AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
699

Död efter varmkörning

joacim772
Har ett litet problem med min vinterbil 520i-90

Igår när jag hämtade barnen så gick tempen upp till strax innan rött, stannade direkt o kollade vatten o olja, lite dåligt me vatten kanske men ingen fara.
Väntade ett tag o körde vidare, gick upp direkt igen, men kokade aldrig, vattnet va inte ens varmt i kärlet, men iaf så tog vi oss hem med många små stopp för att kyla motorn, o idag när jag skulle ut o försöka starta bilen så startade den, hostade lite sen dog den, nu vill den inte alls starta längre. Kan inte mycke om bilar men kollat på forumet här o provat lite grejer, tex. tändstiften o sånna grejer, försökt att lufta systemet som står överallt, vet inte om jag lyckats heller o om det har nån betydelse i att bilen inte startar heller. Men hoppas att nån har nåt litet tips om vad det kan vara, helst enkla lösningar såklart :)
Vägrar plocka fram sommarbilen innan snön är borta..

Kanske inte världens bästa beskrivning men som sagt hoppas nån har nåt tips iaf..

//Jocke
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Har du kollat batteriet? Om du startat och stängt av motorn hela tiden kanske batteriet tappat spänning. Ett friskt batteri ligger på ca12,6-12,7V.

Låter som att du inte har cirkulation i systemet, kolla vattenpump och termostat till en början.

joacim772
Jodå batteriet är nyladdat o klart.

Kikat lite på forumet efter info om vattenpump o sånt men hittar inge info direkt var den sitter mm... Är alltså helt lost när det gäller bilar... Får nog ringa verskad på måndag så nån hämtar o lagar den åt mig...
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om du har en fruktansvärd otur har toppackningen gått.
om det är lite kallt prova häll 1 dl rödsprit i tanken vänta i 10 min prova sen o starta

jonk
om vattnet inte ens var varmt i kärlet o den går varm har den frusit ställ den varmt en natt och fyll mer glykol så går det nog bra

jonk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vilket kärl pratar vi om?
Ispropp är väl ett känt fenomen eller? Dvs is i kylaren, således INGEN lylning till motorn, tempen går mot rött ergo aj aj aj inte bra...

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.