AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.947

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 15 av 40
Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
Sorry skrev fel. Det komm upp i displayen "incresed emmisions"

Som då betyder ungefär "ökade utsläpp".

När jag tar bort boxen försvinner det.

Har ju kört med boxen flera dagar innan utan probem.

?????????

/D
so
44
soler
530xd-06
Kontakta KCR och hör vad de säger.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Precis.. Ring KCR.

Känns som att partikelfiltret har ett problem.

"Increased emmissions" innebär "ökade utsläpp" alltså så känner systemet att någonting inte står rätt till med avgasutsläppet.

Förmodligen (Nu spekulerar jag vilt!) klagar lambdan med konstiga värden som gör att motorstyrningen vill att du åker till en verkstad.

KCR borde ju kunna svara på hur du får bort det och varför det kom. Varför har du annars betalt en massa pengar för en KCR eftersom det är just servicegraden och "säkerheten" som alla pratar så högt om..

Det där lät lite anti-KCR.. Jag tycker bara det är intressant att just KCR sätts ju fram som ett dyrt med kavlitativt system i förhållande till våra "budget" boxar. Intressant bara att det inte alltid är så..

//amullo
---
ol
31
olisen
535d -06
Bokat tid hos it´s fun på måndag ,

återkommer med rapport jämfört med mehrleistung och KCR,

Även om de löder bort chipet , så känns det ganska bra att de programerarar/mappar om befintligt chip och sätter tillbaks det --ej ett nytt trimchip , mao så ser ju ingen med blotta ögat att den är trimmad (jag tänker på motor garanti osv) . Kanske Verkstan kan se att den är "ommappad" ändå,---Jag tar den risken!!!!!!

Nu återstår bara att se om det blir något "drag under galoscherna"
olisen
Jag tror du kommer vara mycket nöjdare med deras produkt än dom två tidigare du testat. Själv ska jag hämta min kcr-box imorgon och det är med delade känslor jag gör det då jag igentligen hellre skulle ha chip tror jag. Men att lätt kunna ta ur den och fick avgöra denna gång och sen får vi se om jag är mogen för chip nästa sommar. Ska bli skoj att höra dina betyg sedan då du hunnit testa flera olika varianter på samma bil. Jag tror i alla fall att itsfun cipet kommer vara överlägset bäst
Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
Hej det har ordnat sig med KCr boxen nu. Pratade med KCr ochhan sa att jag monterat dit boxen när det fortfarande var spänning kvar i systemet. När man t.ex öppnar huven så pirer det och knäpper i någon minut då ligger spänning i systemet. SÅ då skulle man absolut inte montera dit boxen. Men väntar man ca:2 minuter så försvann det.
När man monterade så, så kunde databoxen i bilen få felmedelanden. Pga att den vart störd när man drog ut kablar fast det fanns spänning. Inget alvarligt enlig han.

Testade att montera dit den igår igen på det sätt han sa och de funkar hur bra som helst, har den inställd på läge 8 och det går som bara den.

Dumt bara att det inte stod något om det i neskrivningen, det står ju bara att man inte ska ha nyckeln i tändningen.

Nu funkar allt som det ska. Tack och lov

/Daniel
Visa användare
2.407
amullo
Bra att det ordnade sig Daniel!

//amullo
---
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
amullo; Háller med dig om dina kommentarer gällande KCR och deras 'säkerhet' och 'kvalite' Fran till nu har ju de med KCR haft lika mycket problem (mer!?) än vad vi haft med vára budgetboxar. Inte behöver man vänta i 2 min för att montera mehrleistung.

Olisen; Kul - hoppas verkligen att det blir value 4 money hos It's Fun. har de provbänk/rullande landsväg där??? Ska du köpa till motorförsäkringen??? Ska du mäta upp innan och efter trimning??? När och om jag ska mappa om ska jag minsann ha svart pá vitt sá att man vet att man fár runt de +% kraft som trimmare 'lovar'. Motorer har ju alltid mer/mindre kraft än fabrikanten anger (oftast).

Mr Diesel; Hur stor skillnad är det nu efter det att du installerat box? Förbrukning upp eller ner??

mvh marineutter

ol
31
olisen
535d -06
Marineutter:

Vi får se hur den går på måndag ,skall försöka vara saklig vid redogörelse.
Jag skiter i motorförsäkring, litar att det kommer att bli bra , Beträffande test fick nedan svar tidigare.

"För att göra en bromsbänksmätning måste man montera ur motorn och det gör vi inte. Du tänker nog på rullande landsväg och en sådan mätning har vi redan gjort på din modell och du får exakt samma parametrar så vi har redan de värdena. Kostar 4900:- och vi finns i Haninge strax utanför Sthlm och har bla fri lånebil om den inte är uppbokad. Boxarna höjer enbart bränsletrycket, vi kommer åt flera parametrar som laddtryck, tändning mm mm."
Olisen
Visa användare
2.407
amullo
Eftersom de säger att "det behövs inte" så blir man ju lite skeptisk..
Vadå, "behövs inte"?

Om du kanske VILL testa så att de håller vad de lovar. Före och efter.
Ställ frågan om de känner till en bra rullande landsväg som du kan prova på eftersom du vill veta vad motorn har för effekt före och efter.

Jag har kört min motorcykel på rullande landdsväg (eller dyno som det heter på MC-språk) ett antal gånger. En simpel körning för att få reda på effekten i motorn kostar på en hoj ca. 350-500:-. Då får man kompletta diagram över hästkrafter och vrid genom hela registret.

Exempel på min hoj:
Länk
Övre skalan är vrid (SAE i ft/lbs) och undre hk (SAE)

//amullo
---
Visa användare
2.407
amullo
FYI så kanske jag skall säga att denna dynorun var en "baserun", alltså helt orginal innan ommappning och kamtiming.. grafen är inte bara lite bättre nu.

//amullo
---
Går det att köra nya BMW:ar på rullande landsväg? Många nya bilar kan inte mätas då de försätts i nödprogram. Detta beror oftast på att hjulen har olika rotationshastighet, vilket leder till att diverse sensorer och givare får fnatt.
ol
31
olisen
535d -06
Amullo:

Jag förstår vad du menar och jag skall höra med dom på måndag om de kan göra test före och efter , själv kan jag inte så mycket om hur? varför ? på vilket sätt? osv det här med trimning och hur tester går till, vad jag dock förstår är att ett test är ytterliggare ett moment som de helst vill slippa göra- då tid är pengar. Är det däremot pga att de ej kan stå för vad de lovar är det en annan sak. Nu har jag däremot testat 2st olika boxar , som jag kan jämföra med . --Jag vill helt enkelt få någonting jag blir nöjd med!

Vi får se om jag blir nöjd, kan dock säga att hade Mehleistung boxen funkat på min bil vid 90-100% så hade jag aldrig gått vidare med detta (tror jag ---ha ha ha!!!.)

ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
bjoerck; Naer bilar av nyare typ testas och maets upp pa rullande landsvaeg sa saetter man av ESP/DSC och alla andra tractioncontrolls som kommer att boerja jobba (som du saeger) under maetningen.

Olisen; Har du provat boxen igen - eller du har givet upp?? Kanske din 535d redan aer sa pass trimmad sa att motor/turbo/partikelfilter helt enkel inte klara av mer aen typ 50!?

Varfoer jag hade koert min bil pas rullande landsvaeg/provbaenk (motor maste inte alls monteras ut om man bara vill veta drivhjulseffekten och inte effekt pa vevaxel (DIN)), aer att jag gaerna hade velat veta hur mycket just min motor ger i orginaltrimm, samt hur mycket den ger efter trimning = bevis pa hur mycket extra trimningen gett - foerutom kaenslan som ju aer lika viktig - om inte mer!!

Mvh marineutter
marineutter: Tror inte det hjälper. Tydligen går nya M3:or in i Link Home Mode vid körning i rullande landsväg. Detta enligt en källa som har försökt köra nyare BMW:ar i sin utrustning.

Installerade en KCR-box i min 120d igår. Grundinställning var läge 7 av nio. Kan väl inte påstå att bilen blev så mycket snabbare. Det som märks är en tydlig ketchupeffekt vid 2000 rpm. Dessutom reagerar motorn kraftigare vid mindre gaspådrag. Detta beror med största sannolikhet på att det skickas in mer diesel vid mindre gaspådrag än förut. Ställer mig mer tveksam till hur mycket snabbare bilen är vid fullgas. Kan det vara så att KCR-boxarna ger mer kraft i mellanregistret, och då speciellt vid delgas. Däremot blir det inte nämnvärt högre toppeffekt?

Ändrade till läge 8 efter att ha kört på läge 7. Inga sensationella effektökningar. möjligen ännu kraftigare kethupeffekt. Nästan som att köra en trimmad 9000 turbo anno 1985... :-) SKoj i början men lite väl pubertalt i längden?

Borde inte skillnaden mellan 163 och 190 hästar vara högst påtaglig? Att vridmomentet stigit från 340 till 390 Nm kan jag tro på, då det speglas av ketchupeffekten vid 2000 rpm. Ställer mig dock mer tveksam till att toppeffekten ökat med 27 hk.

Ni andra med KCR: Vilket läge stod boxen på vid levernas och vilket läge kör ni på nu? Är det olämpligt att köra på läge 9?
bjoerck

"Se mina tidigare inlägg om de subjektiva intryck jag hade med en lånad box som jag hade på en E91 320D"

De iaktagelser som du har delar jag förutom att med box drar bilen mer på låga varv. Det gör att den gärna vill gå på lägre varv vid samma typ av belastning (testat på bil med automat). Sedan upplevde jag en större effekt även upp mot 3500-4500 varv vid exempelvis omkörning.

Då E91 troligen är tyngre än din 120D märkte jag mindre av ketchupeffekten förutom då jag testade i läge 9. I läge 9 upplevde jag bilen obrukbar då automatlådan och motoreffekten inte lirade fint alls. Läge 8 gav mest effekt och motorharmoni+lådan lirade ok. Läge 7 var mest harmoniskt dock som du påpekar.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hmmm...kollade runt pa internet om chiptuning/ommappning till min kaerra!! Kollade typ alla 'serioesa' jag kaenner till. Gled in pa ESS-tunings hemsida ocksa, och till min stora foervaning verkar de numera aeven trimma dieslar. Kul taenkte jag da de ju verkar vara ' kvalitativa' med kompressor-ombyggnader etc.

Hajade dock till naer de anger att min 525d, som orginal har 177hk och 400nm, ska ha 225hk och 540nm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Länk

Har rdan skrivit dem ett mail gaellande dessa (OTROLIGA) siffror. Om de garanterar dessa prestanda, och har en rullande landsvaeg daer jag kan dubbelkolla foere/efter optimering, sa tror jjag att det aer dags att dra upp till Norge naesta helg!!! :>

Konstiga aer att de bara har till 'min' och gamla 530d (218hk 500nm) som enligt dem far 250hk och 590nm - vilket later mer troligt!!!

Olise; Kanske du skulle ringa till ESS-tuning och hoera om de utvecklat nagot foer din 535d ocksa!!! Kanske din far 350hk och 700nm (i relation till deras siffror foer min

Amullo; Din ska enligt dem optimeras till 185hk och 440nm!!!!!

Länk

Amullo; Haenger du med till Norge naesta helg!????? :>

Mvh marineutter
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Dock, i relation till att BMW kommer att saelja 'min' 525d motor med 198hk naesta ar, sa kanske ESS siffror aenda staemmer.

Tror att min 2,5 liter motor aer en nedtrimmmad och 'stoppad' 3liters motor foer att inte konkurrera ut nuvarande och kommande 3 litersmotorn.

Laeste faktiskt detta ett tag sedan nagonstans - att 2,5 litersmotor aer samma motor som 3 litermotorn med fetare/groevre cylinderfoder och mindre uppborrad (mindre cylindervolym) = 3 litersmotorn aer en uppborrad 2,5 liters!

mvh marineutter
ol
31
olisen
535d -06
Marineutter.

Tittade på deras hemsida tidigare , men då jag ej hittade min bil i listan så gick jag ej vidare,
Men beträffande HK-ökning och momentökning som alla redovisar på sina hemsidor, så fastnade jag faktiskt för vad som står på it´s funs hemsida.
-känns seriöst när någon vågar gå åt andra hållet.
Urklipp från it´s funs hemsida:

"Jag har sett att ni redovisar något lägre effekt på turbomotorer än många av era konkurrenter, hur kommer det sig?
Det förekommer ett effektkrig mellan många av aktörerna på den svenska marknaden i dag och det har eskalerat i att många redovisar fantasisiffror i kampen om kunderna. Vi har valt att redovisa effekter som vi kan stå för."

Olisen
" det är bara döda fiskar som simmar med strömmen"
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
RickardC "De iaktagelser som du har delar jag förutom att med box drar bilen mer på låga varv. Det gör att den gärna vill gå på lägre varv vid samma typ av belastning (testat på bil med automat)."

Att bilen växlar upp senare och ligger kvar längre vid gaspådrag beror mer på att boxen lurar lådan att föraren inte gasar och därför väljer högre växel än att motorn har fått högre effekt.

marineutter "Hajade dock till naer de anger att min 525d, som orginal har 177hk och 400nm, ska ha 225hk och 540nm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Låter väl inte all otroligt, en box hivar ju bara in mera bränsle vilket känns väldigt likt "vedbodtrim". ESS kan ju mappa om bränsle, insprutningpunkter och turbotryck och då är ju 225, 540 inget konstigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.