|
Sida 10 av 40
|
|
|---|---|
|
ehh.. vto skall alltså vara Volvo.. konstigt. //amullo --- |
|
|
amullo: antingen så går din 320 extremt bra eller så var Volvon lite trött. Eller kan det vara släpet som påverkar? Jag har ju tidigare haft en V70 2.4t 200hk (aut) och den gjorde 100-150 på ca. 7,5s (5,7s med chip) och min 320 gjorde samma acceleration på ca. 9s med boxen på fullt. Med tanke på att din kompis bil var en manuell så borde ju inte den vara långsammare än min aut. ___ //Ulf |
|
|
RikardC; Fick du nágot svar frán H&P gällande funktion av deras boxar??? Biln min gár som táget ännu. Körde hem till sverige frán Holland (112 mil) nonstop pá 9,5 timmar!! Bara stanna för tankning sen full fart igen. Min E61 med upphottad motor (typ samma prestanda) máste bara vara det bästa autobahn loket som finns i relation till förbrukning, komfort (chassi + ljudisolering). I 200km/h ár det bara ett lätt vindbrus som hörs och vid dessa hastigheter ligger bilen sá jäkla fint!!!! Men sportfjädring kanske ännu bättre...? Vid autobahn körning har jag lärt mig en teknik som innebär att jag lägger automaten i manuellt läge, láser den pá 6;ans växel och sedan nästan enbart kör i denna växel. Pá sá sätt undvikerman nedväxlingar, och bilen drar ju nágot sá otroligt frán 100km/h (1500 varv/min) upp till 200km/h +. Läckert efter det man ligger bakom en lastbil och sedan fár fritt drar ifrán det mesta pga att inget växlande stör accelerationen..... SKa idag ta bort boxen pga service hos BMW! mvh marineutter |
|
|
programmer.. Förmodligen var det släpet som påverkade mest. BMW´n har ju grymt med vrid och det spelar ju en viss roll vid dessa lägen (tung last + släp på ca 750-800kg). Förmodligen så växlade polaren bara ner till 4:an medan jag gick på kick-down. Förövrigt kan jag meddela att med två hojar på släp och med ca 105-115 km/t på farthållaren (och en del omkörningar med mer gas, ej KD) så låg min förbrukning på 7.8l/100km.. Då körde jag 92 mil på 72 liter diesel! AC´n på och all motorvägskörning på farthållare för att få samma "körstil". Min box är fortfarande ställd på 80 och någon svartrök blir det inte på min bil om jag inte kör kick-down. Bilen går klockrent med ca 700kg släp bakpå och protesterar inte ett dugg varken i lådan eller i motorn oavsett varvtal eller gaspådrag. Min låda går in i "lockup" från 100 km/t och uppåt. Momentanförbrukaren visar oftast precis mellan ca. 6-8 sträcket på rak väg i ca 105km/t med släp. //amullo --- |
|
|
Jag måste bara delge mina erfarenheter av diesel och Mehrleistung. Jag har tidigare kört ett antal BMW/Audi V8:or/6:or, och har alltid varit motståndare till diesel, och älskar fortfarande bensinmotorer bättre än diesel. Nåväl efter ca 500 mil med min 530dA E61 -04:a beställer jag en box från Mehrleistung, är väl ganska nöjd även om jag väntat mig mer skillnad. Efter 4 dagar går bilen superdåligt och jag tror det värsta, varvar max 3500-3900 och slö som fan, mailar Mehrleistung 3ggr som inte svarar på 5 dagar, ringer BMW som ber mig koppla bort boxen, och bilen går bättre igen. Får till svar från Mehrleistung att jag troligen inte kan köra på 100%, skruvar ner till 70% och bilen går hyfsat igen men trist att man inte kan utnyttja full effekt. Funderar lite på att returnera boxen och testa någon annan, men fått information att många andra boxar strular oxå, tyvärr. Hittills är ända fördelen med diesel en mycket lägre förbrukning på LANDSVÄG 0,65-0,80 l/mil, men i stan och lite mer "rolig" bilkörning tar 530d nästan lika mycket som mina V8:or alltså=1,35-1,69 l/mil :-( Bränsledatorn i bilen visar efter "boxningen" ca 2-4dl för lite, så den går inte att lita på. Dessutom så går partikelfilterreningen igång nästan varje dag efter boxningen, tidigare max 3-4 gånger på 500mil Så med den högra vägskatten på dieselbilar så tycker jag inte det är lönt att köra diesel, tar men sen in aspekten att ljudet inte är speciellt kul jämfört med ett skönt V8 muller haltar jämförelsen ännu mer.... |
|
|
Om din bil drar 1,35-1,69 och du upplever den seg så har du garanterat en pajad luftmassamätare eller om det är nån slags MAF/MAP. Koppla ur boxen och få en Diagnos hos en bra BMW-verkstad som kan hantera diagnosutrustningen i expert-mode... Mvh |
|
|
Hur långt har bilen gått totalt, mer än 500 mil är det väl? Mvh |
|
| Boxen fungerar om jag ställer den på max 80% då går bilen normalt, men poängen är att jag körde mina BMW V8:or på samma förbrukning i stan, med 7000kr billigare bilskatt. Tyvärr kör jag inte tillräckligt mycket landsväg där man verkligen utnyttjar dieselns låga förbrukning. Jag kör väl ca 3000-4000 mil om året, och bilen har nu gått 8200 mil. | |
|
Låter definitivt som en LMM som gått sönder. Inte ett ovanligt problem, men det är iallafall ganska billigt att fixa. Fick du problemen med din box efter bara 4 dagar så kan man ju ev. misstänka ett fel på själva boxen. Detta kan ju hända, men verkar inte vara speciellt vanligt. Vi är ju ändå 5-6 personer som kör med boxarna här på forumet och ingen av oss har råkat ut för samma problem som drabbat dig. Nu är det ju möjligt att just den nya 3.0 som sitter i E61 har andra styrprogram som vi inte har på våra. Jag låter det vara osagt. //amullo --- |
|
|
Jannesky; Trist gällande eventuella problem med boxen, eftersom de flesta av oss andra har mycket positiv erfarenhet av boxandet med MEHRLEISTUNG. Tror som andra att det förmodligen är bilels mjukvara eller som sagt LMM som kanske börjar ge sig. Kör man mycket inne i stan med diverse luftföroreningar etc sá kan det vara att LMMn 'skitas' ner fortare. Jag själv tycker ocksá att bilen ibland gár mycket läckert ibland men iblan känns lite orkeslös och lite ojämn i kraften. Ska be dem kolla lite pá servicen om det är LMMn, partikel filter etc. Jannesky - hur yttrar sig opch kánns din bil när den bránner rent partikelfiltret, Typ känns det som bilen accselrerar själv och som om du gasar av o till i typ 2 min. Min bil verkligen gasar upp typ 750 varv/min, ligger där i ca 5 sek för o sedan falla tillbaka till det varvtal man háller vid just den tidpunkten. Men hur exakt yttrar sig en defekt luftmassa meter - nágon???????? Kan det vara min luftmassameter som börjar ge upp efter 6100mil. Kan man rengöra en LMM pá nyare bilar sásom E60/E61 själv. Typ duscha med aceton eller dylikt, eller är det byta som gáller? |
|
|
Jag har haft bilen inne på uppgraderingar och felkodsavläsningar, men inga felkoder. Vid Partikelfilterrening låter det som man sätter på ett sportavgassystem, ett dovt ljud när man gasar, och går du ut och lyssnar så "knäpper och smäcker" det i avgasystemet som när man kört stenhårt/fullgas länge. Första gången trodde jag avgassystemet låg emot något eller höll på att dela sig, jag hade nämligen precis monterat dragkrok, så jag ringde verkstaden. Bilen känns dessutom lite seg och orkeslös under partikelreningen. Håller på i ca 10-20min. Kör jag som en "kärring/gubbe med hatt" så kan jag komma ner under 0,7 på landsväg, och under 1,1 i stan, men då kan jag lika gärna köpa en Nissan Micra. |
|
|
Jannesky; Ja även min láter som om man satt pá ett sportavgassystem - dovt mullrande - läckert. men bilen din gasar inte av sig själv dá (gár upp i varv av och till)??? Láter som om du har lite hög förbrukning...Min drar vid gubbkörning pá ladsväg utan box i 90km/t med varm motor runt 0,58-0,60. Vid ren stadskörning drar min typ precis under litern. Detta beror dock exact pá hur man kör i stan - Snabb acceleration vid varje rödljus eller lugn stadskörning gör ju sitt till. Min drar nog runt 0,82-0,85 vid 50% stadskörning och 50% landsväg. Nu kör jag varje dag 20% stadskörning och 80 motorväg och min bil drar nästan oavsett hur man kör denna sträcka alltid runt 0,73. Kör till BMW och be dem áka med dig 20 min och kolla pá färddatorn, sá att de kan se hur mycket den drar beroende pá körsätt. Anser de att det är för mycket fár de väl uppdatera hela mjukvaran (vilket du redan gjort!?) i styrenheten eller ladda ner ny kjukvara frán BMW dator i München. Lycka till och hör av dig! |
|
|
Nä min gasar/varvar inte upp av sig själv! Men ni anger väl inte förbrukning från bränsledatorn i bilen? Min visade ca 0,1l/mil för lite innan boxning och 0,3-0,4l/mil efter, (trist)! En annan faktor är ju oxå att jag kör på 275/30-19" däck, men jag har kört på 20" på mina tidigare BMW bilar, (540 -97, M5 -01, 540 -02). Jag "tror" inte det är något fel på LMM eller bilen (men kan ha fel), men man kan väl sammanfatta allt med att: det är tveksamt om jag kommer köpa någon ytterligare diesel, iaf med de skatteregler som gäller och även efter okt. E60/E61 är dock en underbar bil, speciellt med alla nya options, och komfortstolarna är så sköna, (värda varenda krona). Nästa drömBMW är (förutom M5 Touring) när nya 3 liters bensin-dubbelturbo-motorn kommer i E61, 306hk!! En "lätt" chippad sådan.... :-) |
|
|
marineutter: Har du servat bilen?? Var det något att klaga på pga Mehrleistungboxen?? //Jocke |
|
|
joafog; Ska in pá torsdag, hann inte förra gángen. Kommer att plocka ut boxen ikváll - har inte hunnit detta heller. Hur gár din X5 annars - nágra problem eller gár bilen bara gött....?? mvh marineutter |
|
|
Hej, Dá var boxen urkopplad - otroligt hur fort och lätt det gár. Fastän jag monterat in den rätt sá redigt, gick det pá 5 min. När jag kopplade loss boxens kabel frán commomrailen sá hörde man ett svagt konstigt ljud framtill vid motor (hade inte pá tändningen eller sá...) men sá snart jag satt in orginalkabeln sá upphörde detta ljud. Hoppas verkligen att inget har registrerats i styrenhet att commonraiol kabel varit losskopplad när de nu gör en diagnos...:( Men det ár bara att neka till det och säga att det kanske är ett 'elektroniskt problem.....:) Hur kändes det nu o köra till jobbet idag dá!? Först kändes det som om bilen svarar snabbare pá gasen, men samtidigt svagare. Bilen växlar upp lite senare och växlar lite hárdare. När jag sedan väl ute pá motorvägen körde normalt sá gick allt bra och ingen större skillnad. När jag sá skulle ligga och pressa lite i vänsterfilen och accelrerade frán 100km/h med automaten i D, kändes bilen inte direkt orkeslös MEN klart markant skillnad. Istället för o kunna snabbt men bestämt trycka ner gaspedalen och skjuta iväg, sá växlade ládan ner direkt och inte mycket hände. Det är väl mina ca 80nm och 30 hästar som nu ligger hemma i ládan som orsakar detta :). Slutsats är att bilen drar markant bättre i högre hastigheter, eftersom bilen ligger kvar i växel och inte váxlar ner och att toppfarten ökar med nástan 20km/t (enligt mätare). Dock máste jag hálla med om att det är klart skönt och intressant att se hur mycket bilen drar igen. Bilen drog 0,69l/mil idag och har legat generellt sett pá 0,73l/mil innan. Men som sagt kul och kunna se exakt hur mycket bilen drar igen. Ska tanka upp imorrn och köra en vecka och sedan se hur mycket bilen drar i verkligheten nuförtiden. Ska köra nágon vecka nu utan box och sota ur motor,turbo, partikelfiler och köra pá lite V-power diesel som sákert rensar upp lite.... Men ska klart koppla in boxen sen igen, för pá autobahn där jag kör mycket, har boxen med sina egenskaper klart fördelar. Mvh marineutter |
|
|
Tjenare!! Bilen går bara "gött" som du skriver!! Har inte märkt några negativa förändringar, bara positiva!! Ska ner till Kroatien nästa vecka, så det kommer bli ett antal mil på autobahn, så vi får hoppas grejerna håller........ |
|
|
Hej! Ni hade nog rätt, det är nog fel på min LMM, bilen har blivit slöare och törstigare sista tiden, (sedan 4 dagar efter jag monterade boxen). Tog bort boxen helt och bilen slutar ändå att varva vid ibland 3000 ibland 4000, frågan är om det var boxen som pajade LMM eller om det var en tillfällighet att det inträffade 4 dagar efter boxen monterades. |
|
|
Jannesky.. Det är alltid det som är frågan.. Men om jag skulle våga mig på en gidssning så är det inte boxen som pajat LMM. Anledningen till min gissning är att boxen överhuvudtaget inte påverkar LMM signalen något, utan jobbar med trycket i CR röret och ev. spridartiderna. Jag skulle svåreligen tänka mig att den skulle ha med en ev. LMM död att göra. Men jag svär INTE på det, utan det är bara en fundering. Hoppas du kan fixa den billigt o snabbt. Hade du ev. tänkt montera tillbaka boxen efteråt? //amullo --- |
|
| marineutter; Är du utomlands nu eller har Shell V-Power Diesel nått Sverige? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.