AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.941

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 16 av 40
marineutter
Jag har själv varit inne på att chippa min bil hos ESS då dom har mitt fulla förtroende. När jag var hos dom senast så diskuterade vi chipning av min diesel och det var inga problem för dom att göra det. Dom kunde även köra den i sin bänk både före och efter så man fick papper på effekten. Dock var det inte görligt på min bil då den är fyrhjulsdriven och deras bänk klarar likt dom flesta inte detta.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
ryk 330XI; Tack för feedback!! jag grabbarba hos ESS inger förtroende!! De verkar efter alla sina olika konverteringar av bilar (främst BMW) med kompressorer och ommappningar veta vad det handlar om. Att de sedan ger seriösa garantier pá sina arbeten och produkter är ju en annan sak.

Kan inte direkt hitta din bil ryk 330xi? Vilken prestandad angav de för din...?? Syftar du pá din nuvarande diesel eller din gamla 330xi bensinare...(om du nu ägt nágon sádan i relation till ditt namn rylk 330xi).

Tror det blir Norge vid nästa hemfärd till Sverige..:>. Nágon som hänger pá`!??? Detta blir nog inte förräns Juletid eller kanske rentutav nästa sommar dá jag ska upp till Jämtland i vilket fall som helst. vet inte riktigt om deras verkstad ligger i norra, södra västra eller östra Norge.

Ska kolla upp allt!

mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
By the way - hittande t.o.m ett dyno diagram för just min modell 525d pá deras hemsida - GÖTT!!.

Dock verkar deras 'dyno' visa fel (plus) med ca 15%, dvs enligt deras mätningar har 'min' modell 190hk (142KW) standard, och 250hk (184KW) efter optimering.

Antingen sá visar deras dyna helt fel, provade de kanske en 530d istället för 525d (finns diagram för 3liters dieslen och samma felangivning finns där gällande orginal effekt), eller sá var den 525d de satte pá dynon ett mándags exemplar. Effekten skiljer ju frán motor till motor men inte fan 20-25%????

I vilket fall som helst, om dynon visar fel eller inte, skulle en optimering ge en ökning runt 25-30% mer. Har inte fátt nágon reaktin pá mitt mail jag skickade dem, men áterkommer med detta senare.

mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Ojdá mánga inlägg idag!! Ber om ursäkt.

men har gjort lite matte och jämfört med deras andra dynodiagram - Dynon visar av nágon anledningen 16% mer än 'riktig' effekt.

För att fá ut riktig effekt ur motor före/efter optimering, tar man antalet KW multiplicerar med 1,36 (för o fá HK) och sedan multiplicera med 0,84 = riktig effekt!

mvh marineutter
marineutter
Jag syftade på att dom kunde chippa min nuvarande 330xd men inte köra den i bänken då den är fyrhjulsdriven.

Min förra bil 330xi kompressorkonverterade ESS åt mig likaså min fars förra 328i och våran nuvarande M3. Självklart blev dom ommappade då också.

Jag tror du läser fel i diagrammet, det står hk på vänstra sidan och inte kW. Din bil ger orginal 142.25hk på bakhjulen och med en drivlineförlust på 15% så har den 142,25+1,15=163,6hk i motorn.
Efter chipning 184,98hk på bakhjulen och med 15% drivlineförluster 212,7 motorhästar.
BMW_MAN

Citat från dig:
"Att bilen växlar upp senare och ligger kvar längre vid gaspådrag beror mer på att boxen lurar lådan att föraren inte gasar och därför väljer högre växel än att motorn har fått högre effekt."

Mina kommentarer:
Jag trodde att boxen endast påverar motorstyrningsignalerna för bränsleinspruting och inte hur automatväxelådan skall styras. Om motorn blir lite starkare på låga varv borde väl det hanteras av styrelektroniken så att växelådan inte växlar till en lägre växel utan bibehåller en högre växel pga den ökade effekten.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
ryk 330xi; Ojdá, tack för förtydligandet!!

Sá du kör kompressormatad M3....másta vara bra dag i den!???

Hur stor var skillnaden pá din 330i som du kompressormatade - före och efter?? I efterhand verkligen värda sina pengar..???

Var har du tänkt chippa din 330xd nu dá? Hos it's Fun eller hos ESS...? Eller du chippar inte om du inte kan mäta effekt innan och efter (fullt förstáligt)..? Föresättning för mig med :>

Var ligger deras kontor/garagehall? Hur lángt fram Oslo..(har inte hunnit kolla upp själv).

mvh marineutter
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
marineutter..

Jag skulle vilja hänga med.. Men drar jag upp min bil i 185 häst och 440nm så packar nog min automatlåda ihop snabbare än du kan säga "Goodwill", så jag får nöja mig med det jag har..

En ytterlighet jag nu märkt med min dieselbox är att den har en tendens att ryka till när jag går på gas efter att jag "fis-kört" den en längre period. Inte mycket och förmodligen inte heller farligt. Bara för att.. så kopplade jag från boxen och provade.. samma fenomen. den ryker till när lådan växlar ner, sen inget. På med boxen och ställd på 65% så är det ingen skillnad som jag kunde upptäcka.. ungeför samma rökmoln, men sämre drag.

Jag kör med den så länge. Jag känner mig ganska nöjd.

//amullo
---
marineutter
M3:an går riktigt bra, den har 412hk på bakhjulen nu så det räcker oftast till :-)

330 som jag kompressormatade blev det stor skillnad på, perssonligen tycker jag det var värt pengarna, annars skulle jag inte gjort det på m3:an också ,-)

Jag tror att itsfun har bra chip och jag vet att Jurgen W som dom jobbar med har goda kunskaper inom bmw så jag skulle kunna tänka mig att göra det endera hos dom eller hos ESS. Nu har jag dock köpt en KCR-box som jag inte hunnit installera ännu, jag vet inte rikigt varför jag gjort det istället för chip som jag tror är mycket bättre. Ska montera boxen i veckan och sen om jag besöker ess framöver så tror jag att det blir chip i från dom.

Jag skulle kunna tänka mig att chippa en diesel utan att kunna mäta effekten före och efter då jag tror att skillnaden mellan olika bilar är såpass liten. Att däremot chipa en sugmotor tror jag gör väldigt om någon skillnad alls.

ESS ligger i en liten liten by. När man kommer på E18 mot Oslo så tar man av i första byn som heter Orje till vänter (tror det står rakkestad) sen är det bara ca 3 mil till Aremark där dom håller till. Man får ta av på några småvägar och åka grusväg sista biten ut i ingenstans och där dyker helt plötsligt ett stort garage upp där dom håller till.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
RickardC "Jag trodde att boxen endast påverar motorstyrningsignalerna för bränsleinspruting och inte hur automatväxelådan skall styras. Om motorn blir lite starkare på låga varv borde väl det hanteras av styrelektroniken så att växelådan inte växlar till en lägre växel utan bibehåller en högre växel pga den ökade effekten."

Snarare tvärs om. Nej, det finns ingen "momentgivare" på utgående axel från motorn som kan registrera högre moment.

På en diesel finns ju inget gasspjäll som på en bensinare utan "gaspådraget" regleras genom hur mycket diesel man sprutar in helt enkelt.

När du sätter dit boxen lurar den motorstyrningen så den tror att du gasar lite = lite insprutning när du själva verket gasar mycket genom högre bränsletryck = mer insprutning = mer effekt.

Drar du upp boxen på max behöver du kanske bara trycka ned gaspedalen hälften så myckat som utan box för att få samma "gaspådrag". Motordatorn tror alltså att du fisgasar och använder högre växel.

Det är alltså inte motorn högre styrka som gör det utan att motordatorn luras att tro att du inte gasar så hårt viket ger högre växel.

Det kan ge lite lägre förbrukning med boxen då motorn går på högre växlar. Dock tappar du ju lite i prestanda (som kompenseras för med mer motoreffekt av boxen)

Om du har steptronic kan du uppnå samma effekt geom att växla manuellt.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
ryk 330ix; Tack foer feedback och vaegbeskrivning. Alltsa bara oever graensen....:>

Som sagt - det blir nog inte foerraens till Jul (snoe usch!!) eller till varen som jag kommer att dra dit. Men It's Fun anger ju laegre effekt aen ESS. Och om du varit noejd med ESS innan - vaefoer inte direkt ESS och It's Fun. Bara pga avstand eller?

Hoer av mig naer det blir dags i sadana fall!!! Vaentar pa Olisen's rapport fran sin ommappning hos It's Fun kommande vecka mandag.

Har ju sjaelv en mehrleistung box- som funkar bra, men jag tror mer pa chip aen o koera med boxen pa MAX (110). Koer mycket autobahn i +200km/t och tror att vaermeutvecklingen foer turbo och partikelfilter i dessa konstanta hastigheter kommer att oacka ihop raett som det aer. Vid kontant hastigheter oever 200km/t i 30min-45min sa boerjar motorn 'harkla' och hosta. Troligtvis pga att partikelfilter inte kan braenna bort all sot, eller helt enkelt ' brinner' konstant.
EN ommappning a' la ESS eller It's Fun reglerar ju aeven turbo etc = saekrare

Hade jag bott i Sverige och inte koert mycket (oftast) i dessa hastigheter hade jag nog hallt mig till boxen. Foer den extra effekten boxen genererar aer det absolut inte nagot fel pa!!!! :>

Sen tror jag inte boxen ger mig 540nm och 225hk, vilket det aer stoerre chans att ESS kan ge mig denna prestanda.

Mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Har varit i kontakt med ESS som saeger sig tom begreansa vrodmoment till 520nm vid optimering av min bil. Dock, i relation till att en 530d (231hk, 500) och en 535d har mer eller lika mycket tycker jag det aer ganska konstigt.....Kanske 520nm aer max vad ládan enligt tillverkare kan leva med under sin 'livstid'.

Ska dock frága om de kan ge mig 540nm som enligt dem manuel växelládan fár. Men raetta mig om jag har fel, sá aer vael alltid en manuell láda kaensligare foer vridstarka motorer sásom 535d. Saeljens enbart med 'min' (samma) automatisk växellada pga att ingen manuell láda kan lángsiktigt 'palla' med kraften dag in och dag ut.

Ska kolla med dem igen....

mvh marineutter
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Finns inget som säger om manuell eller automat klarar vrid bättre. Det beror bara på hur starkt respektive låda är byggda.

Dock går det väl 20 st rasade automatlådor på varje rasad manuell låda.

Men det beror nog mer på att automaten har massor med fler delar som kan gå sönder + att man flyttat in kopplingen i lådan i form av bromsband som inte går att byta utan hela lådan ryker. På en manuell kan man ju bara slänga dit en ny lammell vid behov.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
ESS = proffsionella!

Som svar pá min frága gällande 'bara' 520nm, fick jag som svar att jag visst kunde fá upptill 560nm, men att de under utvecklingsfasen, med mycket och láng teoretisk och praktisk, efter att ha testat med 560nm tog ner det till 520nm foer att bibehálla harmonien i váxelládan och vid växlingar i höga som lága varvtal.

Har efter ESS proffesionella förklaringar och erfarenhet när det gäller trimning/chippning/ommappning av bilar - blivit 100% övertygad, att det kommer bli just dem jag kommer att áka för att fá min bil optimerad!!

Nágon som funderar pá att chippa/mappa om, hör av er till ESS och lát er övertygas!

mvh marineutter
ha
28
hagema
530dA Touring-02
Kör med boxen (Rapid/Dimsport) tillfälligt urkopplad pga lådans alldeles för tidiga växlande i kombination med motorns stora momentökning. Finns det någon som kan mappa lädan? Är detta ens möjligt? Om inte finns det en höjdarbox till salu...

jörgen
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Som sagt tidigare är jag trött på alla trimboxar, har precis köpt en original ECU/motorstyrbox extra, som jag ska skicka till något tuningföretag i sverige eller utomlands, då kan jag välja tuningföretag utan att behöva köra 100-tals mil, och kan plocka ur den när jag vill, samt kommer aldrig att synas på originalboxen inte ens lödmärken som blir vid chippning av originalboxen.

Jag tror personligen inte att tuningfirmorna justerar parametrarna på varje enskild bil, utan använder samma programvara till alla ex. 530dA, därför tjänar man inget på att "fysiskt" åka dit med bilen. Jag har inget behov att kolla hästkrafter och moment före och efter mappning, en enkel "klockning" 0-150km/h före och efter säger lika mycket, samt en subjektiv upplevelsekoll. Jag har ibland filmat instrumenten i bilen under axtester, sen i lugn och ro jämfört på datorn.

Funderar faktiskt också på att plocka bort partikelfiltret, någon som har teorier eller erfarenheter av detta?
Sitter ju ganska lätt åtkomligt, och sen göra ett rör med 2 flänsar bara.
Jag fick ju ändå inte skatterabatten på 6000kr förrän jag fixat ett intyg från BMW! :-)

ol
31
olisen
535d -06
Lite uppdaterade nyheter plus rättelse från tidigare inlägg

Var i måndags hos it´s fun för att få min 535D- 06 ommappad.
Tro det eller ej men det gick åt skogen ! inte själva ommappningen för det blev ingen!
Lämnade bilen och fick en lånebil, kom tillbaks efter 2,5 timmar full av förväntan, Vad tror ni hade hänt? Ni som bor i Sthlm vet vad som hände i igår eftermiddag . ett jävla väder !!!! Blixten hade slagit ner i huset bredvid och slagit ut Jurgen Weiss programeringsutrustning! --Han såg inte glad ut.
m.a.o det blev ingen ommappning igår.

Fick idag samtal om ny tid på torsdag.

Hursomhelst pratade med Jurgen, och han sa att det är han som skrivit programmet som laddas ner (känns helt klart som han vet vad han pratar om). Uppgiften som jag fått tidigare av en på It´s fun att de löder ut chipet från styrboxen och efter omprogramering löder fast det igen stämmer inte.
De laddar ner Jurgens optimerad progamvara ner i chipet direkt på styrboxen. dvs ingen lödning alls. Jag passade på och fråga Jurgen om skillnaden mellan en box(KCR och Mehrleistung) och ommappning.
Det han sa var att boxarna endast gör att mer diesel "pytsas in" medan hans program optimerar även tändningen och laddtryck och bränsle tillförseln.
Han berättade att han hade arbetat 10-12år för BMW och hade haft en egen BMW verkstad i över 10år. Vad jag förstått enligt deras hemsida är han dessutom proffesionell trimmare åt racer förare.
Var också lite intressant att se att han hade egen BMW(orginal) diagnostik utrustning som han anslöt direkt till service kontakten för att kolla att allt var OK!. Han sa helt säkert att en BMW verkstad inte kunde se någonting på bilen att den var ommappad.

Vi får se på torsdag om han har "torrt om fötterna"

Olisen
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Olisen: Ska bli intressant att höra hur det går på torsdag, nämde de eller frågade du vad som händer vid en CIP-uppgradering hos BMW?
Vad jag läst på div utländska forum så händer det att "ommappningen försvinner" och de flesta tuningfirmor erbjuder sig att kostnadsfritt mappa om ECU´n igen!
Plockar han även bort 250-spärren?
Vad har dom angett för ny effekt/vrid efter ommappning?
Vissa tyska/engelska tuningfirmor anger 2 steg upp till 350hk/700nm.
MVH Jannesky

"Det han sa var att boxarna endast gör att mer diesel "pytsas in" medan hans program optimerar även tändningen och laddtryck och bränsle tillförseln."

Inget dåligt program han har som även ändrar tändningen på en diesel. :-D

Flåklypa
ol
31
olisen
535d -06
Jannesky:

Tack för tipset, skall fråga Jurgen på Torsdag angående CIP uppgradering,
Vad jag förstår tar de bort 250 spärren för ny topfart är 270Km/h
Ny effekt är väl inte så imponerande jämfört med utlovad effekt från KCR, Mehrleistung ,men jag tror mer på dessa siffror!
se mer på Länk

olisen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.