AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.340

Originalstereo i z3c?

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
En liten fråga:
Är det någon som vet vad som sitter original i en z3c -98? Problemet är att jag tänker byta ut originalstereon mot något som kan ta mp3, och undrar om det sitter slutsteg gömda nogonstans. Har haft isär "den svarta lådan" bakom passagerarsätet en gång, men tänke inte på att kolla det då. Kort och gått: Ska det vara lågnivå- eller effektutgångar på den nya CD/mp3-spelaren?

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Hagbard Handfaste
Släng orginalsteget & köp ett nytt eller bättre begg..

Z MMM Coupe
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
"Släng orginalsteget & köp ett nytt eller bättre begg.."

Också en tanke. Men då kvarstår ju frågan. Vad sitter där nu? Kan jag använda befintligt kablage och bara byta burkarna, eller måste jag dra om en massa?
Jag är ju ganska lat...

Hagbard Handfaste
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Länk
Allt beror ju på vad du är ute efter.. Vill du ha bra ljud i en Z3 så får du nog ta & anstränga dig en hel del..
(Kablarna på mina Shure e2 till mp3 är har större diameter än de som sitter orginal i en Z3..)

Z MMM Coupe
Ja originalljudet är inte mycket att skryta med, riktigt uselt faktiskt :(

Tror jag ska spara några kg och slänga ut allt ljud och montera en MP3 spelare och ett par öppna hörlurar istället.

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Jag är mest ute efter att kunna spela mp3. Att ljudet inte är det bästa spelar inte så stor roll i en bil. Det störs ju ändå av väg- vind- och motorljud. (OK, det får inte vara FÖR kasst, men behöver inte hålla världsklass...)

Så det finns både och... Det kunde mna ju ge sig på. Då blir det bara till att forska.
Tack för hjälpen.

Hagbard Handfaste
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Om du har en mp3spelare så är ju en tänkbar lösning en FM-sändare som sänder din mp3spelare till befintlig radio i bilen. Ställ in samma frekvens på fm-sändaren som radion och njut av dina favoritlåtar...
Jag har använt en modell som heter Audiax II, naturligtvis är den inte tillåten enligt post/telestyrelsen, så jag använder den bara utomlands.
Kostade 400kr när jag köpte den från Norge för ett år sedan.

Du kommer inte runt ljudkvalitén i bilen men du får tillgång till dina MP3låtar utan att behöva slänga ut halva ljudsystemet.
mats

an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Har du en Sony Ericsson telefon så kan du köpa en FM sändare till systemkontakten och spela MP3 till din originalstereo! Länk
Annars så kan du köpa en kasettbands adapter Länk

Min Z3: Länk
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Hej
Tänkte berätta hur jag tänker göra i min Z3:a
Jag hittade en ny Original BMW CD-Radio på eBay för ca 1500:-
Jag tror modellen kallas Business CD 43.

Alternativ 1: är att köpa tillbehör från: Länk

Med produkten Gateway 300 kan du dels köra MP3 från USB-minne eller hårddisk och styra allt via originalradion, du kan köpa till en Bluetooth-modul och köra MP3 från din Bluetooth-Mobil.
Vad jag förstått kan man även se låtinformationen i original-displayen på denna CD-Radio. Det smidigaste och snyggaste alternativet, allt ser ju helt original ut.

Alternativ 2: Köpa en Bluetoothmottagare och en kabel så att du får en Aux-ingång genom CD-växlar ingången.
Då styr du allt via mobilen.

Alternativ 3: FM-sändare
Ga
153
Gardda
745ia Executive -85
2000 Toruing -73
Z3 2,8 Coupe -00
Tjena Anderz. Hur gick det med mp3-planerna? Lät som ett vettigt förslag det där med Gatewayen om du frågar mig. Har precis som du köpt en ny cd-radio från tyskland. (mest bara för att det ska se rätt ut)

mvh/henke
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Det blev snikalternativet så länge, FM-sändare till min mobil.

Köpte denna för 99:- till Sony Ericsson Länk

Mvh/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.