AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
754

Byta topplocksbultarna på e30 325i

Nör man byta topplocksbultarna på en 325i e30 -89?... Läste här att de finns riks för att skallen går av o att de kan va bra att byta till torks. Någon som varit med om att de gått av?... bilen har rullat 25.000 mil
Skallarna kan gå av o det kan i värsta fall sluta riktigt illa...Om skruvskallen hamnar under en kamnock trycks den rätt in i toppen varvid ett fint hål uppstår...
Du bör byta topplocksbultarna bara för att vara på den säkra sidan (har hört ett antal fall där de gått av, inte vanligt direkt men det är ett "känt" problem, det gäller dock inte alla årsmodeller men 89ans var just en av de drabbade årsmodellerna om ja inte missminner mig)

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Man bör omgående byta bultarna om de har sexkantskalle, oavsett miltal. Går en bultskalle av är det godnatt med topplocket.

/// Gunnar E.
vad får man pröjsa för ett nytt topplock? är det lätt att byta bultarna själv?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Inga problem att byta bultarna !

När du ändå har grejerna isär vore det väl smart att passa på att renovera lite, åtminstonde toppen och packningar etc.

Tror man kan köpa ett helt nytt topplock på BMW för 12.000 SEK, helt komplett, det är ett rätt bra pris, fast ändå en hel del pengar, ser toppen fin ut skulle jag renovera den befinntliga.....
12000 och är man sen klubbmedlem har man 10%!

men iaf, jag hade bytt bultarna..jag renoverade toppen på min e30 i somras och där satt det sexkantsbultar, den hade då rullat ca 24000 mil...det kan säkert hålla jättelänge men sen kan det gå sönder också...jag hade bytt och som Bistec säger samtidigt bytt ventiltätningar, slipat in ventilerna och kanske bytt kam också...det gjorde jag när jag ändå bytte tätningar

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.