AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.942

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 18 av 40
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Problemet med att verkstaden uppgraderade originalprogramvaran hade jag på min V70. Fick problem med att motorlampan började lysa så jag laddade själv tillbaka originalprogramvaran (med BSR's PPC-dosa) och lämnade in bilen på Volvo. Dom kom fram till att lamdasonden var kass och detta var tydkligen ett känt problem med förlängd "good will" så denna byttes utan kostnad samt att dom uppgraderade programvaran. När jag sedan efter jag hämtat bilen skulle ladda in trimprogramvaran igen så sa PPC-dosan att den inte kände igen originalprogramvaran och vägrade göra något. Efter kontakt med BSR så laddade jag sedan ner den nya originalprogramvaran i PPC'n och kopplade sedan denna till min dator och skickade iväg den till BSR. Fick efter några dagar en ny trimprogramvara som sedan gick att ladda in i bilen.

BSR löste allt även om det var ett par turer fram och tillbaka innan allt fungerade igen.

___
//Ulf
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Jannesky; Kollade runt lite pa Realoem.com och fann detta;

Länk

Aer detta min styrenhet till motorn? Det finns ju sa manga....Vill vara saeker da jag hittat en raett sa naera som jag skall aka och kolla pa nu till helgen.

Har du tagit din info gaellande styrenhetnr fran EBAY? SKa kolla i min egna bil idag sa att man koeper raett.

Aer det lungt att koppla bort styrenheten foer att ' testa' en annan eller blir det kanske 'pannkaka' .............?

mvh marineutter
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

qdtjant, Marineutter: Enklast att kolla vad ni har för prylar (boxar mm) i era bilar är att knappa in era bilars VIN-nummer (de sista 7 bokstäver och siffror i bilens chassinummer på Realoem.com eller ännu bättre i BMW´s ETK (elektronisk reservdelskatalog med priser) de finns också att köpa på ebay.de (ett kit med ORIGINAL BMW 5st cd och DVD-skivor med allt du behöver veta om, WDS elcheman, TIS teknisk information, KSD service mm) Vissa skivor är på tyska men andra är flerspråkiga även svenska.

Marineutter: Det är originalboxar som säljs på ebay, och ja det är styrenheten till motorn.

PS. Fick äntligen mina M5-speglar från lack idag, monterade dom och upptäckte att de var avsedda för en högerstyrd bil, som tur är har jag köpt ett par till från en vä-styrd, får skicka dom också på lack :-( Hoppas jag hittar en engelskman på E60.net som vill ha dom DS.

Nu
12
Nuwanda
BMW 535d -07
Hej jannesky !

Jag har beställt en ny 535D Touring och tänkte nu införskaffa M5-backspeglar. Kan du hjälpa mig med artikelnumret (el. dyl) från E-bay?, när jag var där sisst så fanns det många olika modeller.

Vänliga Hälsningar Nuwanda

Nuwanda
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Nuwanda; DU kan bestaella orginal M5 speglar pa www.stylabilen.se.

Jannesky; Har varit i kontakt med ' kempower' idag och fragat dem om de kan dra upp hk och vrid med 30%+, eftersom jag hade hoert att de hade dratt upp en 530d 218hk till 311hk och 693nm.....

Det aer bara 19 mil till kempower foer min del, och foer Eur 800 far man ju uppmaetning innan och efter optimering, samt optimering sker pa baenken!!! Tror att de koer med flash update och inte chip (loedning i styrenhet). Hoppas jag far svar imorrn. Annars blir det som sagt ESS.
Pa kempower saeljer de ju aeven sportdaempare med dubbla 78mm roer -MUMS. Men aer det mening att ha sportdaempare pa en diesel...hmmm

Olisen; FOermodar och hoppas att du aer ute och koer med din 535d ' It's Fun' med ett stort grin pa laepparna i skrivande stund????

Jannesky; DU kan skicka mail-adress foer killen med 530d till marineutter@yahoo.com. SKulle bli kul o hoera med honom om man nu ska till kempower.

Mvh marineutter
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

En konstig fråga så här mitt i tråden. Finns det något sätt att se om min X5 är trimmad? det sitter ingen box i den, det vet jag, och gamla ägaren sa att den inte var trimmad. Men den går ju som ett jetplan! I vissa intervall är jag ytterst tveksam till att min förra 4,4:a ens hänger med. Turbokicken är ju enorm, speciellt de alldeles för få gångerna lådan låter vridmomentet arbeta utan nedväxling.

Hur mycket toppar tex en trimmad X5 3,0d på mätaren? Min ska nog gå att få upp en bra bit över 220 km/h på mätaren, men jag har inte maxat den ännu.

Man är lite sugen på att sätta i en trimbox, men frågan är om bilen ens är körbar då. dessutom förutsätter väl det att bilen har originalchip?

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

En konstig fråga så här mitt i tråden. Finns det något sätt att se om min X5 är trimmad? det sitter ingen box i den, det vet jag, och gamla ägaren sa att den inte var trimmad. Men den går ju som ett jetplan! I vissa intervall är jag ytterst tveksam till att min förra 4,4:a ens hänger med. Turbokicken är ju enorm, speciellt de alldeles för få gångerna lådan låter vridmomentet arbeta utan nedväxling.

Hur mycket toppar tex en trimmad X5 3,0d på mätaren? Min ska nog gå att få upp en bra bit över 220 km/h på mätaren, men jag har inte maxat den ännu.

Man är lite sugen på att sätta i en trimbox, men frågan är om bilen ens är körbar då. dessutom förutsätter väl det att bilen har originalchip?

mvh Johan
ol
31
olisen
535d -06
Marineutter:
Jag vet inte vad jag skall säga , man tror det knappt är sant!! och nu tror alla att jag skall säga att resultatet av trimning är fantastiskt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kom dit , styrboxen monterades ut och öppnades ,monterades fast på programerings apparaten för att omprogrameras. Då kommer det upp ett felmedelande på PC´n som säger att programmerings porten ej tillåter access??
Jurgen hade ej varit med om detta tidigare plus att han hade mappat om en 535D -06 iofs touring tidigare på dagen.
Kopplade därefter in BMW´s diagnostik utrustning som visade --inga fel eller felmedellanden!

Det var bara skruva tillbaks styrboxen efter 3 timmars väntan och åka besviken därifrån.

Han skulle ringa mig imorgon för ny tid !
Måste dock säga att Jurgen trots dessa missödena skall ha "fett med cred" för att han verkligen vill lösa detta plus att det är trevlig prick!

Måste därför ännu en gång be att få återkomma med updates.

Olisen
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Marineutter: Jag hittar inte "finnens" mail, men du är ju medlem på E60.net så sök efter medlem SKAFFA och skicka honom ett PM, han är ofta inloggad!

Nuwanda: Jag ska fixa artikelnummer på Org. M5-speglar, skriva vad du vill ha för funktioner: minne, el infällbara, höger nedvikbar vid backning, electrocrome avbländbara, belysning. Inga av dessa funktioner finns på stylabilen.se, dom tar 8500kr för endast eljusterbara och värme!
Fullmatade, lackade kostar nästan dubbla på BMW.
Det har bara sålts 3st ORIGINAL E60 M5-speglar på ebay.de sista 4 månaderna, och jag har köpt 2 par, resten är bara dåliga kopior av gamla E39 modellen, kolla noga!!!

(p)olisen: :-) Jag är inte förvånad att programeringen inte funkade, enligt div forum är det ofta programering misslyckas, mest BMW´s egen!
Min bil var på verkstad 22tim för dragkroksmontering varav 13 timmar programering!!!! Dessutom 3 gånger för bluetooth och flera timmar för att programera aktiv styrning, ratten är fortfarande inte rak!!!

Jag får be om ursäkt att jag var dåligt påläst vad gällde bla BMW E60 535D. På BMW dieslar from -03 med EDC 16 styrenhet chippas bilen via BDM, ett verktyg som ansluter på kretskortet. Man behöver alltså inte löda i/ur chipet. Jag lovar att läsa på bättre i fortsättningen.

MVH/ Qvarnis/Itsfun
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Qvarnis; Har min BMW E61 525dA 2004-07 ocksa EDC 16 styrenhet, dvs kan ommappas oever BDM?

mvh marineutter
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Olisen:

Vad jag förstår bor du i Stockholmsområdet ? Själv bor jag i Upplands Väsby.
Har du tips på någon bra BMW-mek, som är seriös och även gillar att dela med sig av sin kunskap till mig som kund ? Och som dessutom inte har något emot att man trimmar lite. Eftersom jag är ny BMW-ägare efter att ha haft många trimmade turbovagnar av ett västsvenskt märke, måste jag börja bygga nytt nätverk med kunnigt folk.

Janne E91 330D 2006
marinuetter:

Ja det har den och det går.

MVH/ Qvarnis
ol
31
olisen
535d -06
Janne E91 330D 2006 :

Nä tyvärr har jag inget bra tips , någon annan här på forumet kanske kan hjälpa till med det.

Olisen
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Läste just i senaste TVs begagnat-tester en varning att BMWs 2.5 liters 177 hk dieselsnurror ofta packar ihop om man trimmar dem då topplocken inte pallar med den högre effekten.

Någon annan som hört samma sak.

ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
BMW_MAN; VA....:< Var har du läst detta!!! Skicka länk om möjligt, eftwersom jag redan bokat iin tid för ommappning pá 'rullande ladsväg' hos Kempower (de har erfarenhet av olika typer av styrenhetoptimeringar sedan 1971). Främst inom motorsport men ni även för vägbruk. De mappar visst om 3-5 E60/E61 i veckan....hmmm. Tror inte de ljuger dá alla här i Benelux verkar känna till dem och deras jobb/verk - i positiv bemärkelse!!

mvh marineutter
ha
28
hagema
530dA Touring-02
Någon som mappar i västra sverige?
hagema
Pröva ess det ligger bara lite väster om sverige ;-) Men dom mappar och kan ge dig papper på före och efter
ol
31
olisen
535d -06
Hagema:

It´s fun hänvisar även till telnr i Borås ,
kanske qvarnis kan bekräfta..

Olisen
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Olisen; Hur har det gátt nu dá...med din ommappning a'la It's Fun...?????

Eller deras hardvara samt mjukvara har inte áterhämtat sig ännu efter blixtnedslaget. Eller det var din styrenhet som de inte kunde ladda över var det var..!?? Inga nya försök..??

För min del blir det Kempower - nära, gott omdöme, aktiva sen 1971, nyasta rullande landsväg för att fá exakt effekt innan och efter. Bilen mappas om medans de kör pá 'bänken' för att fá bästa tänkbara prestanda i relation till allt annat typ!! Allt är ju relativt!

Mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.