|
|
|
|---|---|
|
Hej om jag växlar ned på motorväg och trycker på rejält fladdrar det gula ljuset på DSC-lampan. Även vid torrt väglag. Är det som det ska? Märker inte att bilen går dåligt på något sätt | |
| Jag hade problem med det när jag körde med vinterdäck på min gamla 328i. Har hört att det hänt fler än mig med just vinterdöcken och jag vet inte riktigt vad som är felet. När jag monterade ny nokia vinterdäck på den bilen så blinkade lampan på torr asfalt på femmans växel när jag gasade på i ca 80-90, och sådan kraft är det inte i den bilen vid den farten på femman. Dom däcken fick jag bytta och dom sa på nokian när bmw pratade med dom att det varit problem men mersedes och bmw:s antispinn i kombination med deras gummiblandning. Detta var dock -99. Med sommardäck har jag aldrig haft problem med dcs | |
|
Hört flera som klagat över detta om de har mjuka däck (t.ex vinterdäck). Så det är högst troligt att allt är ok... Det är nog bara däcken som vrider sig lite. /chni |
|
| Jag misstänker att vinterdäcken vid gaspådrag deformeras mer än sommardäcken, vilket momentant ser ut som en förändring i hjulets rotationshastighet och tolkas som hjulspinn av ASC/DSC. Både nuvarande 330i och tidigare 328i har uppvisat detta beteende med vinterdäck för mig. | |
| Detta har hänt mig med sommardäcken också vid ett tillfälle. BMW kollade om datorn lagrat något, men där fanns inget fel sparat. Jag har continental på sommardäcken | |
| Har bott 10 år i Tyskland så jag kollade diskussionerna i de tyska trådarna. Det verkar vara ganska vanligt att dsc griper in tidigt, vid gaspådrag eller skarpa kurvor. Det kan bero på däcken (t ex att profil fram o bak är ojämn) men verkar också förekomma mer generellt. Merca lär vara ännu värre. Här ett exempel för dem som kan läsa tyska Länk | |
|
Deta eror på ett fenomen som kallas "slip", och betyder att ett drivande hjul helt naturligt går aningen fortare än ett släpande pga att det yttersta gummilagret vrider sig då det utsätts för drivhjulsmoment. Detta är helt naturligt för alla icke-allhjulsdrivna fordon med gummihjul. Problemet när man utvecklar spinnsystem (det är spinnregleringen som griper in när lampan börjar blinka) är att detta slip kan skilja en hel del mellan nya och slitna däck, och ännu mer mellan sommar- och vinterdäck. Mjuka dubbfria vinterdäck av "lamelltyp" har typiskt ett högt slip. När man kalibrerar ett spinnsystem måste man därför ta hänsyn till vilket naturligt maxslip som systemet måste tillåta innan ingrepp, men samtidigt vill man börja momentneddragningen så tidigt som möjligt för att undvika att man tappar fästet mer än nödvändigt vid ett verkligt släpp. En mycket svår avvägning, särskilt på effektstarka modeller (typ BMW och Mercedes) där man vill dämpa innan släppet blir för våldsamt. Mvh. /Kjell |
|
| Störs man av den blinkande lampan kan man bara stänga av den :). | |
| danieel: jo, så är det ju. Men dsc ska ju höja säkerheten och det känns inte helt ändamålsenligt att det slår till när man inte vill det (typ bromsar bilen vid omkörning när man inte alls vill att detta ska hända). Ska testa ordentligt när jag har sommardäcken på. Om den fortfarande fladdrar slår jag av | |
|
Jag rekommenderar absolut att du har DSC påslaget vid normal bilkörning, det är ett otroligt effektivt hjälpsystem som kan rädda ditt liv. Att slå av DSC permanent är som att slå av ABS och krockkuddarna på en E36, man backar säkerhetsnivån i bilen 10 år. När jag körde min senaste BMW (också en 330i) så hade jag samma blinkande lampa när jag körde med vinterhjulen på asfalt. Det beror på att dubbarna/klackarna inte orkar "hålla emot" när man gasar kraftigt på underlag med bra fäste, vilket triggar antisladdsystemet. Det hände aldrig med sommardäcken på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.