AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.970

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 12 av 40
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
RickardC-> att det rycker i automaten kan ju bero på att boxen lurar motor/växellåda att tro att föraren bara gasar lite svagt = lågt vridmoment. I själva verket så har man ju kanske 120% av maxvrid i växlingsögonblicket så lådan kan ju få duktigt med stryk.

Många bilar har ju vridmomentsreduktion just i växlingsögonblicket, den kan ju försvinna ju med en box i vissa fall vilket plågar lådan.

joafog-> Undrar vad som hade hänt om du tagit bort boxen innan? Ofta kan man ju se i loggar för laddtryck/bränsletryck att det varit trimmat men hur går bevisningen till om boxen är borta???

Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Joafog: Hur mycket har din bil gått? Hur yttrade sig turboraset? Hur länge har du haft i boxen? Hur är din körstil, låter du turbon varva ner/svalna innan du stänger av motorn, oljeservicear? Har du märkt att partikelfilterreningarna har ökat efter boxningen? Många frågor :-)

PS. Jag slänger snart min nya (andra) Mehrleistungbox, för mycket strul, och rädd för ras, även om jag har boxen på 50% så går partikelfilterreningen igång varje dag! DS.

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Har gått 4900 mil. Hörde ett litet rasslande ljud när jag gasade ut på en landsväg i Tyskland, började också ryka ordentligt från avgasrören, och jag märkte ju att det inte reagerade så mycket när jag accelererade. Jag har haft boxen i i nån månad. Jag kör definitivt ALDRIG hårt med bilen, inga hårda accelerationer eller höga farter! Fullservad enligt bilens anvisningar! Med den körstilen jag har ska turbon definitivt inte rasa innan 5000 mil..........
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Kan tillägga att om jag inte haft boxen i bilen (skulle ju givetvis tagit bort den innan den bärgades, och inte bara kopplat loss den, men det är lätt att vara efterklok) så skulle BMW gett mig allt på garanti!!

//Jocke
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Kan väl bara tillägga att det blev en dyr trimmning av bilen! Däremot så är jag ju inte helt övertygad om att det är boxen som ställt till problemen med turbon, men det är ju inte så lätt att bevisa för min del mot BMW. Det blir ingen mer box för min del i alla fall, utan den ligger på hyllan nu..........
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Som sagt, har pratat med några som jobbar med utvecling av motorstyrningar och de säger att man kan se att bilen varit trimmad på många nya system.

Motordatorn loggar en massa parametrar och det är då lätt att se att den varit trimmad även om du sliter väck boxen.

Om det sen håller i rätten vet jag inte.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jo, jag har hört att man kan se att bilen varit trimmad
Svar till BMW Man:
Tycker du det är oseröst att uppge korrekt origianleffekt och den procentuella ökningen i hk?

Vi gör så för att vi tycker det är mer seriöst. Vi mäter effekten original och med KCR box. Därefter tar vi fram den procentuella effektökningen lägger den uppe på tillverkarnas angivna effekt.

Exempel: Uppmätt effekt std 197hk, KCR 224hk= 13,5% ökning.
Angiven effekt: 185hk + 13,5% = 210hk

Om vi går ut och säger att den nya D5 får 224hk med KCR så tror de flesta att vi utgår från 185hk. Detta är ju lite till att lura kunderna. Om vi i våra billistor skriver std effekt på nya D5 197hk skulle våra kunder undra varför vi uppger fel originaleffetk.

En annan sak som alla bör tänka på när man köper en billig box. Det är ganska enkelt för alla boxtillverkare att få ut effekt på en BMW diesel, men att få en effektökning som fungerar under många år och med bibehållen säkerhet är mycket svårare. Speciellt känsligt är det på en nyare bil med partikelfilter. Felaktig styrning/box kan på sikt ge skador på just partikelfiltret.

Varför lägger vi ner tid på att uppdatera/förnya våra boxar så ofta. Ex. så är vi nu inne på generation 4 på KCR boxarna till common-rail. Då tillverkarna och Bosch förnyar sina system så blir inte resultatet bra om man inte förfinar/vidarutvecklar produkterna. Varför spara in några tusen på en så viktig produkt när man köpt en bil för 300.000 - 500.000:-.

Jag kommer inte svara på några frågor här på forumet utan hänvisar er direkt till oss. www.kcr.se

MVH
Niklas

Hej igen,
Glömde nämna en sak som är viktigt:

Tänk på att INTE använda en äldre KCR-box på en nyare bil. Då tillverkarna ofta förnyar sina system och även vi måste göra det.

Vi svara gärna på frågor om detta innan ni monterar felaktig KCR-box i era bilar. Kontakta oss direkt på www.kcr.se

Bra att tänka på om någon ska köpa en beg. box.

MVH
Niklas
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hej KCR "Tycker du det är oseröst att uppge korrekt origianleffekt och den procentuella ökningen i hk?"

Det var ju omöjligt att förstå från er hemsida, tex denna produkten som jag är intresserad av:

Länk

Där skriver ni ju att man får 210hk/450Nm med er box, det stämmer alltså inte utan man får alltså ut mycket mer som ni inte uppger på sidan, i detta fall 224 hk då...

Sen vore det himla bra om man kunde betalat lite extra till er och fått en motor/låda/partikelfilter försäkring eftersom originalgarantin far all världens väg.

Som ni säger på KCR "Varför spara in några tusen på en så viktig produkt när man köpt en bil för 300.000 - 500.000:-." jag håller med jag hade gärna betalat några tusen extra och fått försäkring då man inte har garanti längre,.

so
44
soler
530xd-06
Vi får se vad MrDiesel har att säga om sin box. Eftersom jag har samma motor är jag väldigt nyfiken.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BMW_MAN:

KCR har en motorförsäkring till nya bilar: Länk

Mvh
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Oj, den hade jag missat, det var ju superbra av KCR att erbjuda garanti. Kanonbra pris också med 500 kr/år.

ESS-tuning ska ju ha 20.000 för att teckna garanti på kompressorkit....

ol
31
olisen
535d -06
tjena , Ny här --läst alla inlägg och har några frågor ?
De som köpt Mehrleistung boxen är ni verkligen så nöjda som ni skriver ,eller är det bara för att bekräfta för Er själva att Ni gjort ett bra köp?
Är det någon som köpt både en Mehrleistungbox och en KCR som kan berätta om det är någon skillnad?

Jag kan berätta att jag beställt en Mehrleistungbox som bör komma inom några dagar , men har blivit lite osäker på om det verkligen är en bra produkt. Personligen skiter jag i bränsleförbrukningen utan är ute efter effekt och vrid.

Fick info från en tysk bekant om att han fått hört att det är bättre att "chippa" BMW dieselbilar än att använda en box, (dvs programmera om E-prommet) , han berättade att det fanns flera tyska firmor som gjorde detta.
Är det någon som vet om det finns några svenska firmor som gör detta?

hälsningar / ägare till en ny 535D
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BSR gör omprogrammering på samma sätt som du kan få gjort på en bensinturbo dock så har dom inte program till alla modeller. Har en kollega som nyligen tog ut en V70 D5 som tjänstebil och som fått den BSR-chippad. Hon är i alla fall mycket nöjd med resultatet.

___
//Ulf
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Jag har också lite dålig erfarenhet av Mehrleistung boxen fick ett felmeddelanden för ett par veckor sedan "injection system" samtidigt som motorn blev slö och ej ville varva över 3000 varv, efter jag plockat bort boxen fungerade motorn normalt igen men felmeddelandet står kvar, har tid på verkstad denna vecka så får se om det bara är att släcka det eller om något allvarligare fel finns. Efter ha läst joafogs haveri så kommer inte jag ialla fall att sätta tillbaka boxen.

// P-E
ol
31
olisen
535d -06
Programmer:
läst dina tidigare inlägg , med tester och rökproblem ,
hur är det nu ?
du borde haft den sedan i mars , har du den fortfarande inkopplad? är du fortfarande nöjd med prestandan ? hur är det med röken?
En nackdel med Meherleistung mot KCR är att den förstnämnda boxen visar för lite bränsleförbrukning i färddatorn mot verkligheten, det problemet uppstår inte på samma sätt med KCR. Det finns säkert såklart fler för- elller nackdelar med dom olika boxarna. Kan tillägga att jag själv inte prövat Meherleistung utan informationen om felvisande bränsleförbrukning i färddatorn har jag fått i denna tråden av dom som använder denna, KCR har min far i sin 530d e60 och där visar färddatorn rätt. Då jag själv funderar på att testa någon box eller chip till min bil har jag även talat med KCR angående felinformationen i färddatorn på vissa boxar och dom säger att det ska inte bli något fel med kcr vilket bekräftas med min fars bil.

Själv har jag funderat på att chippa bilen istället men nackdelen är ju att man inte kan ta bort det när man själv skulle vilja. Har pratat med ESS angående chip och hos dom kan man få bilen bänkad före och efter men tyvärr går inte det med min bil då den är fyrhjulsdriven och deras bänk klarar inte det (vilket inte är så ovanligt tyvärr)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

ryk 330xi: Nu har ju inte BSR program till din bil än men med deras PPC-system så kan du själv skifta mellan original- och trimprogramvaran. Hade det till min V70 2.4T och det tog ett par minuter att skifta tillbaka till original vilket jag brukade göra innan service.

olisen: jag har inte min box inkopplad och kommer förmodligen inte att koppla in den igen. Jag har egentligen inte varit missnöjd utan urmonteringen beror väl på ett par olika faktorer som t ex att min fru kör bilen till 90% och hon märker ingen skillnad, att den ryker betydligt mer vid gaspådrag, felvisande färddator samt att förbrukningen varit någon % högre. Detta tillsammans med att bilen rullat drygt 15' mil och det man läst här gjorde att jag tyckte den lika väl kunde tas bort.

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har min box kvar, men den är numera ställd på runt 60% (steglös mellan 0-100%)

Bilen är piggare än "orginal", Bränsleförbrukningen ligger på nivå eller något under den nivå jag hade tidigare, ryker inte alls utom vid fullgas, lådan växlar fint och mjukt.

Jag ställde ner boxen eftersom det varit så varmt att jag inte velat pressa grejerna under sommaren + att jag kört med ganska tunga släp, så jag vill inte heller pressa automatlådan.

Jag är nöjd med boxen, men kommer förmodligen att montare ur den under vintern, då bilen har för mycket vrid för däcken iallafall när det är halt. Plus att man kanske ska låta grejerna "vila" lite.

Jag har inte märkt några nackdelar med boxen alls. inte hittils iallafall, så jag är nöjd.

//amullo
---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.