|
|
|
|---|---|
|
Jag är nu på jakt efter en ny bil och har fastnat för BMW E36 318ti. Så jag tänkte höra om ni hade lite feedback att ge på den modellen. Finns det någon specifik årsmodell man skall undvika? Är det någon skillnad på 318ti och 318 compact, för jag har nämligen sett båda benämningarna på vägverkets fordonsuppgifter? Vilken motor är det som sitter i 318ti, M42? Jag har även läst ingenom begagnatguiden för E36, men om någon har ytterligare köpråd så mottages det tacksamt. EOT | |
Njuren |
Välkommen till forumet! ti "betyder" väl compact? sök inlägg det finns massor o läsa! Mvh Njuren BMW - i nöd och lust? |
|
Mycket riktigt ti är compact, men varför står vissa bilar som 318ti i vägverkets register medans andra är registrerade som 318 compact? EOT |
|
|
Sperens: "ti" står väl för "Touring International" har jag för mig. E36 318ti har väl alltid haft 140 hk men volymen har varierat från 1.8 till 1.9 liter, vet inte vilken av modellerna som haft M42, modellguiden här på AP är inte heltäckande. Alla compacter utom E36 modellens 316i har haft tillägget "ti" efter modellbeteckningen. //Stenback |
|
| Tackar för det svaret, så det finns inga tekniska skillnader mellan compact och ti? Var och provkörde en 318ti idag och körglädje var ordet, så nu ska jag bara hitta rätt exemplar så är jag också en BMW ägare. | |
|
De finns ingen 318 compact... alla heter 318ti. Men ibland skrivs det väl fel när bilarna registreras in, särskilt vanligt på privatimport. /Jonas |
|
|
Sperens: Lycka till! Compacten är inte den mest älskade BMW modellen på det här forumet rent generellt. Men vi är ändå en del här som har hittat rätt =). //Stenback |
|
| Haha, jag också fått det intrycket av att gräva i några trådar. Men det är just en av anledningarna jag gillar den, den är lite ovanligare än alla andra modeller som rullar på gatan. :) | |
|
Någon som vet om ABS-bromsar är standard på 318ti? |
|
|
Sperens: Ja det är det. //Stenback |
|
|
så här skriver Bilprovningen (mer info kan du söka här Länk BMW 3-serien är en exklusiv, bakhjulsdriven bil som storleksmässigt platsar i mellanklassen. Priserna ligger dock högt på såväl nya som begagnade modeller. Modellen finns med två och fyra dörrar samt som kombi och cabriolet. Som brukligt är i BMW-programmet finns ett stort antal motorer att välja mellan, från 1,6 liter till en sexcylindrig motor på 3,0 liter. En dieselmodell säljs också. Mellan 1983 och 1991 hade BMW 3-serien en kantig kaross med små utrymmen. 1992 kom en ny och rymligare kaross som producerades till och med 1998. Våren 1998 debuterade en ny 3-serie. Hösten 2001 kom nya motorer och modellen försågs med nydesignat fram- och bakparti. Våren 2005 presenterades en helt ny BMW 3-serie som är längre och bredare. BMW:s modeller har ett gott kvalitetsrykte och relativt gott andrahandsvärde, men resultaten från kontrollbesiktningarna är sämre än för medelbilen avseende modellrelaterade fel. Det är anmärkningar mot spindelleder som är orsaken. Särskilt hårt drabbas kombimodellerna. Däremot är bilens rostskydd mycket bra. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag hade en ny 318ti -96 den hade 1.8 liters motorn, försök att hitta en med 1.9 liters motorn den ska vara lite bättre. Den kom hösten -96. Keep Your Distance! |
|
|
Det skiljer sig också i utväxling beroende på vilken av motorerna man har (1,8 eller 1,9 liters 318ti). M42 1,8 = 3,45 M44 1,9 = 3,38 |
|
|
Finns det något enkelt sätt att se vilken motor som sitter i bilen? Jag jämförde en 95'a och en 97'a på vägverkets hemsida, men jag hittade inget som skillde dom åt. |
|
|
Sperens: Har du registreringsnumret på en bil kan du via www.vv.se få ut chassienumret, med hjälp av de 7 sista tecknen i chassienumret kan du sedan via Realoem: Länk få fram den informationen du frågar efter. |
|
| Klockrent! Tackar så mycket. | |
| Vad säger ni om att importera en 318ti med M-paket från Tyskland genom Ansvarsbilar i Västervik? Visst mycket av vinsten går förlorad genom att anlita en importfirma. Men jag är mer intresserad av att få hem "rätt" bil än att göra ett klipp och då jag har tummen mitt i handen när det kommer till bilköp så vågar jag inte åka ner själv. Så vad tror ni om det? | |
| Vad skiljer dom bilar som såldes med M-paket från dom utan? Andra spoilers, halvläder inredning och sportfjädrar är väl det enda? För om så är fallet kan man ju köpa en vanlig 318ti här i Sverige och komplettera upp den i efterhand. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.