|
Sida 14 av 40
|
|
|---|---|
|
BMW_MAN Jag tror att du har rätt vad gäller testet som är utfört med körcykel. Intressant är ju dock att det är ju PRECIS de testerna som föranleder klassningen av bilens utsläpp och således delvis skattesatsen. Och givetvis fattar vi att du är FÖR trimmning. Men får jag fråga.. Hur skulle DU trimma en dieselbil för att få den hållbar? En av de största fördelarna som jag uppfattar med boxningen är ju just att den är inställbar. Jag kör ju inte alltid sportigt, utan kan i förhållande till omständigheter dra ner på trimmningsgraden valfritt mycket, exemplevis vid kallstarter, vinterväglag och extremt varma dagar. olisen EXAKT samma känlsa hade jag! Från 0-60 händer det inte mycket, men när jag drog upp boxen på 80-85%! SHIT vilket skillnad! Bilen blev mycket piggare och fick en grövre sång vid pådrag. Lådan växlade fortfarande perfekt och smidigt. Enda nackdelen var att svartröken ökade vid kraftiga gaspådrag när jag gick förbi 65%. Jag har ställt min på 60% nu eftersom jag skall ut på en längre resa på bred motorväg och jag tycker inte jag behöver full effekt då. Boxen kommer jag förmodligen att skruva ner till runt ~40% när jag slår på vinterdäcken och 20-25% när snö och is lägger sig. Bilen har ju redan orginal problem med att hitta fäste när det är halt. För mycket vrid.. :-) //amullo --- |
|
| Hur känner man att partikelfiltret jobbar? | |
|
TRåKIGA NYHETER! Efter 1 dag med mehrleistung box inställd på 90% fick jag felmeddelande "engine fault- Reduced power" --stannade bilen kopplade loss boxen och startade med orginal---inget felmeddelande, kopplade in boxen igen men bilen startade inte ens??? hmmmm .... Kopplade tillbaks till orginal och den går som vanligt. Kommer ej koppla in den igen, kommer pröva någon annan box eller chip Det var värt ett försök- den var ju inte så dyr Olisen |
|
Sulan20 |
Olisen Hade samma problem att bilen inte startade men det var en lödning på ena kontakten som hade lossnat. Inte speciellt svårt att fixa. |
|
sulan 20 Fick du liknande felmeddelande? vad är din ställd på? |
|
|
Lite update om bränsleförbrukning med KCR box inställd i läge 8 av 9 och monterad på en E91 320d. Uppgifterna kommer från en säker källa och jag såg själv datan från färddatorn i bilen. Under en längre färd typ 30 mil på motorväg klockades 0.67 dl/mil och snitt på 115.6 km/h (farthållaren stod på 126km/h där så det tilläts). På bilen var en takbox monterad (Thule Ocean 200). Två personer med normal semesterpackning och det kördes i regn och i solsken. Däcken på bilen var 225/45 17 tum SportContact. Helt ok förbrukning med tanke på takbox, väderlek och snitthastighet tycker jag. |
|
|
RikardC.. 0.67 l/mil känns hyfsat om bilen har automat. Med manuell hade jag förväntat mig lägre förbrukning, men det är som sagt beroende på körsätt.. Jagvar själv till Sunne ihelgen på bröllop, så jag passade på att testa förbrukningen. Min 320 D Touring Steptronic, Mehrleistung box ställd på 60% Snittfart 10-20 km/t+ på 90 och 110 vägar med farthållare. 3 personer i bilen och "lätt" packning. 205/55-16 Bridgestone Turanza däck med högt tryck. Omkörning utan kickdown när det behövdes. Jag tankade fullt innan vi åkte från Stockholm. Sträcka totalt: 72 mil Diesel förbrukad. 45.2 liter tankat vid hemkomst. (Tankmätaren stog på strax under 1/4 tank när vi kom hem.) Förbrukning: 0.6277 l/mil eller 6.27 L/100km Datorn visar: 5,6 L/100 km //amullo --- |
|
| Amullo, jag vill hitta en seriös ommappning, varför jo. Istället för att höja bränslet 40% så vill jag höja luft 20% och bränsle 20%. Sen kan en ommappning påverka huvudinprutningspulsen i multipoint, en box påverar ju alla faser, förfasm huvudfas och avgasfas vilet känns fel. Att man kan skruva ned effekten ser jag son onödigt, det är ju bara att gasa mindre då en ommappad bil är original under 80% av fullgas. | |
|
Olisen; Trist gällande boxen - hmm verkar mánga som har/fár problem med sina boxar. Kanske ni kopplar in den och ökar dem för snabbt. I relation till ökad sothalt kanske bilen helt enkelt fár 'för mycket' pá an gáng. Själv körde jag in bilen en dag med 'o', sen en vecka med '50' sen '70' och slutligen max. Eller kanske boxen i sig är 'dálig' (be mehrleistung skicka en ny) eller sá var 90 för mycket för just din motor. De flesta ska ju ligga bra mellan 50-75 eller sá. Att jag faktiskt kan och har kört min pá max (+100) kanske beror pá att just min box och min motor i relation till min körstil klarar av det. Dock intressant att din bil sa ifrán direkt (dvs dina fel-sensorer funkar utmärkt och kände av fel) istállet för o paja motor etc. Men som sagt i instruktion stár tydligt angivet att bil stannar eller gár ner i nödprogram om och när boxen stár för högt ställd. Prova och kör den pá 50 en vecka och sedan max 75 typ! Annars kanske en riktig ommappning skulle lösa dina problem. Funderar faktiskt själv pá detta dá detta som BMW_MAN skriver ger en ner 'balanserad' trimning och inte bara mer bränsle och högre tryck (mycket mer sot!!!!) mvh marineutter |
|
|
NYA updates,för dom som är intresserade Har provat en KCR box idag, måste säga att jag inte är direkt imponerad Inställd på 7 hände inte allt för mycket, Det var bra mycket mer drag i Mehrleistungboxen vid 90 %( dock klarade ej min bil detta) Nä, KCR går också bort ! Jag kommer leta efter någon som mappar om styrchipet! Några tips på firmor i sverige? Olisen |
|
|
Soler: Man märker att när partikelfiltret rengörs låter det som en sportljuddämpare med en dov ton, mer basljud, (OBS endast vid lätt gaspådrag) och sedan märker man en liten effektförlust. Går du ut och lyssnar så knäpper det i avgassystemet som efter riktig hårdkörning, och är varmt som fan. Jag har nu demonterat 2:a Mehrl-boxen, jag sänkte skruven till 50% men alla problem återkom, och bilen drog som mest 1,94l/mil (1,35 på datorn) i snabb stadskörning. Även med strömbrytaren avstängd drog bilen ofantligt mycket! Efter demonteringen är det mer normal förbrukning, dock högre än många här på forumet, ex 0,95 (dator 0,89) vid 40mils landsvägskörning 120-160km/h plus 5mil lugn stadskörning. Håller med BMW_MAN man skulle hitta någon i sverige som kunde göra en riktig om-mappning, (ska tjata på Stefan på BSR). Dock finns det ett problem med mappningar (enligt forums.E60.net), mappningen kan återställas till original efter programuppdateringar hos BMW, och det är trots allt ganska många problem/justeringar med E60 som måste fixas med uppdateringar. Kommer nya uppdateringar minst var 3:e månad. Många tuningföretag i europa erbjuder kostnadsfri ommappning efter uppgradering men man kan ju inte dra ner i europa efter varje uppgradering. Vad jag har läst har ingen varit negativ efter en riktig mappning hos ex DMS i england eller wetterauer i tyskland etc. Och enligt många poster ang om BMW kan upptäcka mappning så svarar ex DMS så här: "zero detection by servicing dealer" //Janne |
|
|
amullo Jo just det, bilen som jag fått data ifrån är utrustad med automatlåda :) Jag har också fått följande data för bränsleförbrukning för samma bil men då körandes i stark medvind och torrt väglag (i övrigt mer konstant hastighet = 126 km/h) Resultat: 0.65dl/mil. |
|
|
Har varit i kontakt med Länk Påstod att de "tunat" BMW 535D med goda resultat, testresultat fanns att få från landsvägstest. kändes seriöst till en vettig kostnad --någon som testat detta? Olisen |
|
|
Olisen: Testade du en helt ny Kcr box (Master III G4)? För man ska ju inte sätta en gammal box på en ny bil. Då e de inte säkert man får rätt funktion på boxen. Jag monterade en Kcr på min 530 med mycket goda resultat. /D |
|
|
Mr Diesel, Ja det var en ganska ny box ca 2månader gammal ,som jag fick låna av en kompis "kompis" , vet ej om det var en Master III G4 (får kolla med honom) Jag skall väl inte kritisera KCR boxen för mycket , min 535 är ju ganska pigg som orginal så man vill ju att det skall hända ganska mycket då man kopplar in en trimbox och det tycker jag inte det gjorde, visste kändes den starkare, men jag kanske förväntar mig för mycket. Vågade efter mina erfarenheter med Mehrleistung boxen inte skruva upp KCR boxen mer än till 7, Fick dessutom svar från Mehrleistung att den ej bör skruvas upp mer än till 65% ,skruvar man upp den mer än så så får den typen av fel som jag fick. Problemet var att jag tyckte inte det hände så mycket vid 65% dock vid 90%. |
|
| Jannesky, tack för svaret! | |
|
Olisen; Har ocksá funderat pá It's Fun ommappning/chippning. Det är ju Qvarnis som jobbar där och de har visst en före detta BMW ingengör (tysk) Göran Weisse som visst kollar över det hela. Kanske han har kontakter i tyskland där de fár mjukvara etc frán. Har varit i kontakt med dem och allt láter myckert bra och seriöst till en mycket billig peng. Dock sá är det öppning av styrenhet och lödning och chip som gäller för deras del (för min modell iallfall). Trodde att man pá vára nyare modeller kunde optimera över servicekontakten precis som BMW själva gör vid en uppdatering av mjukvara i styrenhet. Funderade pá att skicka upp styrenhet dit, men dá jag bor i Holland förmodar jag att det blir wetterauer i tyskland eller deras syster-bolag chipmeister (www.chipmeister.nl). Har hört frán It's Fun att de visst ocksá sammanbetar med wetterauer (vár sina chips därifrán eller sá...). Chipmeister har chippat/mappat om en 535d touring, och om du förstár holländska sá kan ni läsa kundens feedback här; Länk Ska áka till chipmeister nu i veckan och kolla hur det ser ut där, och om man kan mäta kraft innan och efter optimering 'svart pá vitt'. Olisen, hör med It's Fun hur exakt praktiskt sett och tekniskt sett de optimerar just din model?? Kul och höra om de löder in chip i din styrenhet ocksá eller mappar om genom service-kontakten...?? Mvh marineutter |
|
|
Marineutter: Fått nedan svar från It´s fun Jag kommer nog gå för detta , i nästa vecka! om inga andra rekomendationer kommer fram! För att göra till original gör vi om dert hela baklänges uta kostnad för dig. Vi programerar om befintligt chip. Vi sätter inte i chipet i en hållare då det kan bli glapp utan löder i/ur chipet. Vi har livstids garanti på vår programvara, arbete samt material. Dessutom finns det en motorgaranti du kan köpa till ett år/1500:-. Vad jag vet har vi aldrig gjort en bil som har fått motorkrångel elr man har upptäckt vid service elr av ett försäkringsbolag vi en olycka. Vi har tid nästa vecka, när skulle det passa dig? Arbetet tar ca 4 timmar. Olisen |
|
|
Jag skulle definitivt testa Qvarnis grejer.. Jag tycker han verkatr vara en av de mest seriöse trimmarna på marknaden i Sverige.. Naturligtvis finns andra också, som exemplvis BSR och Motornord.. för att bara nämna 2. Jag är ganska nöjd med Mehrleistung boxen, så jag kör på den sålänge.. Men vem vet. Kanske blir det en trip till Norsborg/Lidingö även för mig nästa sommar. |
|
|
Har haft bort min kcr box i en dag för att känna skillnad. Idag skulle jag montera tillbaka den. Då kommer det upp i displayen "fualty emmision". Kollade runt lite och har förstått att det är något med utsläpp. Vad innebär det? /Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.