|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt att skaffa mig en z4 3.0 så snart som möjligt. Vill nämligen köra en annorlunda bil till sommaren med tanke på att jag skall flytta utomlands till hösten men de ja undrar lite över är hur markanden ter sig över denna modell på höstkanten. Givetvis är jag medveten om att jag förmodligen gör en förlust på en sådan affär. Tanken har ju varit att importera för minimera risken och för att lätt kunna sälja den till hösten för i stort sett samma pris jag hämtar hem den för! Är detta realistiskt eller är ja helt ute å cyklar? Eller är det så att jag blir av med en sv-såld avsevärt lättare? Vore tacksam om ni delger era uppfattningar!! | |
|
Jag tror inte att det är realistiskt att importera nu och tro att du kan göra en nollaffär i höst i Sverige. Jag grundar det på ett par saker: Jag har följt Z4:ans värdeutveckling sedan modellen kom i stort sett. Dels av "egen intresse" som en eventuell sommarbil, och dels åt ett par kompisars räkning. Jag har noterat följande under det senaste halvåret. • Svensksålda bilar, speciellt om de varit välutrustade har blivit sålda snabbare trots högre utgångspris. • Bilar som las ut till försäljning under senare delen av hösten ligger fortfarande kvar. • De billigaste importerade bilarna i Sverige ligger på samma pris, och ibland tom under, priserna på bilarna i tyskland. • Facelift kommer sommar, bör dock inte påverka marknaden just nu. Våren ligger bakom krönet, "vinterpriserna" är slut. Jag tror att du får räkna med en förlust om du köper nu och säljer till hösten. Dessutom blir det svårare att sälja i höst om du inte har ett riktigt bra pris att locka med. Det är de observationer jag gjort. Annars är det en fantastisk bil, och en mycket skön sommarbil. |
|
| Ja, acey gav dig ett bra svar där. Tror inte heller att du kan göra en sådan nollaffär. Idag är inte priserna bättre i Tyskland. Anledningen till att folk importerar idag är att utbudet är större... Såvida du inte tänker försöka dig på fulimport och börja skruva tripmätare o.dyl. vilket jag hoppas att du inte tänker göra. | |
|
FullFartFram: hehe... Nej det väl inte tanken direkt! Intressant att höra vad ni tycker. Det låter ju väldigt vettigt. De återstår för mig helt enkelt att fundera på hur mycket det är värt att köra en Z4 under 4-5 månader!? Vi får se! ;) |
|
| Men vart skall du flytta ? Kan du inte ta med dig en ev. z4 dit ? En Z4:a är ju en starkt vanebildande bil, så att säga. Efter en sommar i en så kommer du inte vilja sälja den. Trust me ! :)... Dock ingen praktisk bil om det är, typ norra Kanada du skall flytta till, i och för sig. | |
| Hehe, nä inte Kanada. Jag ska flytta till Prag. Ska studera där. Men det är inte helt säkert ännu! Har fram till Juni på mig men om jag inte flyttar dit så har ja tänkt att köpa lgh i GBG och de är ju ingen billig historia då måste ja sälja bilen ändå. Men de beror ju lite på va lgh kostar också. 120:n ska min far ta över, om ja nu gör mig av me den. De ju lite som du säger också, knappast att man vill göra sig av med en sån bil och sätta sig på spårvagnen! Suck! hehe. | |
|
Har kanske lite förutfattade meningar nu, men det känns inte riktigt som man vill ställa en Z4:a utanför en studentlya i Prag. Å en lägenhet i GBG är ju inte gratis heller. Näe, jag skulle nog väntat med Z4:an om jag var du. Inget roligt tips att ge, men förmodligen det mest förnuftiga..... Vad får man betala för en Z4:a i Prag, förresten ? Kan kanske vara en idé om det nu blir Prag. |
|
|
Kolla med MABI, de hyr ut Z4, och du kanske kan göra en bra deal på långtidshyra. Det låter som en tung affär ekonomiskt att köpa en bil och behålla den så kort tid, och dessutom behöva sälja den när säsongen tar slut. Alternativet är att köpa en äldre bil som inte sjunker lika mycket i värde. Don't dream it, drive it |
|
|
Det är ju också ett alternativ men det känns som det är ett dyrare alternativ men jag kan ju höra med dom. Har även börjat kolla lite på Z3 men frågan e ju om ja blir av med den i höst så mycket enklare!? hmm.. För övrigt vad tycker ni om detta exemplar? Verkar ju vara en seriös handlare.(eller har ja fel?) Rimligt pris? Länk |
|
|
Känner inte till handlaren, men som vanligt gäller noggrann undersökning av bilens historik och skick före ev. köp. Själv hade jag åkt ned till Tyskland och köpt från en aukt handlare om jag var påjakt efter BMW. Don't dream it, drive it |
|
|
Är du beredd att ta en värdeminskning på drygt 20-30.000 så är det säkert inga problem att få den såld i höst. /// Viktor Mer mos till folket |
|
| Stannar de på 20.000 så kan ja tänka mig att ta de! Men de ska ju bli så också! | |
| Jag tror dessvärre att dom är ganska svårsålda. Om man kollar på Powerbörsen och Blocket så har många av annonserna på Z3 och Z4 legat där ganska länge. Vill du vara säker på en snabb affär så måste du nog dessvärre lägga dig ganska lågt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.