AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.790

Kommer jag ångra ett 328Ci köp?

Var länge inne på en M3 E36 (är inte riktigt avfärdad än) men tror inte jag kommer hitta nån som håller tillräckligt fint skick för min smak.

Sprang dock på en E46 328Ci idag. Rätt färg och med följande spec;

ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Antisladdsystem, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Larm, LM-fälgar, Mobiltelefon inbyggd, Multifunktionsratt, Navigator (GPS), Servostyrning, Skinnklädsel, Sportstolar, Stereo, Stolvärme fram, Vinterdäck, Yttertemperaturmätare, Elgardin, PDC, CD VXL, Aut Nivåreglering, 6xAirbag mm

Var ju inte direkt nån hästspark när man gasade, men den var mycke trevlig inne i kupén. Gillade den skarpt.

Provkörde bara för att se om den skulle passa mig så skicket vet ja inte så mycke om än, men kommer man ånga att man inte köpte en motorstarkare bil? Klarar man sig på 193hk?

Är Navi nåt att ha? Slängde bara en snabb blick på den (liten orange sak) och den verkade inte så avancerad/bra?

Finns 328Ci utan sportchassie (vad innebär det)?

Nån bild på hur stora stereopaketet ser ut? Lät lite tamt om denna stereo, men minns hur den såg ut.

Dörren var lite svår att få upp, men enligt sökfunktionen så var de bara skruva på nån torx eller byta kistan...

Den hade blivit nekad på SBP p.g.a för högt lambdavärde, vad innebär det? Dyrt att laga? Vad är det som är fel?

Vad innebär Automatisk nivåreglering?

Hur ser man skillnad på lilla/stora färddatorn?

Mycke frågor, en del säkert dumma. Men denna bil känns rätt på nåt vis. Mycke p.g.a försäkringspremien, grym skillnad mot en E36 M3.

/Henrik

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Själv hade jag föredragit en 330i, eftersom den är lite mer livlig i karaktären än 328:an, Fast med automatlåda är 328:an än skön vagn!

Det verkar dock som om du behöver en ny kat - usch, det blir dyrt... Har du Navi så får du lite mer uppgifter via Bordcomputern, men Navin i en så pass gammal bil känns rätt så gammal - även om E46:ans funkar bra i sig.

Utrustningen känns väldigt "tysk", är det en direktimporterad som du kollat in?
Japp, den är import från Tyskland. Inte sugen på just den, tänkte mer modellen i övrigt.

Här är den ja provade idag Länk Den svarta.

Har noll koll på E46 328Ci så jag vet inte vad som ska ingå etc. Men modellen var trevlig.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Jag var i samma valsituation som du. Valde mellan M3 E36 och 328 E46. Blev en 328. Kanske för att jag körde E36 innan och tyckte att den började kännas lite gammalmodig. Speciellt i jämförelse med E46an. E36an börjar få några år på nacken nu ju.. speciellt om du väljer en M3 3,0. Jag tycker att du ska provaköra båda två. M3an går ju självklart bättre men kan väl säga att e46an har mer komfort och så?

Men som sagt.. provkör båda o bilda dig en uppfattning..

// M.v.h. Daniel
Har du råd, välj en 330. Dom börjar krypa ner i pris och bli riktigt prisvärda tycker jag. Det skiljer faktiskt inte sååå mycket mellan en M3 3.0 och 330i prestandamässigt.

Flåklypa
Har inte riktigt råd med en 330, annars skulle de bli en sån direkt. Jag vill inte ta nå dyra lån osv för att köpa bilen. Budgeten säger 328Ci för runt 150k +/- 15 000. Eller så får man åka vinterbil hela sommaren, och köpa nåt ännu roligare nästa år. Men de känns inte aktuellt.

Nån som kollat på bilderna på bilen och kan säga om det är nå fel rent utrustningsmässigt på just den?
Här är väl ett par som annars verkar ok...

Länk

Länk

Vem vet kanske finns det några tusenlappar att gå ner? Vet inte om det endast är inköpspriset som ingår i din budget annars är väl inte 330 så mycket dyrare i drift?
Dom va fina dom..

Har väl 160 000 om ja räknar av försäkringen. Vill dock ha lite deg kvar när nåt händer. Skulle helst hitta en bil för 130-140..
Är Navi nåt att ha? Slängde bara en snabb blick på den (liten orange sak) och den verkade inte så avancerad/bra?

Finns 328Ci utan sportchassie (vad innebär det)?

Nån bild på hur stora stereopaketet ser ut? Lät lite tamt om denna stereo, men minns hur den såg ut.

Vad innebär Automatisk nivåreglering?

Hur ser man skillnad på lilla/stora färddatorn? Finns de ens lilla/stora?

/Henrik
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om Navi är något att ha beror väl på dina behov, personligen så finns det med på min lista. Navin i den aktuella bilen är den sk Radionavigationen som inte visar en karta utan enbart guidar dig med pilar. Navi-CD är de samma i båda systemen så den hittar lika bra;)

När det gäller stereo så finns det dels olika huvudenheter och i och med du har Radionavigation så har du det som kalla Business. Utöver detta så finns det ett antal olika högtalarpaket (3 st tror jag) och det är väl dessa som i första hand ger ljudkvaliteten. Oavsett högtalarsystem så får du aldrig riktigt bra ljud.

___
//Ulf
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Stora färddatorn kommer med navigatorn.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Bilen du provkörde har antingen standardljudpaketet eller Hifi-paketet. HK systemet som är "top of the line" i E46 sitter inte i den bilen iaf. Det saknas en knapp på mittkonsolen för det systemet.
BMW´s orginalljudsystem är inte direkt kända för att bjuda på något "extra".

Möjligtvis på senare modeller med Pro Logic 7 osv. Men det systemet har jag inte haft tillfälle att provlyssna än.

Automatisk nivåreglering innebär att bilen känner av hur mycket last/folk som finns i bilen och på så sätt ställer in sig efter detta. bra om man ofta drar tunga släp osv. Jag har dock aldrig hört om detta på E46ci men jag kan ha missat det.

Alla E46 Coupé har sportchassi som standard fram till facelift, dvs alla 328or har det. Det innebär bla sänkning på 15-20mm lite hårdare dämpare osv.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Tack för hjälpen!

Blir till att leta efter en med HK ljud då. För denna stereo var inte mycke att hänga i julgranen.

Är 330Ci så pass mycke roligare/bättre att man ska spara ihop lite mer och köpa en sån istället? Är mest acc vid motorvägsfart jag vill åt, ingen rödljus-racer.

Är det samma chassi i 328Ci som 330Ci?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Om du har ork/lust så tycker jag det är bättre att sikta in sig på en bra bil och inte titta på ljudet. Det kan du fixa till i efterhand så att det utan problem låter bra mycket bättre än HK-ljudet.

Jag tycker du ska satsa på 330ci eftersom du från början ville ha en M3a. 330in har det där lilla extra:)

Vad jag vet är det samma chassi.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Om man vill ha 235/35/19 på en 328Ci, hur mycke bör man sänka för att slippa få jeepkänsla?

Länk till bra sänkningskit?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håller med Andersson. Visst är det klokt att hålla sig inom budgeten, men du skulle kunna få en seriös 330 för runt 160 000. Och det är stor skillnad i karaktär och körupplevelse mellan 2,8 lit (symaskin) och 3,0 liter (brutalare).

Originalstereon i sig är det inte större fel på, det är högtalarna som är usla.

Lycka till!

Don't dream it, drive it
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
men vänta nu... du höjer ju inte markfrigången vid byte från tex 16 tum till 19 tum! Hjulets diameter ska ju vara densamma, annars har SBP synpunkter, så även Farbror Blå. Det som ändras är att fälgen tar en större andel av diametern. Sen kan finnas andra skäl till sänkning...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Ang original ljudysystem i e46, så var jag initialt väldigt besviken ända tills jag isåg att systemet saknar loudness-knapp, man måste alltså hissa basen ganska rejält med tonkontrollen.
Om man kör upp basen till ca 75% av max och skickar upp diskanten ett steg så får enligt mitt tycke fast och balanserad ljudbild.

Körde en V50 i tjänsten härom veckan, hur jag än gjorde så var det e för mycket bas. Framför allt en murrig brummlig bas som bara grötade till ljudet. Mycket svårt att höra pratet i radion.
Hej Aero08.
En 330 är inte bara roligare i karaktären, den går dessutom betydligt bättre än en 328 på motorvägen.

Flåklypa
Är 330 sexpetad? Om inte, hur är utväxlingen mot 328Ci? Samma?

Samt, är sportstolarna i 330sedan/Touring samma som i 328Ci/330Ci (förutom att dom är fällbara då) ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.