AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
793

Kärvande färdbroms

an
643
anlima
735iA -87
Har haft huvudbry idag, en -98 740 där bromsen ligger på fast pedalen är uppsläppt. Alla ok är rengjorda och kolvar går lätt, så vid hjulen är allt ok. Helt plötsligt kan det släppa och bilen rullar lätt. Funderat på om oljan Dot4, om det har fyllts på med en dot5(syntet) kan packningar ha svällt så huvudbromscylindern får tuppjuck? Är det möjligt med en sådan reaktion om oljor blandas?
Jag har när jag repar bromssystem Valvoline Dot 5.1 som funkar superbt överallt vid bromsjobb och den oljan funkar ihop med gamla bromsdelar, men hur är det med en Dot5 olja?
Misstänker att jag får packa om huvudcylindern, kan inte få det till än att det måste vara den som kärvar,eller har jag kanske fel??
Någon mer som har haft broms-strul pga fel olja?

/Mats

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kan ju vara packningarna, men även bromsslangarna kan ge detta symptomet om det nu är oljan som gjort det.
an
643
anlima
735iA -87
Slangarna har jag inte funderat på eftersom felet kommer på alla hjulen samtidigt. Men jag har tänkt på ABS-systemet, kan det blocka bromsen på detta vis? Nu är det så att felet kommer bara sporadiskt men bara tanken att inte kunna lita på bilen är lite frustrerande. Skulle Carsoft har upptäckt fel i bromskretsen om det är nån gång då och då? Varför jag tänkte på huvudcylindern, jag repade en merca som någon hade fyllt på med LHM i behållaren av oförstånd när beläggen var slut. Där hade cylindern kärvat och den byttes och systemet luftades med 2-2,5L dot5.1 för att skölja rent överallt. I bmw'n är det bromsolja men kan en silikonolja göra tokiga saker i en cylinder när den blandas med vanlig dot4?
Ibland tänker man som den där "proffessorn med evighetsmaskinen".
"Det går runt, det går runt, fram och tillbaka".
Delar med mig av mina tankar,,,

/Mats
an
643
anlima
735iA -87
Huvudbromscylinder demonterad, hittade konstigt uppsvällda tätringar.
Har nu packat om cylindern så nu ska vi se om felet återkommer.

/Mats
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har en bekant som bytade kopplingscylindrarna på sin bil och hällde på nån hydralolja från citroen! ingen fattade varför kopplingen höll ett par dagar! så någon kan ju ha hällt i nån annan olja, annars brukar inte packningarna svälla upp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.