AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
954

Vad har man för användning av stereo utan front? (+mektips lås)

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det är inte första gången någon slår in rutan i Malmö, för att kolla om fronten ligger kvar i bilen, det har hänt både mig och brorsan ett par gånger. Men det jag är så förvånad över är att dom i förra veckan stal brorsans pioneer stereo utan front. Köpte stereon på internet för 2400 för mindre än ett år sedan. Kollade på internet och det går att köpa en likadan begagnad för 1300 och då skulle det kanske gå att pruta på det också...
Vad kostar en ny front? Kan man köpa det löst överhuvud taget?
Som vanligt så var det riktiga amatörer som varit i farten igen. Lås + ruta + stereo med trafikförsäkring.... Nu har vi turen att kunna meka själva så det blir inte så dyrt.

Har ett litet mektips också till alla som inte vill köpa nytt lås till e30 och då få två olika nycklar till dörr och tändning.
Åk till skroten och plocka av ett eller två lås som det fattas nyckel till. (Som passar till en e30)
Man brukar få dem gratis eller väldigt billigt om det saknas nycklar. Väl hemma tar man och sätter i sin gamla org nyckel.
Prova vilket lås som passar bäst till nyckeln. Det ser man genom att kolla hur mycket låsblecken rör sig uppåt. Blecken ska röra sig så lite som möjligt uppåt. Låt nyckeln sitta i när du plockar ut sprinten (och under hela förloppet tills sprinten är tillbaka), som sitter i botten på låset. Plocka ut låskolven och slipa ner de få bleck som tittar upp. Jag gjorde det i en bänkslipmaskin. När du är klar ska inga stift sticka utanför låskolven. Smörj och sätt ihop. Nu har du fixat låset gratis + att man har samma nyckel till båda låsen. Man lär sig efter ett antal inbrott...
Richard
Finns ju dom som snor front utan stereo.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Fronten kostar runt 800 spänn. Vissa leverantörer säljer dock inte fronten till dig utan att du kan visa kvitto. (Just för att tjuvar inte ska kunna köpa lösa fronter).

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Tjuvar höga som höghus är vedertaget inte allt för intellektuellt drivna för att i stundens hetta ta i beaktning att en ny front kostar 800kr mot uppvisande av originalkvitto. ;) Skjuta först och tänka sen liksom...

Hostes alienigeni me abduxerunt.
Jag har fått en front stulen en gång.. Oerhört tråkigt då jag inte kunde köpa en ny front trots kvitto osv.

Denonspelare köpt via Hifi-klubben.

/Anton
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det är visst vanligt att de stjäl fronter i radioaffärer, har jag hört. Har också blivit av med stereo utan front...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jo det är ju klart..... man kan ju stjäla en front i en affär med risk att bli upptäckt, och sedan åka runt och försöka hitta en stereo som liknar den och bryta sönder låset och sedan slå sönder rutan där bak så att man får klättra genom hela bilen. Sedan brytar man upp instrument brädan som gör det mycket lättare att få ut stereon......NOT. Stackars jävlar som måste hålla på så för att få tag i en stereo.......

Mvh Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.