AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
627

Problem efter Inspektion II

An
82
Ante-ume
525i -92
Jag hade in bilen för service + inspektion II hos BMW. Nu har jag en tomgång som för det mesta ligger på ca 700 varv/m men ibland får den fnatt och lägger sig på 1100 varv. Det som gjordes utöver servicen var att de bytte lambdasonden som var trasig. Vad kan de ha lyckats ställa till med som gör att min tomgång är sådan? Det kan ju vara bra att ha nåt konkret att komma med om de hävdar att tomgången var sådan även innan servicen.

Mvh André
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Reklamera stenhårt bilen funka ju innan.
cu
146
curigan
528iat-00
Min föregående bil började att ändra tomgången lite som den ville så lamdasonden blev misstänkt,men varningslampan till lamdan tändes ej.
Lämnade in bilen och lamdasonden uppmättes och det visade sig att den var trasig men inte helt därav
tändes inte varningslampan.(Denna bil var dock en opel omega men lamda har ju båda två)Kanske kan lamdan vara kass fast den är ny.Felen verkar vara likartade.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det vanligaste felet på när det gäller lamdasonden
på opel omega är rostbildning i gängorna till lamdasonden därav förlora sonden kontakten mot jord och då går bilen på "nödprogrammet" detta är ett vanligt fel på många bilar, och det har bytts åtskilliga lamdasonder i onödan,Man kan skala en 2,5
kvadratskabel och linda runt "mutterfästet"på sonden
och låsa fast kabeln med en slangklamma sedan jorda andra änden ordenntlig i karossen så är det problemet eliminerat.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ante-ume: det är du som avgör hur bilen gick innan inte BMW. som Asken säger reklamera stenhårt,
de har säkert klantat tilll nåt,läst fel på de instruktioner de fick från datorn för att kunna göra nåt:)

MVH
Hasso
cu
146
curigan
528iat-00
Det kan ligga nåt i det hasso bilen drog 1,67 l/mil
under denna period så nödprogarm gick den på.
I och med att den visade livstecken fast inte funka ändå så tyckte ja själv att det verkade underligt för en fast (inga rörliga detaljer)elkomponent bör ju funka eller rasa helt,eller är jag ute och cyklar.
Bilen är inte i mina ägor längre men det är bra att veta ändå i och med att felet kan dyka upp på 528 med lite otur.
Håller med till 100:a. Är man det minsta missnöjd så skall man kontakta verkstaden. de tar ut otroligt höga priser på det mesta, så då skall man ställa motsvarande krav på de arbeten de utför.

T
An
82
Ante-ume
525i -92
BMW skulle fixa en tid för att kolla upp det där. Skulle en sprica i sista ljuddämparen kunna orsaka en sån varierande tomgång? Det läcker rätt så kraftigt där. En ny ljuddämpare är på gång.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ANte-ume: Det kan enligt uppgifter på detta forum leda till felaktiga lambdavärden pga avgasläckage.
dvs bilar har inte klarat av bes.pga höga avgasvärden
som framkallats av ett läckande avgassystem vilket
på nåt sätt lurar lambdansonden.

MVH
Hasso
ka
37
karve
325i -06
Det här med felaktiga lamdavärden, SPB mäter det på nåt konstigt sätt från änden av röret tror dom räknar på nåt förhållande mellan olika gaser, så ett hål i systemet ger fel värde, men att det skulle ställa till problem för Lamdasonden i bilen bör väl läckan finnas före katalysatorn, sonden kan inte veta vad som händer efter kat'en.

/Kari
An
82
Ante-ume
525i -92
Okej, men bortse från att det skulle vara lambdasonden som ställer till det. Jag har mest hållit på med saab turbo bilar och där spelade det ingen roll vilket motstånd man hade i avgassystemet. Men visst är det så har jag ett tillräckligt stort läkage i avgassystem så borde jag få fel "avgasmotsånd" och bilen borde inte gå som den ska? Imorgon åker det dit en ny ljuddämpare + att jag har tid på BMW för att de ska kolla upp tomgångsproblemen. Jag ska återkomma med vad de kom fram till på BMW.

Mvh André
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Felet kan bero på att de kopplade bort batteriet under servicen. Då kan databoxen ha nollställts och bilen kan bete sig lustigt efteråt ett tag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.