|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så hände då det som inte får hända, en hel vecka efter nyköpta fälgar med alldeles för låg profil. Placerar högerhjulet i ett potthål modell djupt-med-skarpa-kanter. Resultat: en fin bula i fälgbanan (kanten). Jag är medveten om att vi bor i förmyndarsverige där man egentligen inte får kräva någonting, men borde jag inte som skattebetalande väganvändare kunna kräva att använda just dessa utan risk att FÖRSTÖRA min egen bil? Att det skakar óch skramlar lite kan jag köpa, men det här är en annan nivå. Borde jag inte kunna kräva att Vägverket betalar reparation av fälgen ifråga och har någon här inne nånsin lyckats få igenom något liknande? Kan ju vara kul som bakgrundsfakta innan man börjar krångla. Svar av modellen se-vart-du-kör-gubbjävel undanbedes å det vänligaste. Ibland är det trots allt luckor i vägbelysningen trots att det är stad. | |
| Åk till potthålet och ta en bild på det med dagens tidning på bilden. Kräv sedan ersättning samt att hålet lagas. Ska tydligen fungera! | |
|
Se bara till att du ställer kravet till rätt myndighet. Vägverket om det är en riks- eller länsväg, kommunen om det är en av deras vägar/gator. /// Gunnar E. |
|
|
Har inga "hard facts" men jag tror att du har rätt till ersättning om hållet inte är uppmärkt så att säga. Så gör som Bmw-lelle säger plåta hållet (plåta även fälgen) med dagens tidning, kolla för säkerhets skull att det inte sitter någon varning-för-bubblig-väg-skylt och kontakta vv/kommun eller vem som nu är ansvarig för den aktuella vägen. Lycka till och berätta hur det gick ! Jonas |
|
|
Körde i en ouppmärkt "skarv" med min Audi A4 på en gata i stan. Resultat: 3 st skeva 19"-fälgar och en kostnad på 9000:-. Gjorde en polisanmälan och anmälan till chefen på vägkontoret i stan. Efter div. telefonsamtal med vägkontoret och deras försäkringsbolag fick jag ett brev där det stod att jag inte skulle få någon ersättning. Vägkontoret hävdade att hålet var uppmärkt trots att jag hade bildbevis på att det inte var det. Orkade till slut efter ett antal veckor inte strida med dom längre. Det är min bistra erfarenhet. MVH Christofer |
|
|
Det hände samma sak för mig för ca 1 månad sen. Du måste kontakta kommunen (tekniska förvaltningen) och rapportera hålet. Sedan måste du göra ett skriftligt brev (ansökan) om ersättning för skadan. Du får ändast ersättning OM dom VISSTE om hålet men INTE gjort något åt det. Visste dom inte om hålet så kunde dom inte heller laga det eller hur? Så det kan vara lite svårt att få ersättning. Mvh Jojje |
|
|
Ta bilder, kontakta vägkontoret och ta reda på vem som ansvarar just den sträckningen. Stå på dig. Säg att du kan skicka in vittnesredogörelser samt bilder på händelsen om det behövs. Var lite jobbig helt enkelt. Ev hota med en polisanmälan om de inte vill ta tag i det, det är ju trots allt farligt med sådana hål i vägarna och om de inte tar sitt ansvar så är det ju förkastligt. Normalt så betalar deras försäkringsbolag din självrisk. Möjligt att de betalar rep/fälgen om du inte har egen vagnskade förs. Hoppas det löser sig. -Phil |
|
|
Jojje81: Gjorde en polisanmälan samt en skriftlig anmälan med bildbevis. "Skarven" var ett resultat av en uppgrävt vattenledning, så antagligen så visste vägkontoret om den... MVH Christofer |
|
|
Liknande hände mig. Filmade lite runt hålet samt den trasiga fälgen, och skickade krav på ny fälg. Satt pengar på mitt konto en vecka senare. Det funkar. DANNE Min bil: Länk |
|
| Länk | |
|
Jag fast jag fick ju ingen ersättning... MVH Christofer |
|
|
Visst bor vi i förmyndarsverige, men trots den inställningen springer du till pappa staten och vill ha ersättning för någonting som du själv har orsakat. Att vägarna blir dåliga i samband med tjällossning är knappast någonting nytt men trots det har vi ändå bland de bästa vägarna i världen. Du får helt enkelt anpassa din körning efter väglaget, att det blir halt på vintern är inte heller någonting nytt och och inte heller det ersätter vägverket dig för. Jag rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att höra om din försäkring omfattas av den här typen av skador. |
|
|
Och till sist kom just ett inlägg av den sorten jag gärna slapp. Du tycker inte att hål i vägen känns _lite_ mer som en direkt funktion av vägverket/kommunens löpande underhåll än att det faktiskt kommer snö på vintern? Att "anpassa köringen" var i detta fallet ungefär lika lätt som när det hoppar ut en älg på vägen. Kopplar du? |
|
|
jiggerdanne: Bästa vägarna i världen? Vart har du fått dom uppgifterna? MVH Christofer |
|
| jiggerdanne: SUCK! | |
|
Hmm måste vara att VÄGskatten är för låg!:))) |
|
|
DanielF: Hehe. Touché ! Näe, Sveriges vägar är definitivt inte dom bästa i världen. Däremot är dom bland dom dyraste. |
|
|
jiggerdanne: världens bästa vägar har inte fått något underhållning på över 10 år, ser ut som ost. massor med hål. hoppas att du tar tillbaka det du sa. bilismen betalar över 70 miljarder per år, vad får vi tillbaks? jo som jiggerdanne nämnde: vi har världens bästa potatisåkrar. :-) |
|
| Även på vägar där det finns risk för vilt gäller det att anpassa sin körning. Eller ska man skylla på vägverket för att de inte sätter upp viltstängsel och kräva dem på omkostnaderna vid en viltolycka? Vägverkets ansvarsuppgifter är förvisso att sköta vägunderhållet men DITT ansvar som bilist är ALLTID att köra efter rådande förhållanden. Trots att det finns gott om liberalt sinnade människor här tenderar de ändå att skylla ifrån sig ansvaret så fort någonting händer. | |
|
Det är ju en bra undanflykt från VV att ha just denna kommentar "DITT ansvar som bilist är ALLTID att köra efter rådande förhållanden". Klart att man ska anpassa hastigheten etc. Är det kallt ute, så vet man att det kan vara halt, eller om det regnar/ man ser vått väglag så förstår man att det kan vara lite sämre fäste etc. Men hur förbereder man sig för ett stort potthål? Jag åker 30km/h i stället för den kyltade hastigheten 90km/h som man befinner sig på. Jag har också hört att VV inte är lätta att få stå för kostnaderna, därför dokumentera allt som kan vara väsentligt. Lycka till! |
|
|
Nu är det ju som så att ett hål i vägbanan inte springer omkring i tid och otid här och där utan är fast i vägbanan och skall inte befinna sig där om vägverket gjort sitt jobb. Med din inställning använder väl inte du vagnskadeförsäkringen då du krockar med vilt eftersom du anser att hastigheten inte anpassats? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.