|
Sida 11 av 40
|
|
|---|---|
| marineutter; Glöm min korkade fråga. Om jag hade läst noggrannare skulle jag sett att du kör mkt på Autobahn. | |
|
soler; Är utomlands....vad menar du finns inte v-power dieseln i sverige..????? Kanske kommer snart eftersom andelen diesel bilar i serige ju ökar explosionsartat...men men dyr som fan är den ju......Eur 1,50 här i Holland. Var inne pá ervice igár och inga konstigheter eller frágor gállande eventuell box eller dylikt (dvs inget synligt genom diagnosen). Fick 1 liter olja samt 2 nya gasdämpare för bagageluckan, pga att denna har öppnat lite sgt sedan bórjan. Bara 2 veckor kvar nu pá nybilsgarantin....hoppas att allt háller ett tag :> Ny motoroolja, bromsvätska och koll av bilen - sá nu är det bara att gasa igen. Kollade oljan igár efter jag kommit hem och den är helt jäkla genomskinlig - gott. Kommer att vara kálsvart om en vecka igen pga allt sot frán dieseln. Känner verkligen att bromsarna känns helt annorlunda nu med luftade bromsar och ny bromsvätska. Tar mycket mjukare nu pá nágot sätt, Bromsarna tog hárt innan och jag tror bromsvätskan nog hade fátt sitt med mánga hárda inbromsningar frán 200-100km/h pá autonbahn pga lastbilar etc. Har nu kört 2 dagar utan box och börjar sakna den och dess kraft tillskott. Men ska som sagt köra 2 tankar i lugn takt med lite V-power diesel och láta bilen och motor (turbo, partikelfilter) 'vila' lite. Trevlig helg mvh marineutter |
|
|
marineutter! Passa på att mäta förbrukningen nu! :-) //amullo --- |
|
|
Om bilen varit boxad ser man ju inte vid vanlig service. Det är först om man börjar leta man fattar att bilen varit boxad har jag hört. Samma sak med mappade bilar. Om något pajjar så ser en lite erfaren tekniker i loggen att vissa värden måste härröra sig från trim, tex onormalt ofta filterregenerering, avgastryck etc, på en bensinare ser man det i alternativa mapparna som bilen loggar vi tändretardation osv. |
|
|
Jannesky. Hoppas det löser sig med din 530D, symptomen du beskriver är ju rätt lika som när man har en igenkorkad katt eller partikelfilter. Både bensinare och diesel uppför sig rätt lika då. Trött och inte varvvillig. Kanske var partikelfiltret lite igenkorkat och boxen får det "över kanten". Att den försöker rena sig så ofta för dig tyder på samma sak (högt mottryck). Har man otur och korkar igen delar av partiklefiltrer är det i princip omöjligt att få dessa celler rena igen och bara ett byte löser det hela. En lååååång fullgasrepa (utan box) på motorväg för att rena filtret är ju dock en bra chansning. |
|
|
BMW_MAN: Ja hoppas det ordnar sig, jag plockade bort boxen och faktiskt började bilen gå bättre igen, jag hade ringt runt och försökt få en tid på BMW-verkstad för LMM-byte, men fullt i flera veckor. Bilen verkar fortfarande väldigt törstig och inte fullt så pigg som vanligt, men varvar ut iaf. Jag har tidigare haft problem med täppta kattar på min 540, så jag känner igen symtomen, då hittade RS-bil i Växjö inte felet utan bytte massa andra resevdelar (kostade många tusen) till slut åkte jag till en liten "allbilsverkstad" dom sa direkt att det är kattarna, byttes snabbt och billigt sen funkade bilen perfekt. Verkmästaren på RS-bil sa det har jag aldrig varit med om!!!?? Ett år senare rasar han/dom min -01 M5-motor och tar inte på sig skulden trots att bilen gick utmärkt att köra dit men fick hämtas med biltransport därifrån. Mehrleistung har inte svarat på fyra dagar trots 1-2 mail om dagen, mycket dåligt!! Jag tror dom har felaktigt spamfilter för jag får tillbaka en del mail. |
|
|
Fattar inte varför det sitter en LMM över huvud taget på dieseln. På bensinaren är LMMen ju själva "hjärtat" som mäter mängden luft gasspjället släpper igenom så att man kan reglera mängden bensin därefter. På dieseln finns ju inget gasspjäll och det är fullt drag på luften hela tiden i insuget. Dessutom så regleras ju inte insprutningen efter luftmänd heller utan efter gaspådrag då en diesel gär med luftöverskott. Sen har ju du en LMM med filmteknik, de brukar ju aldrig pajja som de med tråd gjorde. Har du kört med öppet filter som kan skita ned LMMen? |
|
|
marineutter 2 veckors semester var skönt ;) Jag har inte fått något svar på min fråga hur boxen fungerar :( Dock har jag lite up-dates att komma med och det gäller KCR. Har testat en box från dem på min E91/2.0D och jag var väl sisådär nöjd med prestandaökningen. Trodde att det skulle ge mer faktiskt men det skall tilläggas att boxen stod i läge 7 av 9 hela tiden (det är default från leverans). Motorn blev lite starkare på lågvarv/mellanvarv och den drog bättre vid omkörning men inte så fantastiskt som reklamen utlovar tycker jag. Kanske läge 9 skulle passat bättre på min kärra då motorn kan skilja mot andra? Så skall man ha lite mer push i bilen så är det väl en 3.0D som gäller :) |
|
|
RikardC; Provat fr;an KCR??? Just det , du funderade pá och köpa men har inte bestämt dig ännu. Sá KCR var inget direkt whaaoooo dá med andra ord. kade jag kunnat hade jag provat en till men samtidigt som man har sin egna mehrleistung för o pá sá vis kunna känna och mäta skillnaden. Eller varför inte köpa 3-4 olika boxar och verkligen objektivt testa dem med en och samma bil, sedan sälja testet till Teknikensvärld och AutoMotorSport. Dvs mäta utsläpp (bilar utan partikelfilter), mäta ökning av sothalt, accs och toppfart. Och sen pá rullande landsväg fá svart pá vitt - :) RikardC; Sen kanske det är fel att tro att bilen ska gá MYCKET fortare - som om du monterat en större TURBO eller trimmat bilen mekansikt (kolvar/toppar etc). Hos mig känns skillnaden bra. Nu när jag för tillfället inser jag hur pass mycket den hjälper vid omkörningar/körning i högre hastigheter med automatládan. Den växlar inte ner och drar läckert frán 1300 varv med box, och växlar ner direkt samt börjar inte accsa förräns 2200 varv. Ska montera tillbaka boxen snart och fundera faktiskt pá att mappa om styrenheten till hösten. Kanske skicka styrenheten till ItsFun.....för o skona dieselpump, insprutarmunstyckena samt inte minst partikelfilter som nog tar större skada vid fullt mattande av diesel, jämfört med mer balanserat ommappning som ju höjer TURBOtryck etc. Fár se eftersom det snart eventuellt blir byte till ny 3-serie eller en 5-serie till. Kanske en 530xd med 231hk och 500nm som sedan ger 260hk och 580nm - med mehrleistung. Ska göra lite accstest nu med bilen utan box som sedan ska jämföras med tider när boxen sitter i bilen. Tänkte skona bil och motor frán 0-100km/t och istállet köra 20-140km/t. Större intervall torde visa hur mycket snabbare box gör bilen. Áterkommer med detta inom ett par veckor. mvh marineutter |
|
|
marineutter Det som du skriver om att göra ett test med olika boxar vore intressant. Konstigt att ingen tidning har genomförde det och då med olika boxar för att mäta dem och vad de gör i prestanda, miljö etc. Den observation du nämner i omkörningsprestanda kan jag också vedimera då jag testade KCR. "Bättre drag i mellanregister och att lådan inte växlar ned lika ofta" (min kärra har automat). |
|
|
Jag har precis iförskaffat en KCR till min bil. Ska hämta den imårrn. Ska testa lite i helgen, ska nämnligen åka ca 180mil ToR så då får man ju chansen att testa ordentligt. Jag är inte bara ute efter att få ut mest effekt utan mycket på körbarhet och lite effekt såklart. Och KCR jobbar ju mycket med att få bra körbarhet. SÅ vi få se. Återkommer med info senare.. /Daniel |
|
|
Hej Daniel. Lite nyfiken. Har du köpt till någon motorförsäkring om något skulle rasa? Jag tycker BSRAB är klart seriösast då man erbjuder en försäkring som täcker upp den del av garantin som så klart slutar gälla. Dessutom så mäter det effekt före och efter box (PPC) så de har inte samma "glädjesiffor" som alla andra tex KCR målar upp. |
|
|
BMW_MAN, Vad jag ser har inte BSR något till Daniels bil. Bara till den äldre motorn (184 hk) Bilsport har bl.a testat KCR i sina Tuningtester, som svart på vitt visar effekten i siffror. Jag upplever inte det som några glädjesiffror. Tycker Daniel gör rätt i att köpa från KCR. Hoppas du blir nöjd med boxen och återkom gärna med dina synpunkter. Mvh |
|
|
Jag vet att BSR inte har något till Daniels bil, de är alltid lite sena med utlänska märken då SAAB och Volvo har högst prio hos BSR. Vad jag menar med att de är seriösa är att man uppger ÄKTA effektöking. Tex Volvo D5 anger man (191hk/435Nm -> 220hk/479Nm) man är alltså ärlig med att motorn redan ger 191hk/435Nm otrimmad och inte 185hk/400Nm som volvo uppger. KCR uppger (185hk/400nm -> 210/450Nm) här har man inte mätt innan eller så vill man framstå bättre än man är då motorn redan ger mer än volvo säger från början. Man fixar ju inte 50 Nm till utan bara 15 Nm mer i VERKLIGHETEN....... Det ger inte ett seriöst intrycka av KCR. Dessutom säger KCR inte ett skit om att motorn/drivlina/filter kan skadas vid trimningen. Och att garantin ryker all världens väg. BSR är ärliga och erbjuder till och med en egen försäkring. Det borde väl finnas firmor som är lika seriösa som BRS som har trim till Daniels 06a... |
|
|
Problemen fortsätter! Skickade tillbaka boxen till mehrlesistung, dom skickade en ny efter någon vecka utan någon följemeddelande (under tiden gick bilen helt normalt, även en MYCKET snabb resa till öland), sätter i nya boxen och bilen går lika bra som första dagarna med första boxen, höjer "effektskruven" till max, och visst en viss skillnad märks! Efter 2 dagar på max börjar samma symtom som sist, bilen slutar varva helt vid 3000-3500 och blir slö som fan! (Livsfarligt vid en omkörning tex) Har sänkt skruven till 70% men problemet dyker upp efter några gaspådrag ner till kickdownläget eller fullgas! Fan va trött jag blir!!! Som sagt synd att killarna jag känner på BSR inte fått fram en PPC-box till nya 218/231hästarn! |
|
|
MrDiesel, Hur har det gått med boxen? Kan man få en kort resumé över hur du hittills uppfattar den. |
|
|
Jag provade igår att ställa ner min box på 60 (brukar ha den på 80) eftersom jag tänkte kolla om rökutvecklingen vuid fullgas skulle bli mindre. Bakgrund: min 320D har gått ca 500 mil med Mehrleistung box ställd på 80. Inga problem alls, men en viss rökutveckling vid kickdown och ibland när man gasar till. Rökfenomenet försvann, men SATAN vad bilen kändes slö på omkörning! Inte alls den best man blivit van med. Visserligen var det varmnt ute, men ändå. Det var en otrolig skillnad. Det får bli att skruva upp boxen till 70 och prova igen. |
|
|
soler: har ej satt i boxen än. Den vart försenad kommer först nästa vecka. Men så fort jag har satt i den så kommer en resumé :) /Daniel |
|
|
Nu har jag testat att köra med en lånad KCR box och då inställd i olika lägen för mer effekt. Från fabrik står den i läge 7 och max är läge 9. Helt klart är att läge 8 och 9 ger mer effekt än läge 7. I läge 9 så började automatlådan att uppträda lite skumt och likaså farthållaren då den fick lite spatt i uppförsbackar. I läge 9 hugger lådan stundtals vid växlingarna och det måste bero på mindre bra anpassning av styrprogram i kombination med den ökade effekten vid olika varvtal. Läge 8 ger en ganska bra kompromiss med mer effekt än läge 7 men behagligare växlingar än läge 9. Det som jag oxå noterade var att motorn går lite "råare" vid gaspådrag då boxen står i läge 8 och 9. Summa är att läge 7 ger bäst motorgång och automatväxling, läge 8 ger mer effekt men lite råare gång och läge 9 ger ett beteende som påminner om ett bondtrim... Fortfarande drar bilen 7.2 liter / 10 mil i blandad körning och det med boxen i läge 7 eller 8. Har inte testat toppfart och inte klockat acc-tider men subjektivt käns bilen mer rapp på mellanvarv och den drar lite bättre vid omkörning etc. Och jag tycker att KCR boxen är lite för dyr faktiskt så skall jag köpa någon box blir det en beg :) |
|
| Har varit på semester med min bil och har då haft oturen att turbon i bilen rasade!!! BMW hävdar ju att det har med boxen från Mehrlaistung att göra och jag kan ju inte motbevisa dom, så det blev inget garantijobb pga boxen utan fick pröjsa 18 000:- för bytet! Hoppas nu försäkringsbolaget går in och betalar, annars blev det en dyr trimbox............Har plockat bort trimboxen nu | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.