AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.240

Olja till styrservo / nivåreglering ?

de
20
de-Wall
525 IX Touring -95
Hej, kan man fylla på med nån standard servo olja eller måste det vara någon dyr orginalolja ?det är tydligen samma till styrservo och nivåregleringen.

Oljetypen är viktig, och skiljer på olika modeller!
På oljebehållarens ovandel brukar det stå vilken sort det skall vara i.

Har du nivåreglering är det troligen Pentosin CHF11S du skall ha: en syntetisk hydraulolja med en karakteristisk grön färg.
Den köper du enklast och bäst på BMW, kostar ca 150kr/burk. De brukar ha dem på hyllan, det är fler än du som har läckande styrservo/nivåreglersystem... :-)

Mvh. /Kjell
de
20
de-Wall
525 IX Touring -95
Hej när jag var på ok igår sa dom till mig att jag skulle använda ATF DEXRON III det verkar ju skitbra

citroen lhm olja har jag kört på i brist på chf och har funkat bra men vanlig atf-olja är väl inte bra fall du har nivåreglering.
Om du har Pentosin i systemet skall du INTE hälla på ATF!!! De som gjort det har rapporterat om dyrbara reparationer av läckage i hydraulsystemet som resultat....
Citroens LHM olja liknar Pentosin mer, men om jag har fattat det rätt har den bl.a sämre lågtemperaturegenskaper. Jag skulle absolut inte chansa att hälla på sådant heller om jag inte tvunget måste få hem en bil från en vägren eller liknande.
Om packningarna i de bakre dämparna börjar läcka kostar de >5000SEK styck, och det går åt en hel del arbetstimmar attt byta dem. Fråga mig inte hur jag vet ;-)

Mvh. /Kjell
de
20
de-Wall
525 IX Touring -95
var tömmer man systemet så man kan byta ut oljan

Lhm oljar är en nödlösning då den finns på de flästa mackar min har iaf levt 15000 mil med denna olja fick läck i danmark men givetvis så ska man köpa chf oljar fall man kan
An
291
Antiloop
E38 728iA
Dexron III oljan ska du inte hälla i din BMW. Sunoco har en bra helsyntetisk olja till hyffsat pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.