AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.951

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 13 av 40
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jo förresten!!

En sak.. När jag kollade oljan sisst så märkte jag att den hade en ganska stark oljedoft.... Inte bränd eller så, bara stark.

Jag snackade med polaren som arbetar på BMW och polaren som arbetar som motorkonstruktör på Scania och ingen av dem menade attdet var några problem. Castrol luktar lite annorlunda jämfört med den OKQ8 jag är van med från hojen.

//amullo
---
so
44
soler
530xd-06
ryk 330xi, vad tycker din far om KCR-boxen? Är det 218 eller 231 hästars dieseln han har? Känner han någon skillnad?
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Någon med erfarenheter från KCR, ProMotech och Dieseltech boxtrimmning till 231 hästars motorn ?

Janne E91 330D 2006
soler
Han är mycket nöjd med kcr-boxen. Jag monterade boxen åt honom och det blev skillnad på bilen. Han har kört med boxen sen -04 ca 5000mil (med box) och den går bara bra ännu. Hans bil är dock med "lilla" motorn på 218hk.

Jag kommer nog beställa än KCR-box imorgon även om jag varit sugen på chip istället, men att kunna ta bort boxen när man vill gör nog att jag väljer box före chip denna gång
Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
Hallå, har nu monterat in boxen för ett par timmar sen. Har dock bara kört ett par mil än. Har boxen installd på läge 7 utav 9. Det förinställda läget var läge 8. Fast jag bara har kört några mil så känner jag en enorm skillnad. Den drar mycket mer än orginal utan att växla ner. Har ej testat ful gas än men det känns inte som det behövs heller.
Testade och ligga i 70 och trycka ner ca: halv gas då växlade den ner en växel och drog upp till 120 innan man han blinka. Det känndes att det var stor skillnad mot för orginal.
Återkommer senare med förbrukning och Acc tider.
Börjar jobba nu så kommer ej köra så mycket men om 1-2veckor återkommer jag med resultat.

Men än så länge är jag grymt nörd. Köpte även med motorgarantin.
/Daniel
Mr
57
MrDiesel
BMW 530dA-M 06
Var just ute och åkte 2 mil till kändes fortfarande riktigt bra.
Bilen drar grymt mycket bättre vid omkörning.

Jag säger inte som andra. Ja säger Halv Gas räcker.
Om man kör BMW Diesel med KCR

Härligt med sommar......
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
kul att du är nöjd MrDiesel.

"Halv Gas räcker" är väl huvudet på spiken för halv gas med box inkopplad sprutar ju in lika mycket diesel som fullgas utan box.

Börjar bli många med -06or som boxar nu. ska bli intressant att se hur partikelfiltren överlever den höga sotbildningen.

so
44
soler
530xd-06
Tack ryk 330xi och MrDiesel. Låter som KCR är en bra produkt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
BMW_MAN..

Hur ställer du dig till KCR´s rapport om miljön där de säger att partikelutsläppen är oförändrade?
Länk

"Testet är utfört av AVL MTC i Haninge, Stockholm. Fordonet som användes var en BMW 530d 2005 med partikelfilter."

Kan det vara så att partikelfiltert får jobba övertid? Man får ju hoppas at testet inkluderar "rengöringcykel"

//amullo
---
Nu har jag beställt en kcr-box. Den kommer att levereras någån gång under nästa vecka.

Min far har inte haft några problem med partikelfiltret i sin bil ännu i alla fall. Bilen har då gått drygt 6000mil varav ca 5000mil med kcr-box
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Joafog; SKittrakigt med ditt turboras. Dock som du sjaelv saeger kanske inte alls o goera med boxen. VI aer ju nu runt 15 med nyare turbodieslar, sa minst en eller tva hade nog fatt problem med bilarna/motorerna/turbona.

Har faktiskt hoert om minst ett annat turboras i relation till en KCRbox. Kanske aeven daer aer det ju inte saekert att boxen hade med haveri o goera!!!! Om du sedan koert lungt sa har du nog bara haft otur.....

Trist att det blev du bara :<. VIlken instaellning hade du pa boxen. Aer fragandes till att du inte kopplade bort boxen iunnan de kom. Bytte de olja i motor etc naer de bytte turbon???

Sjaelv har jag ju koert som en galning med boxen pa 110 och inget problem med varken turbo eller motor etc. Enda aer som jannesky skriver att partikelfiltert gar igang naestan varje dag - baettre utan filter.

Det Niclas fran KCR skriver gaellande uppdatering av mjuvaran i deras boxar later ju bra - men koeper inte att detta aer unikt i foerhallande till andra boxar.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Amullo "Hur ställer du dig till KCR´s rapport om miljön"

Ok, då jag kan väl agera "djävulens advokat" här och säga att det är mycket hokus pokus nu, varför jo.....

A. Proven är utförda enligt EUs körcykel. = väldigt lugn körning = du kommer aldrig in i det område på boxen där den häver in massor med diesel som ger sot och utsläpp. Det kommer alltså aldrig att mäta det område där det häver ut skit.

B. Proven är utförda på en automat = boxen lurar motordatorn att man inte gasar så hårt = den kommer växla upp tidigare och också ligga kvar längre på växlarna = lägre utsläpp per kilometer så länge man kör lungt i körcykeln.

Vad gäller ras är det ju omöjligt att säga om det hade rasat i alla fall, högre moment/effekt frestar ju motor/låda och mera sot frestar ju turbolager, kat och filter.

Skulle vara intressant och veta vad som händer om man hinner ta bort boxen innan service/reparation. Många nyare system loggar ju parametrar bränsletryck, turbotryck, regenereringsfaser etc så tillverkaren har inga problem att se att den varit boxad, om det håller i "rätten" är ju intressant att se.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Fasiken, det låter ju som att jag är mot trimning, inte alls meningen.

Jag är för trimning, tycker det är skitskoj. Tycker bara att man ska veta vad trimningen innebär och vilka risker som finns så man slipper överraskningar.

Men som jag sagt innan, hade man vetat innan vad som kan hända hade man kanske missat att göra många kul saker....

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vill bara påpeka att man ska vara noga med att läsa igenom försäkringsvillkoren när det gäller motorgarani. Tex har BSR rätt hårda servicevillkor för att garantin ska gälla.

• Motorolja och filter ska bytas var 1500:e mil
• Tändstift ska bytas var 1500:e mil
• Luftfilter byte var 2000:e mil eller tidigare.

Detta gör att du inte kan serva bilen som vanligt, utan minst dubbelt så ofta.

Sulan20
Hej.

Jag har nu kört med min box (Mehrleistung) i ca: 2mån och är väldigt nöjd. (Hade ett litet problem bara, en lödning på ena kontakten hade släppt) Jag undrar om man ska köpa ett sportluftfilter till den oxå och i så fall öppet eller insats? Vad kör ni som har boxar i era bilar?
ol
31
olisen
535d -06
Har fått min box idag (mehrleistung) installerade den --skitenkelt!
Läste bruksanvisningen det jag förstod på tyska , dvs , körde på tomgång 1minut på noll inställning, vred därefter upp den på 60 (om jag förstått det rätt så rekomenderar mehrleistung inställning mellan 45-65) sen ut och köra!!!
Resultat: känns piggare men ingen "wow" upplevelse,
Vågar man skruva upp den mer?
Marineutter: menar du att du har haft din inställd på 110 hela tiden?

Olisen
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Sulan20:
Upplever du att du fått märkbar prestanda ökning? Hur är det med förbrukningen och partikelfiltret? Har du mätt några acc tider etc...?
Kör du med manuell låda?

Sulan20
Playerex

Ja visst är det märkbar ökning speciellt i högre hastigheter. Förbrukningen tror jag ökade lite men det beror nog på mer "gasning" bla. Bilen är ju knappt inkörd 900mil nu så jag ska testa till vintern med och utan box för att får bättre mätning. Jag har fått en varning på att den inte renade redigt men det var när bilen kördes väldigt hårt och varvades till max (vilket man inte behöver enligt min uppfattning). Manuell låda och inga tider.

Sportfilter någon som har testat det?
ol
31
olisen
535d -06
Kunde inte hålla mig --- vred upp mehrleistungboxen på 90%
Shit !!! nu hände det grejer!!!! grym skillnad
frågan är om man vågar ha den på 90 hela tiden?
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Olisen; Grattis till din investering!!! Hoppas att du blir nöjd samt att grejorna h
áller. Skämt o sido, ja jag har haft min pá max (dvs 110) sen jag instalerade den 4-5 mánader sedan.

Tilläggas bör att jag nästan enbart kör motorväg och autobahn, dvs jag drar bara bilen i högre hastigheter (140-200km/t). Bilen, motor och avgassystem blir alltsá alltid riktigt varmt och bränner sáledes bort allt EXTRA sot som boxen genererar.

Jag kör mycket aktivt och sportigt - och har jag inte haft problem med detta nu pá 3000mil sá torde inte heller du fá det!! I och för sig sá har du ju 2 turbo som du másta 'ta hand' om. Personligen hade jag nog kört pá 80-90 om jag hade varit dig ett tag och kolla att allt funkar. Men mycket vill ju alltid ha mer...hahahahaha

Hur mánga mil har du?? Haft första servicen?

Dukommer att kánna att bilen (partiklefiltret) kommer att jobba mer och oftare, i relation till ökad sothalt i avgaser.

Din bil som är svin snabb máste ju blivit svin-snabb nu med boxen. Hos mig är känslan med och utan box väsentlig, men tror detta är olika i relation till typ av motor och frán motor till motor.

Hade varit kul och du kanske mäter upp lite tider med bilen nu när den har box. Typ intervall 80-120 och 100-180 etc

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.