BDM porten på styrboxen , Skall dit igen --återkommer om och när det gått bra! Olisen |
|
|
Hej. Har en ny 520d touring med manuell låda och har kört ca 500 mil. Problemet är gasresponsen.från det jag trampar gasen i bott tar det någon sekund innan något händer,även vid acceleration då man drar ut på växlarna tappar den flåset och det tar någon sekund innan accet kommer igen detta oavsett hur snabbt man växlar.för övrigt går den kanon men det blir lite ryckig körning och man är alltid sist vid rödljusen. Någon som har upplevt samma sak eller har något tips om botemedel hör gärna av er. |
|
|
Ja jag upplever samma problem med min 530dA -04, jäkligt irriterande, händer iofs bara ibland, kan även hända på jämn gas i låg fart, man tror motorn ska dö, sen kommer den tillbaka efter nån sekund, annars får man ge full gas för att snabbare återhämta sig! |
|
|
Arnie och Jannesky; LMMn (luftmassamätaren) eller helt enkelt partikefilterförbränningen ni känner av dá och dá....... Hos min känns det mycket tydligt när bilen gár in i 'förbrännings-mode', och i början innan jag hade vant mig, upplevde jag samma känsla som er.... mvh marineutter |
|
|
Jannesky; Kollade just din websida - fan vilken schysst bil du har!!!!! Min bil ser ju helt jävla trákig ut (standard!!!!). har bara 17 tums 138 245/45 och krommade grill. Trákig men ren och snygg!! Din är ju verkligen fet... Kör du din pá orginal M5 type M165 eller är det replikor??? Har du 275/30/19 bak med andra ord??? Ska kolla pá nágra ALPINA 19 tummare till helgen till min bil, eller orginal M6 type M166. Fár se vad det blir - jäkligt billigt här i holland/belgien med fälgar (orginal som replikor). Om det är nágon som funderar pá att köpa fälgar till sin BMW kan de ju alltid höra med mig först; BMW orginalfälgar, BBS eller ALPINA. Skicka fórfrágan till marineutter@hotmail.com Ha det marineutter |
|
|
Hej Marineutter: Det är INTE partikelfilterreningen, den känner jag väl igen, men som jag diskuterat tidigare kan det vara fel på min LMM, jag har extrem hög soppaförbrukning!! Tack ja jag tycker min kärra börjar bli helt OK, jag har några saker kvar att fixa, 1. sänkning bak (programmering), 2. Quad utblås (ev med org M5-bakstötfångare, alt M-sport i kolfiber) 3. Ev M5-sidogälarna, (har redan köpt dom, men letar någon som snyggt kan fälla in dom) 4. Mappa om min extra styrbox, 5. HUD head-up display, så fort jag får tag i en beg. Jag ska strax fixa till min hemsida, med lite nya bilder mm; Länk Jag har replikor M5-style166. 275/30-19 bak OCH 265/30-19 FRAM 9,5x19 ET20 FRAM och bak!! 14000kr komplett :-) Janne |
|
|
Janne; var köpte du dem? Gár det verkligen o ha 9,5/19 mwed 265 fram....dock har du ju ET 20. har du spacers eller liknande eller..??? I ärlighetens namn har jag ocksá en känsla att bilen känns orkeslös iblen mycket sällan. Tanken gick direkt till LMMn, men dá min bil drar 073 blandad körning (med lätt höger fot) tror jag inte att det är LMMn. Ska dock kolla denna vid nästa service dá de ju verkar gá át som 'smör i solsken' vad jag förstátt frán diverse fordum. mvh marineutter |
|
|
Marineutter: Köpte M5-hjulen på Nässjödäck, trevliga killar, bra priser, bra replikor superblanka! Jag använder 3-5mm spacer fram för att det ska gå fritt från fjäderbenen, och just nu 10mm bak, men ska köpa 15mm med fasta centreringsringar, har provat med 20mm bak, men det blev väl bra! Hur går det med mappningen och extra styrbox, hade inte du bokat på Kempower?? |
|
|
Jannesky; Snygg styling av bilen. Jag har själv beställt en 535D Touring M-sport (Carbonsvart) med komfortstolar. Jag funderar också på att beställa M5 backspeglar men är osäker vilka jag skall ha för att inte förlora någon "funktion", med komfortstolarna så får man tex, att ena backspegeln viker in sig (fäller ner) när man lägger i backen. Har du komfortstolar, i så fall vilka speglar skall man ha? Vänliga Hälsningar Stefan |
|
|
Fra kommunist-staten i Vest hvor HK og Volym betyr muchos KR... Derfor 520d Kjører 22 mil till/fra jobb og tyckte det var roligt at se 4.9/100KM på bordatorn. Nå har jeg satt inn en box fra speed-buster.de som har gitt meg en mycket roligare bil samt en lågare!!!!! forbruk....På en 20 mils tur forrige uke kunne jeg avlese 3.7/100km...Unbelievable.. Når jeg fyllde dieseltanken sa datorn att jeg kunne kjøre 1520km med narvarande fuel...Igjen utrolig.. Gjenstår å sjekke BD med actual use. mvh jo Länk |
|
|
520d Inte för att jag vill ta din glädje ifrån dig men kolla den verkliga förbrukningen istället för den på färddatorn. Tyvärr visar den ofta fel och då framförallt i kombination med olika trim. Att soppaförbrukningen skulle sjunka från låga 4,9 till 3,7 är för mig helt obegripligt om det skulle vara sant. En box sprutar bara in mera diesel för att öka effekten och visst beroende på körstil kanske du kan minska förbrukningen något men det finns inte en möjlighet att minska den så mycket. Kolla bara på dom tidigare inläggen i denna tråd då folk trott att förbrukningen sjunkit pga förddatorn men sen har dom kollat den verkliga förbrukingen och sett att teori och verklighet inte riktigt stämt överens ;-) |
|
|
Nuwanda/Stefan: Jag har en kontakt i tyskland som kan fixa NYA Orginal M5 speglar med ALLA funktioner för ca 8500kr (vissa lackade), jag håller på att samla ihop köpare (från hela världen) för ett ev gruppköp. Är någon intresserad skicka ett mail till jannesky@home.se (jag vet inte ännu om han har speglar till 06-nyare, dom har bara enkabel mot äldre 3 kablar) 520d: när jag körde med trimbox visade min färddator upp till 5-6dl för lite som mest!!! Janne |
|
|
Det blev lite race pá motorvägen hem här i holland igár mellan min 525d och eb Porsche Boxter...i början bara lite lek men sen blev det av nágon anledning allvar och det slutade med att jag fick lägga mig i högerfilen och se mig omkörd i 190km/t. Tilläggas bör att jag inte har boxen inkopplad just nu, och att min bil faktiskt drar bra mycket bättre även i högre hastigheter (+200km/t). Lite surt tyckte jag att man inte hade boxen inkopplad men men. Min bil är ett dieselskáp och hans en 'sportbil'. Dock med flitigt användande av steptronic funktionen var det rätt jämnt i intervall 90-160km/h. Det var ingen Boxter S (tror jag) emblemet var borttaget - tanken att ha haft en 535d och bara dragit ifrán honom fanns där allt.... Dock ska jag som sagt ner till Belgien till Kempower och fá min bil ommappad. Rullande landsväg innan och efter inkluderat i priset (Eur 900) och en max effektökning till 235hk (troligvis lägre). Hoppas pá runt 230 och över 500nm. Med denna prestandad under huven blir det nog jämnare med Porsche Boxtern när nästa möte infinner sig...:> Mvh marineutter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.