|
Sida 1 av 40
|
|
|---|---|
|
Vi var ett gäng här på forumet som köpte in effektboxar till våra dieslar från MehrLeistung i Tyskland efter rekommendation av marineutter som hade en av deras boxar. Den tråden: Länk Nu är dessa levererade till ett pris av ~2000 kr per box. Detta är deras hemsida: Länk Installation: Plättlätt! en kabel med Y-kontakt som skall sättas in mellan tryckkännaren i commonrailröret och kabeln till bilens dator. Installation tog mig 5 min. inkl. att strippa fast kablarna och boxen. Intryck: Bilen ger mer effekt än innan, men just nu så har jag inte kört tillräckligt för att säkerställa att förbrukning verkligen sjunkit. Den har iallafall inte ökat på landsvägskörning. Första Testet: 17 mil landsväg MED box och 17 mil (åt andra hållet) UTAN box. Toppfylld tank, Hyfsat bra trafikläge (nästan identiskt åt båda hållen). 10+ km/t på alla vägar. farthållare på alla 90 och 110 vägar. automaten i D-läge och mjuka accelerationer i mesta möjliga mån. Tankat på JET i Täby resp JET på Söder i Gävle. (dieselpriset är för övrigt 0.50 billigare i Gävle) Förbrukning UTAN box: 10.48 liter: 6,16l/100 km. Datorn visar 5.9 l/100km Förbrukning MED Box på 50%: 9.2liter: 5,41 l/100km. Datorn visade 5,0l/100 km Observationer: Färddatorn visar fel med boxen. Med boxen blev bilen trevligare att köra och den drog mer i mellanregistret. Under en fullgasomkörning märkte både jag och brorsan att bilen drog bättre. Slutsats: För lite mil för att säkerställa att bilen verkligen dragit mindre. Just nu så är stora fördelen mer effekt för samma soppa. Fortsatt prov av förbrukning behövs. Speciellt vi långkörningar. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? | |
|
PS. Tester av skillnaden 0-100 tider resp 70-120 och 90-140 kommer. Men jag vill ha barmark för det för att minska variablerna runt proven. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Som jag skrev i den andra tråden så har jag klockat min bil utan box och en reflerktion var att i intervallet 70-120 så var de 3 mätningarna inom 0,12 s medan mätningarna i intervallet 100-150 gav resultat med upp till nästan 2 sekunders skillnad. Ska vid tillfälle göra några fler mätningar för 100-150. En annan sak som spelar in, eftersom man kör med automat, är vid vilken hastighet man trampar gasen i botten. Första gången så låg jag på ca. 80 och då växlade bilen ner ett steg mer än när jag låg i 90 och tryckte gasen i botten. Tiderna blev bättre när jag startade från 90 och slapp en extra nedväxling och uppväxling. ___ //Ulf |
|
|
Hej; Ja, man får känna sig slagen gällande eventuell minskning i förbrukning....suck!!! Tyckte det verkade för bra för o vara sant, och i princip ljuger de gällande reducering i förbrukning med 15-19%. Dock är jag nöjd med boxen, mer vrid tidigare och vid lägre varvtal, med samma förbrukning är det allt värt. Min bil bara går bättre helt enkelt, och jag tror de flesta som köpt och installerat box håller med!!! Undrar också hurvida KCR boxarna visar fel förbrukning....FÖRMODLIGEN!!!!! Och det är ju deras enda försäljningsargument.....med ett pris 3 gånger så högt!!! Var ytterst nära o köpa en box från G-POWER ett tag sedan. Deras boxar koster Eur 1200!! Tror inte att den funkar annorlunda än mehrleistungs Men det kvarstår ju om den kanske inte drar mindre vid riktig snålkörning. Vill gärna tro detta. Jag är nu inne på min snålkörningsmaraton med 70 liter, så jag torde kunna köra 120 mil innan det är dags. Ha det! |
|
|
Det blir intressant och se hur mycket prestandan förbättras. Förnärvarande kör vi alla på vinterdäck och varierande väglag. Det är svårt att få exakt samma situation vid testkörning. Vi som har manuell låda får även använda samma växel vid testerna. Fabriksdata finns ofta och hämta i intervallet 80-120 km/h i fjärde växel. 100-140 km/h är även ett intressant intervall i femte växeln. Jag kommer köra tester i april/maj när sommardäcken är på och jag har bra koll på bränsleförbrukningen och prestanda utan box. |
|
|
Hej, Uppdatering gällande funktion och prestanda av MEHRLEISTUNG boxen. Körde igår morse (7am) hem från Tyskland, dvs Autobahn. Finns en lång fin 15km raka, med svag uppförsbacke, precis innan man kommer in i Holland med fri hastighet. Kom ut på rakan och sakta men säkert (för att undvika nedväxling) tryckte ner högerfoten ända ner. Bilen axade i rask takt från 150km/t till 215km/t för att sedan sakta med säkert gå ända upp till 251km/t på mätaren. Klart kul att kunna uppnå den magiska premiumhastigheten av 250km/t. Och då jag kör 20 mil om dagen oftast i högre hastigheter, kan jag bekräfta att det kändes fortare än vanligt!! La märke till att under min 2-3 min med fullgas, att bilen inte hostade eller gick ner i nödkörning, fastän jag hade fullgas i 2-3min med boxen på 100! Dvs, partikelfilter verkar kunna bränna partiklar även i högre hastigheter. Har som mest, vid 2 olika tillfällen på precis samma sträcka som denna gången haft typ angiven 228-230km/t Hade inte igång eller förberett GPSn, kunde därav inte mäta riktig hastighet. Oftast slår det vid högre farter över 200km/t 5-6km/t jämfört med riktig hastighet och 10km/t vid hastigheter runt 250km/t. Ska ha GPSn igång nästa gång..... Enligt BMW har min touring med automat riktig hastighet på 223km/t (mot min angivna 230km/t) viket torde betyda runt 240km/t (mot angivna 251km/t). Slutsats; om inte även mätaren i bilen påverkas av signaler från boxen, såsom färddator, så har min bil extrakraft i motorn. För att uppnå en skillnad på runt 20km/t (230km/t - 250km/t) krävs det minst 20-30hk extra. Så om hastighet nu stämmer så ökas kraften i våra motorer påtagligt. Någon annan som provat topphastighet med box på 100? mvh JP |
|
|
Jag har inte testat min bils prestande än, men lite intryck har det blivit. Boxen är ställd på 50 just nu. 2002 320Da Touring *Bilen "driver" mer på tomgång nu än tidigare. Man blir tvungen att bromsa lite hårdare för att inte rulla framåt och den rullar längre när man släppt gasen. Märks mycket inför avfart motorväg *Kraften vid 2000RPM är mycket högre. Även när jag kör försiktigt så känner man att motorn ger mer. Framförallt vid gas på ettan fråbn rödljus där varven ligger ganska precis runt 2000-2500.. Jag har inte hunnit kolla förbrukningen mer. Är det NÅGON som märkt lägre förbrukningar? Efter att ha snackat med en polare som är motor-ingenjör på Scania Trucks så dividerade vi fram två grejer. *Eftersom det är diesel som häftar boxen på mer diesel med tanke på "felvisningen" som uppstår i datorn vad gäller förbrukning. Detta var ju ingen nyhet, men bra att få bekräftat. *FÖRMODLIGEN ökas också laddtrycket eftersom bilen har en VNT turbo med elektronisk styrning av laddtrycket. Ökning måste kollas med laddtrycksmätare, men sannolikheten var mycket hög tyckte han. Vi skall kolla detta när varmare väder kommer. //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
"*FÖRMODLIGEN ökas också laddtrycket eftersom bilen har en VNT turbo med elektronisk styrning av laddtrycket." Får inte ihop detta, "boxen" inkopplas ju på commonrailens trycksgivare och lurar motordatron att den får för lite diesel, det försöker ju motorstyrningen att kompensera genom att hiva in lite extra diesel. I det läget skruvar ju datorn knappast upp trycket då den reda tror att motorn går magert!!! Skillnad på när man chippar dieseldatorn istället för box, då kan man ju dra upp trycket rejält |
|
|
(inklippt från "min e90 dagbok" då det passar bättre här) Nu är det kul, först har jag passerat 700 mil utan ett enda problem. Men det kuliga var det lilla paketet som kom med posten i går från mehrleistung, eller som de egentligen heter Huhr & Partner, kostnad 258 Eur inkl fraktca 2400 :- Bestod av en dosa, med förgreningskontakter, bara att koppla i, typ 2 minuter, sedan en lite extra sladd ca 1 meter. med en liten potentiometer i ändan. Enda problemet var att jag skulle vilja dra in potentiometern i coupen så man kan sköta finliret innifrån. Men nu var jag så sugen på att testa så jag lämnade kvar den i motorrummet tills vidare, hittade ingen väg genom torpedväggen heller ?. Provade med den ställd på 30, 50 70 resp 90 på en skala från 0 - 100. Märkte ingen nackdel med att dra upp mot 90, bilen gick fortare o fortare... Nöjde mig tills vidare med en inställning på ca 60. Full tank 2 pers inkl förare, så här blev det. Snitt på 4 körningar i varje moment, både innan o efter chippet, full tank igen innan test med chipp. 1/ 0- 100 utan ESP (har X-drive) utan chip snitt 6,9 med snitt 5,6. 2/ 80-120 på 4:an utan chip 5,6 med 4,6 3/ 100 - 140 på 4:an utan chip 5,65 med 4,6 4/ 100-150 på 5:an utan chip 8,4 med 6,9 5/ 60 - 100 på 3:an utan chip 4,0 med 3,25 Förändring mellan 16 - 19%, går som ett skållat troll. Hur kul som helst. (Hoppas det håller ) |
|
|
dance23; Kul att nagon nu maett prestandard innan och efter! Ja skillnaden verkar ju pataglig!!! Men accellrerar verkligen din 330XD pa 5,6 sekunder?? Det later ju helt otroligt!!!! Kommer eventuellt kanske inom 2 ar koepa en E91 330XD eller 530XD med manuell lada vilket ju verkligen torde ga som fan med BOX, om din redan har en sadan otrolig prestandaoekning!!! Oj, ber om ursaekt, du har ju E91 med 3 liters motorn!!!! Kolla topphastigheten naer och om du faer tid!! Men din aer vael begraensad vid 250km/t, sa den kanske stannar av vid 250km/t. Men med begraensningen borttagen sa kanske den gar i 265-270km/t!!!! Haeftigt |
|
|
dance23: Hade du boxen på 60 under dessa tester? //Jocke |
|
|
joafog; Bra fråga du ställde till dance23!! Dance23 hade du 60 eller 90 vid dessa tester? Joafog; Hur går det med boxen och bilen din? Allt funkar och du är fortsat nöjd med den blygsamma investeringen? Kör du på 100 nu eller? Hade ju varit kul om förbrukningen verkligen dalat också, men vi får väl oss alla se oss som lurade på den fronten. För logiken mer kraft och mindre förbrukning går ju dessvärre i de flesta fall inte ihop. mvh marineutter |
|
|
Jag håller med dig marineutter.. Mer kraft för mindre soppa funkar inte i mitt huvud. Inga problem med det, men det HADE ju varit trevligt om man kanske kunde få bilen att dra mindre om man ställde ner boxen på ex. 20 och sedan få mer kraft genom att ställa den på 70. I en perfekt värld så hade boxens grundinställning varit 50, med alla nummer under som effektsänkare/bränsleförbrukningsänkare och alla siffror över som effekthöjare/bränsleförbrukningshöjare. Man får väll vara nöjd med mer hästar så länge. :-) Jag måste säga att jag har inga problem med att bilen drar lite mer för så mycket extra. Med moderat inställning så steg ju inte ens min förbrukning! IOFS på långkörning då man kör mer på vrid än varv, men iallafall. BMW_MAN Turbotrycket tänkte jag mäta under sommaren OM det finns ett färdigt uttag/anslutning att skruva fast en sensor i, annars får det vara. Jag tänker inte modifiera insuget bara för att få papper på att det är som tillverkaren säger att det ska vara. Hur modern motorstyrning funkar har jag ingen aning om, men efter att ha snackat med en kille som bygger motorstyrningselektronik och han säger att det förmodligen kan styras via boxen så räcker det för att jag skall finna det troligt att han har rätt och att tillverkaren inte uttryckligen ljuger om sina boxar. //amullo --------------------- Har inte alla BMW en Garret GT1749VNT? |
|
|
De intervall som Dance har redovisat är vad jag kan se endast segdragningsintervall. Kan ingen köra en 50-180 eller 200km/h fullt ut genom växlarna och jämföra tiderna? Flåklypa |
|
|
Kolla gärna toppfarten som Marineutter föreslår också, jag tror på en ytterst liten toppfartsökning. För 270km/h behövs ca 340hk i en 330xdT. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: Ska se om jag kan mäta ett längre intervall än vad jag hittills gjort. Har ännu inte monterat boxen... ___ //Ulf |
|
|
Jag är nöjd men min box än så länge. Har den ställd på c:a 80! Ska tanka den idag och se vad verklig förbrukning är. Tror det sjunkit lite! //Jocke |
|
|
Flåklypa; Det verkar som du är helt besatt av att ha alla möjliga onödiga och konstiga intervallmätningar. Med tanke på att du (vad jag vet?) varken har diesel eller box, förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, annat än att annalysera insönder allt...? Vad annat än dance23's utförliga mätningar i alla möjliga intervaller vill du nu ha? Han har med sina mätningar bevisat att bilen drar bra mycket snabbare med än utan. Att min toppfart gick upp med 20km/t i sluthastighet bevisar även det, att motorn får extra kraft med boxen inkopplad. När det gäller toppfart, så når en obegränsad 535d med 272hk en sluthastighet på runt 260km/t, och med chip och 310 hk 270km/t = bevisat! Behövs inga 340hk för att komma upp i 270km/t (på mätaren), om du inte enbart relaterar din slutsats till en diesel, men för o komma upp i 280km/t så behövs det nog. Min mätare visade ju mer än 250km/t med mina blyga runt 210hk och 460nm, så med dancer23s 260hk och 580nm så lär det komma upp i 265 iallafall. Programmer; Hur kommer det sig att du ännu inte kopplat in boxen? Väder och vind, eller? Tänk på och kolla att det fungerar (grön lampa lyser) iallafall, annars så får du ju efter 2 veckor inte få den utbytt för en annan ny som funkar. mvh marineutter |
|
|
Marineutter: Det enda jag alltid varit ute efter är ett test där man kör exempelvis 50-200 eller 100-200 fullt ut, inga segdragningsintervall som Dance har visat. Detta har jag påpekat från första stund och jag tror man kan nå en sänkning med upp till 10% av originaltiden. Segdragningsintervall kan också vara av betydelse men den speglar inte motorns maximala prestanda utan mellanregistrets vridmomentsökning som jag alltid sagt är den stora fördelen med box/chip. 535d är en annan bil än 330xdT och dessutom är 535d begränsad vid 250km/h så det går inte riktigt att jämföra en toppfartsförändring. Jag pratar alltid riktig fart, annars anger jag tydligt att det är mätarfart det handlar om och det kommer att krävas i närheten av 340hk för att nå 270 ärliga km/h i en 330xdT, det kan jag bevisa matematiskt. Förresten. Om en 535d klarar 260km/h på mätaren med toppfartsspärr, hur vet du att den inte skulle klara 270km/h på mätaren utan toppfartsspärr men fortfarande med 272hk? Flåklypa |
|
|
Jo, att jag har en tendens att ifrågasätta och analysera är nog en yrkesskada. Jag söker hellre svar svart på vitt än att gå på känsla och hörsägen. Dock respekterar jag de som inte är intresserade av mina "analyser" utan är nöjda med sina boxar ändå. Flåklypa |
|
|
Flåklypa; Ja, vänligen bevisa matematiskt, dvs ge mig formulan som du använder dig utav för att fastställa att 330xd (i relation till dennes vikt, CW värde, utetemperatur, lufttryck, vindstyrka etc) att just 330xd med original 231hk och 500nm, med verklig toppfart enligt BMW 238km/t (mätare runt 250km/t), skulle behöva precis 109hk och nm?, för att uppnå en verklig topphastighet på 270km/t (mätare runt 280 mätare)? Jag är idel öra...! Om du läser innantill så går en 535d med borttagen fartspärr 259km/t (mätare runt 269-270km/t) och med chiptrimm och borttagen fartspärr 271km/t (mätare runt 285km/t). Varför jag vet detta är att jag åkt i detta fordon innan och efter optimering, samt att riktig hastighet innan/efter har beräknats ett flertal gånger med hjälp av GPS. Så det är väl matematiskt bevisat, om man beräknar avståndet man passerar i verklig tid och rum under en specifiserad tid med hjälp av GPS/navigation?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.