|
Sida 17 av 40
|
|
|---|---|
|
Flåklypa: Som du märker är jag ingen tekniker ! kanske lättlurad? vem vet! Vi får se på torsdag om jag blir nöjd. Olisen |
|
|
Inget ont om dig alls, du kan säkert andra saker jag inte kan. Det var ett märkligt uttalande från Jürgen bara. Flåklypa |
|
|
Jag öppnade itsfun.nu och wetterauer.de´s hemsidor för att jämföra effekttabeller ang 535d och upptäckte att itfsfun´tabell var en 100% kopia i design och text, itsfun hade inte ens översatt sista raden från tyska!! Dessutom innehöll båda tabellerna samma fel att 535d skulle finnas med manuell växellåda, vilket enl uppgift inte ska finnas. Hmm!! |
|
|
Janne. Det gäller för alla deras bilar, inte bara 535d. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Ja, såg det men tog det som exempel pga vxl-missen på båda! Jag tycker dessutom att det är lite konstigt att max -hk och -vrid är vid samma varvtal före och efter mappning, men har inte hunnit kolla andra tuningfirmor ännu. Normalt brukar hk- och vrid- toppar flyttas vid trimmning, men kanske inte på diesel, vilket är helt nytt för mig. /Janne |
|
|
Jannesky ,Flåklypa var inne på Wetterauer hemsida och det är ju som sagt en kopia av deras uppgifter, Blev dock lite nyfiken på något som de anger- 535D E60 sportswagon , den ger efter ommappning 350HK??? dvs orginal från 272 till 350 istället för 315HK ,, Vad är detta? Olisen |
|
|
Olisen; Kan tänka mig att du är otálig...!!!!! Inte sá imponerande..???? +/- 35hk samt 90nm, kommer nog kännas i magen, även om du redan har en snabb bil!!+ Jannesky; Tanken att helt enkelt plocka bort filtret har även infunnit sig hos mig. Boxen hade funkat mycket bättre pga bättre och friare blás, eftersom partikelfilter inte hade harklat sig vid konstant sportig körning (vilket sker vid längre avstánd i högre hastigheter (autobahn). Men din 530d E61 2004 (218hk/500nm) har väl inget partikelfilter - just det det var bara sedanen 530d som till en början (2003-2004) sáldes utan partikelfilter (krökta 'rör' baktill). Utan partikelfilter hade motorn dock rykt MYCKET (har upplevt detta med en chippad 530d E60 yutan partikelfilter). Plocka bort och sätta tillbaka kanske dock är lite onödigt och krabbigt. Men för besiktningen krävs väl inget i relation till att vára biler háller EU4 standard? Hagema; Att din växelládan växlar upp tidigare pga vrid är ju fördelen med boxarna!!! Eftersom en dieselmotor (äldre modell) har ett sá pass begränsat vridmoments omráde, brukar ju bilen mer av vridet tillgängligt pga just ökat vrid...!? jag tycker i allafall detta är till fördel - personligen tyckte jag att min automat istället váxlade för sent och drog för länge pá växlarna - dvs nu med box alldeles lagom!! Men smaken är ju olik!! mvh JP |
|
|
Jannesky; var ser du att 535d har manuell láda pá Wetyterauers hemsida? De har bara 2 olika steg i optimeringen för 535d. En 'standard' (den som Olisen har bokat in) och sedan har de Sportverision, där de maxar optimeringen. Som ni jan se kostar detta ocksá bra mycket mera. Kul dock att se att wetteraur redan har data/fakta fór kommande 335d E90/E91. 200kg lättare än E61 - härligt!!!!! Ni som kan tyska kan läsa mer detaljerat om just denna sportversion optimeringen som de gjorde pa en kunds bil ca 1,5 ár sedan (kul läsning frán kundens sida). Kunden har i detalj beskrivet frán det ha kom dit tills det att han lämnade med sin ny-chippade 535d med 330hk och 700nm!!!!! Detta berodde visst pá att bilen redan standar hade runt 300hk och 600nm (provbänk innan och efter). Jag var faktiskt i kontakt (email) med ägaren till denna bilen nágon mánad sen, och frágade helt enkelt om han eller bilen hade haft nágra problem efter denna FET-chippning (sa att jag ägde en 535d och att jag funderade pá denna Sportversion-optimeringen). Inga problem alls sa han, bara att den gár som ett skott pá Autobahn (jag tror honom). Han bjöd tom in mig att komma ner och testa/áka hans bil - Schysst. Men har bor i tyskland kan inte áka dit bara för att prováka. Hade säkert varit en upplevelse!!! mvh marineutter |
|
|
Vid normalacc växlar lådan ca 1000 varv tidigare, vilket i kombination med motorns extra kraft (både effekthöjningen och det faktum att bilen manipulerats till att tro att den lämnar mindre kraft änn den de facto gör) gör att lådan får ta emot rejält mycket mer moment vid mycket lägre varv. Har alltid haft för mig att lådor, automater som manuella, inte mår bra av att ta stora vrid på låga varv. Snälla, säg att jag har fel... Skall tillägga att min box kopplas på "turbotrycksgivaren" istället för railrörets tryckgivare, vilket gör effektökningen och problemet betydligt större änn med ex KCR-varianten. jörgen |
|
|
Marineutter: I bekrivningen på båda versionerna står det; 6-vxl manuell eller automat! Fahrzeug: "Heckantrieb, Sechsgang-Schaltgetriebe oder Automatik, Sechszylinder, Dieselmotor, in Reihe, 24 Ventile, elektronische Common Rail Direkteinspritzung, zwei Abgasturbolader mit Ladeluftkühlung, geregelter Oxydationskatalysator als Vor- und Hauptkatalysator, Abgasrückführung" Jo min har partikelfilter, motorn kommer säkert att gå bättre utan partikelfilter, men frågan är hur kommer alla 3 givarna att reagera när det blir mindre mottryck, annan temp mm, datorn är ju programerad för att känna av dessa och skapa rengörningsperioder mm! PS. Jag har varit i kontakt med en person som har 311hk/693Nm!!!! i en 530dA -04, bänkad! Gått felfritt i 1,5år. Mappad i belgien. DS. |
|
|
Flåklypa "Inget dåligt program han har som även ändrar tändningen på en diesel. :-D" Även en diesel måste tända för att kunna gå. Tändingen sker vid insprutningspulsen och motsvarar tändstiftets gnista då det styr när förbränningen ska ske tidsmässigt. Dagens dieslar har multipoint insprutning och hinner med flera "tändningar" på en cykel, tex förladdning (för att minska knakckning), huvudpuls och efterpuls (för emmisionskontroll). Alla dessa kan styras vid ommappning både i form av tid och mängd medans en box inte kan göra ett skit mer än mera diesel. |
|
|
BMW_MAN. Visst är det så, men kallar men det verkligen för tändning då? Det känns som att Jürgen hade snöat in lite på bensinmotorer, för mig veterligt har han ingen större erfarenhet av dieslar. Flåklypa |
|
|
Känner inte Jürgen så vet inte något om honom om han är bra på diesel eller bara bensin, nåväl. Men vad gäller diesel och tändning så är just detta en sak som gör mig tveksam till boxar. Förpulsen tex ska ju vara rätt avstämd, så när kolven är på väg upp så sker en liten förinsprutning. Denna svaga tidiga förbränningn gör ju det blir lite tryck i cylindern så att kolv/stake/vev och ramlager hamnar under tryck, eller sätter sig i läge så att säga. Det gör ju att det blir mindre knack när huvudpulsen kommer då allt redan är trycksatt i cylindern. Stoppar man in en box och vrider upp den till max så kommer det ju bli en rejäl ökning av förpuls också som träffar kolven tidigt, är det bra??? Samma sak med sista inprutningspulsen som mest far ut i avgasröret för att styra emmisionerna. Det borde ju räcka med att manipulera huvudpulsen vilket kan göras med mappning endast. |
|
|
Jannesky; Har du kvar kontakt detaljer till denna person med 300+hk samt 690nm bänkat!???? Belgien ligger ju knappt 10 mil härifrán..:>. Du kanske annars vet var han hade chippat/trimmat sin. kanske han hade satt pá en stoerre turbo ocksá, foer 310hk samt 700nm láter bra mycket foer en 530d 218hk, 500nm standard motor - typ 100hk plus samt 200nm plus = 45% mer effekt!! Gällande partikelfilter tror jag nog det är bara o láta sitta kvar! Som du själv skriver sá är det sá mycket elektronik, sensorer samt parametrar som máste vara synkade med varann. Om du nu kopplar bort den - kommer bilen ens starta..??? mvh marineutter |
|
|
Hej, Aer det nagon som vet var min motorstyrenhet sitter i min E61 525d???? Mvh marineutter |
|
|
Marineutter: Jag kan fixa fram mailadress till killen i Finland som har en Belgiskt mappad 530dA, det är gjort på en firma som heter Kempower i Belgien! Om jag inte minns fel så sitter styrenheten på höger sida i motorrummet vid kupefilter i en plastlåda. Det är faktiskt exakt samma styrenhet i 525d som i 530d, fram till sept 04. Har kollat i BMW´s ETK. "DDE Motorsteuergerät passt es zum BMW 525d, 2.5 und 530d, 3.0. Boschnummer lautet: 0 281 011 120, die BMW Nr: 7 795 553" (finns även andra nummer som passar) Finns att köpa på ebay.de för ca 90-100euro! MVH Janne |
|
|
Jannesky: Du verkar ha bra koll. Vill veta mer om var saker och ting finns på min E91 330d. Styrbox, ODBII, Luftfilter m.m. Instruktionsboken ger ingen som helst information vad som döljer sig under alla plastkåpor under huven. Vad står ETK för ? Surfade in på Kempower's hemsida och kollade. Hittade ingen info om de programmerar via ODBII-uttaget eller löder om chipet. Olisen: Intresserad av hur omprogrammeringen går till. Omlödning eller seriell programmering via ODBII/Servicekontaken. Såg ditt svar tidigare från Jurgen, fick ett motstridigt svar från Qvarnis i somras när jag mailade om hur det gick till. Följer med intresse denna tråd för att snart bestämma mig vad jag skall inhandla för uppgradering. Är det någon som har en känsla för hur ofta BMW uppgraderar sin programvara i styrenheten ? Så inte uppgraderingen försvinner vid nästa service.............. /Janne Janne E91 330D 2006 |
|
|
qdtjant: Jag fick också motstridig information, Qvarnis sa omlödining , men när jag var där och träffade Jurgen (som gör omprogrameringen) så sa han att det ej var omlödning, Vad han gjorde var att han tog ut styrboxen ur bilen och skulle koppla in den direkt till en PC den via en annan liten box. Just denna dag gick det ju som jag sagt tidigare ej så bra pga blixtnedslag, Skall dit i eftermiddag och kommer vara närvarande under själva "chipningen" får jag någon mer info utöver ovan --återkommer jag. Olisen |
|
|
Qdtjant och Olisen; FIck ocksa helt olika svar fran Qvarnis naer jag mailade lite 6 manader sedan och ville veta om det var loedning eller ' flash OBD' som gaellde..!? Daerav min fraga till dig Olisen, vad de hade sagt till dig!? Nu verkar det vara samma sak igen - att det inte riktigt vet...? Men men hoppas att det blir bra med din uppdatering och att du blir noejde mer resultatet! Jannesky; Ja du kan vael skicka mig 'Finnens' email-adress! Ja det hade ju varit bra - att behalla sin orginal BMW styrenhet och koepa en extra man kan optimera och greja med!! Men vagar man koepa pa Ebay?? Aer dessa DDE styrenheter samma som sitter i blien redan eller 'piratmaerke'? Har du koept en extra styrenhet till din...? Mvh marineutter |
|
|
Qdjant; Grejen aer att man far se till att fa en garanti fran trimmaren, att om BMW uppdaterar styreneheten av nagon anledning, dvs standardgrejorna blir inladdade igen, att man helt enkel kan komma tillbaka och fa sin styrenhet uppdaterad igen! Det skall jag goera om det nu blir ESS eller Kempower etc. mvh marineutter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.