|
|
|
|---|---|
Danne L |
Tjenare jag har en 528 97 som jag har haft lite oljeåtgång på efter lite lugnande inlägg här på forumet har jag lagt det problmet åt sidan men för någon dag sedan så såg jag att jag hade lite vit/gråaktig klegg innanför påfyllnadslocket till oljan och även lite på oljestickan jag har läst runt lite och sett att man kan ha lite klegg runt påfyllnadslocket pga det är vinter och kondensen gör det men nu hade jag lite även på stickan så jag är lite orolig jag har iofs torkat av både stickan och locket och inte sett något mer klegg sen dess men nu idag stod jag lite lätt framåtlutad med bilen under 1-2 dagar och när jag startade den så larmade den om kylarvätskan jag körde en bit och stängde av och startade bilen igen och då larmade den ingenting Sedan kollade jag kylarvattnet och det var en bit under halva behållaren så jag vet inte om den kanske läker jag har inte fyllt den sen jag köpte den men nu har den alltså plingat 1 gång vad kan det vara för andra fel än topp packningen? tänkte fara på bmw och provtrycka den, vad kostar det? uppskattar all hjälp |
|
Prova att byta olja innan du gör något annat, det hade jag gjort. Eller va det länge sedan den byttes? Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
Danne L |
det börjar bli dax för oljebyte faktiskt tänkte iaf in och provtrycka den och kolla om det läker, nån som vet vad det kostar? uppskattar gärna tips om vad felet kan vara |
|
om oljan är grå har toppackningen farit.Du kan kolla så här, fyll expansions kärlet(om motorn är varm fyll med varmt vatten) starta utan lock, har du övertryck så det sprutar eller bubblar har toppackningen farit, jag är tveksam om det är något annat fel. jonk |
|
Danne L |
jag har bra med vatten i kärlet nu så jag provade att starta bilen (bilen var kall) med öppet lock, ger det samma effekt? när jag kollade så bubblade det iaf inget i vattnet i expantionskärlet eller måste jag göra exakt som du sa för att veta, köra den varm/fylla på med vatten? |
Danne L |
någon som vet? |
| kör den varm och öppna locket försiktigt i expkärlet och varva den rejält, kolla om det bubblar, är du osäker få den provtryckt, en skitsumma i sammanhanget!! | |
Danne L |
tackar för tipset ska prova |
| Har du kollat vevhusventilationen? Är membranen trasiga eller av fel modell(finns en modell för vinterklimat) så får du mkt kondens i motorn. Kylarvätskan kan det ju vara år sedan någon fyllde på innan dig. | |
Danne L |
fyllde faktiskt på en liter i vintras när jag kollade så kylarvattnet klarade rätt temp i januari tror jag det var fyllde då på så att behållaren blev ca 3/4 full och så i början av april så varnar bilen för låg kylarvätskenivå kanske 1/4 kvar i behållaren då jag fyllde bilen med 7 deciliter så blev behållaren blev nästan full kanske 2-3 centimeter under där påfyllnadslocket slutar när jag kollade igår så var behållaren runt 3/4 full igen detta är väl inte normalt eller vad säger ni tänkte lämna in bilen för att provtrycka den har ni någon uppfattning om vad det kan kosta? |
Danne L |
kan tillägga att jag bytte termostaten när jag köpte bilen i höstas och problemet med vet klegg i oljan verkar borta nu till våren (tror det iaf) förhoppningsvis var det vara kondens |
Danne L |
kom igen nu några tips har ni väl ;) |
| Lite sent svar men det måste vara motorblocket som har spruckit?! | |
|
Förmodligen kör du korta sträckor och då hinner inte motorn bli riktigt varm, så do blir det kondens i oljan som "ryker" uppåt och hamnar därför på locket... Om inte oljan är Vit Grå, så skulle inte jag oroa mig. Byt oljan, om oljan är grå och du verkligen ser att oljan är gråm inte svart eller liknande.. Sista slumpen kan det vara gråa stripor i om du bara kör korta sträckor med många starter... Oroa dig icke.. |
|
Vantage |
När du fyllde på med ny glykol så ska du veta att det finns 2 typer av glykol. Dessa kan INTE blandas med varandra. Om du gör detta så bildas grå gegga samt klumpar som kan sätta igen värmeelementet etc. Låter som du kanske har gjort detta. Töm hela systemet och spola ur med vattenslang eller dyligt. Detta brukar ta ca 1-2 timmar att göra ( urspolningen ). Efter detta så fyller du på med ny glykol-blandning ( spelar ingen roll vilken av typerna du använder bara det är samma ). Lycka till. Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.