AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.342

Måste snart köpa 540/6 touring lr m5 t vad hade ni köpt o varför !?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
540 t ska vara manuellt växlad (helst för jag antar att aut går sönder) och sportinredning, farthållare .

M5 känns vanskligare att köpa om det går sönder .. dyarare att hålla i drift med antar jag .

Kom gärna med förslag

Vill ju gärna va en bmw ägare igen sen .....

Mvh Nikke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Antar att det är E39 du tänker på?

Det mesta i ditt resonemang stämmer även om jag inte tror att risken med automaten i 540'n är direkt stor. Har aldrig kört en 540 manuell men om du väljer mellan en 540 och M5 så tror/tycker jag att en 540 manuell är ett vettigt alternativ. Bra prestana och sportigare känsla jämfört med 540iA men ändå mer humana driftskostnader än för en M5.

Om man jämför en 540 med t ex 528 eller 530 så är det egentligen bara två saker som kostar mer med 540 och det är försäkring och bensin. En M5 har ännu dyrare försäkring och drar mer bensin samt att service och reservdelar kostar mer.

Och andra sidan så är ju en M5 en M5 ;)

___
//Ulf
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Han lär mena e34. För M5 e39 fanns ju inte i Touring.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stämmer nog, jag missade det lilla "t" i rubriken.

___
//Ulf
Bilarna spelar ju inte riktigt i samma prisklass (vid likvärdigt skick), en fräsch M5T får du nog ge en 75-80" för om inte mer....En likvärdig 540T 6-växlad kan man nog få för 60". Förmodligen är M5:an den bättre affären då den lär hålla värdet betydligt bättre än 540:n.
Visst skiljer det en hel del i försäkrings och servicekostnader, men är du lite händig kan du serva en M5:a själv (inga problem att göra en full insp2 själv, fördelen är att man vet att det inte fuskas. Själv gjorde jag en insp2 exkl ventilspelskontroll(detta lät jag BMW göra, 2500kr inkl nya ventilkåpspackningar samt 1st shims)) för ca 3500 (kostnad för samtliga oljor,filter,remmar,stift osv)).Vad gäller bränsleförbrukning är bilarna rätt lika.
Mitt tips är M5, inte för att jag har en själv utan för att det är den bil av de 2 du nämner som kommer ha sämst värdeminskning, dessutom är den roligare än en 540...En sista sak, man köper inte en bil för att den skall gå sönder, men visst händer det. Ingen av bilarna är direkt billiga att laga men om nu olyckan skulle vara framme så är det nog lättare att hitta delar till 540:n (växellådan är dock ovanlig, M5T hade ju bara 5-växlar, utom sista årsmodellen som har 6, för övrigt samma låda som på 540 om ja ej missminner mig)

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
m5 touring är ju bland det coolaste man kan ha, men i det här fallet skulle jag främst gå på skicket på individuella exemplar. Det handlar ju trots allt om bilar med cirka tio år på nacken och som kan bli hiskeligt dyra om inte allt är som det ska.

Don't dream it, drive it
Chansen att hitta en M5 Touring i okej skick är betydligt större än 540iT/6, ENDAST 499st "HK31" byggdes hur många av dom som har sportstolar är nästa fråga, det skulle jag inte fokusera på alltför mycket.

Jag funderade över att köpa M5-95 för 4år sedan, i dag äger jag två 540i/6 och är extremt nöjd med mitt val, speciellt efter att ha kört mot M5 på Nürburgring samt kört en M5 3,8 i 30-35mil, körmässigt är det liten skillnad mellan 540iM/6 och M5 3,8, förvånansvärt liten, det är större skillnad mellan 540iAM och 540iM/6, utan sportchassi är modellen svampig, motormässigt så var det alltför liten skillnad för att det skulle märkas, varför då betala extra i service "det går utmärkt att serva 540i själv, då slipper man ställa ventilerna" det är även ett bättre val för nerverna, det är inte många 540 som har utbytes motor, Försäkringskostnaden är ungefär hälften.

Bränsleförbrukning lika? Nej då M5 är betydligt törstigare räkna med minst 2dl högre.

Jag tror/vet att värdet på 540iT/6 kommer att hålla bra, sannolikt öka på fina exemplar, det är en relativt okänd modell, men när man har upptäckt den vill man hitta en och därefter aldrig sälja.

Mitt råd är leta fin 540iT/6 det kommer hela du känna på, känslomässigt, körmässigt "om du inte är en Civic Type R typ" ekonomiskt och i att äga en ovanlig bil, M5T är en dussinbil, medräknat dom högerstyrda 540iT/6 så byggdes det 330st färre 540iT/6 än M5T, försök hitta en med fungerande Nürburgringchassi, det är den bil jag gillar allra mest körmässigt, Individual Nachtblau, svart innertak och Nürburgringchassi med servotronic samt sportstolar, ägaren vill inte sälja=)

Växellådan mellan M5 6vxl och 540i/6 är i grunden densamma, men dom är ej kompatibla, inget stort problem, jag har inte hört om någon bekräftat fall där lådan behövts bytas, vare sig Tyskland, Sverige, Australien eller Nordamerika.

Ta nu inte mitt inlägg, som att jag ogillar M5, det gör jag inte, jag har till och med på gång en mycket intressant M5 Touring-95, den kommer inte att vara billig, det är inte ägarens andra E34 heller en Dinan kompressormatad 540iM Sport 6vxl-95 toppfart 316 km/h!=) Just nu till salu på ebay.

Mvh Stephan
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Tack för alla snabba och bra svar , o m jag ska hitta en 540/6 så får jag nog leta ett tag , känns lite lättare att hitta en m5 touring , jag fpår helt enkelt härda ut o kolla mig omkring ......

Hittade en grön 540-95 på bytbil.com men den känns inte vidare seriös ....

mvh Nikke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.