AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.183

Kokat! Känns nu lite konstig...

Mr
28
MrPegazus
523 Touring -97
320 Cab -90
Tempmätaren gick i topp förra veckan på min 523 v-97:a, typiskt nog stog jag i rusningstrafiken i Göteborg. Slog av/på motorn och hankade mig hem....men den blev ordentligt varm och det rök under huven.

Lät bilen stå tills jag kunde lämna in den och väntade mig det värsta.....blåst topplocks-packning eller sprucken topp....

Men enligt reparatören räckte det med att byta termostathus och termostat, det var en spricka i termostathuset så det hade kommit in luft i systemet....

Nu funkar bilen igen, men är svårtstartad.....och när den väl hoppar igång efter några sekunder så "Rystar den till" när den startar......och vid tomgång så känns det också som om den vibrerar......annars känns det bra...
Vad kan detta ha för samband med mitt kok???

Tips någon??

Tack!!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Oj. Det jag fått lära mig av en BMW-mek är att när bilen kokar. Ta bärgare. Det gjorde jag när min 540iA-98 kokade. Fick byta termostat, hus, expansionskärl och tempgivare. Topparna är känsliga för värme. HAr du nån annan mek? Låt dom gör ett provtryck och komptest så man vet att det inte kommit in vatten i motorn/ oljan. Låter som om något hänt med motorn...
Hoppas inte dock! Lyft på oljepåfyllningslocken, är det en grå gegga där så kan det finnas fukti systemet. Kommer det glykoldoftande ånga ur avgassystemet? Lyft även oljestickan för att se om det verkar någon antydan till vvatten där. Har bilen fått regelbunden normal service och oljan bytt nyligen så kan det vara lätt att upptäcka spår av vatten i oljan. Skulle rekommendera Göreborgs Bilservice som ajg hört mycket gott om via forumet, Joachim heter han som driver det. Använd sökfunktionen så hittar du säkert han.
Lycka till!
Asken
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
en bra regel är att ALDRIG!! chansa med problem med värmen, minsta lilla tendens till att den går varm, bogsera!!!!!! antingen är toppen ändå kass, eller packningen eller så har din mek råkat sätta nåt annat fel!
Joachim är kanon! Kolla gärna hos honom. Du får nog åka dit på vinst och förlust då han oftast inte hinner svara i telefon. Men när det gäller topplock så skulle jag antagligen vända mig till BJ billservice. Mera om verkstäder i GBG Länk
Mr
28
MrPegazus
523 Touring -97
320 Cab -90
Hmmmm!
Tack för tipsen!
Man har ju hört att topparna är känsliga för värme. Kan ju alltid hoppas att det är ett tändstift som gått eller så....känns lite som det. Å andra sidan kan det väl vara så att det läcker in vatten i bensinen i en cylinder p.g.a blåst topp-packning/sprucken topp.....borde väl vara ungefär samma symptom??
Bilen känns väldigt kraftlös också, och ekonometern visar på enomrm soppaförbrukning....

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Brukar de inte ryka mycke vitt om toppen eller packningen är kass? + att den dricker ditt vatten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.