|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubiken säger: Hur länge håller en automat? Har sökt lite på forumet och läst att dom kan hålla länge om man håller efter lådan, buyter olja och filter. Enligt min servicebok så står det att olje byte ej sker, antar att det är "lifttime olja", men jag har svårt att tro att man inte ska behöva byta olja. Hur länge tror ni lådorna håller om man inte byter olja? Läste i nått annat inlägg att dom börjar rasa vid 20-25k, men det tycker jag verkar lite konstigt, den borde ju vara dimensionerad till bilens livslängd. Vad tror ni? | |
| Finns en tråd om det här Länk men mer än 20-25k mil hoppas jag verkligen en bil av bmw:s kaliber ska hålla. | |
|
Den ska hålla lika länge som övriga bilen gör med rätt underhåll!! Men vissa lådor kan behöva mer underhåll än andra,tex 540:ins låda kan man ju åka på att byta plastkulorna... Men att en låda skulle rasa helt så de behövs en totalrenovering eller en ny är nästintill 0 |
|
|
Automaten i 525im 92a gav upp efter 15t. mil . Kostade 27000 kr att helrenovera. |
|
|
I min förra 525iA 92a skall det vara |
|
|
hejsan! Vi har en 540 med 5hp30 lådan. Skulle man tro precis allt man läser här på forumet till 100% så är det snuskigt dyrt när nåt strular med denna låda. Hörde på bmw vad det kostar när "plastkulorna" ryker. -Ja det är inte billigt!! Bara att beställa en utbytes. Exakt pris fick jag inte men 20000 kom man inte långt med var intrycket. Jag började att luska lite i det där. Fick ett generellt pris på 4000:- på att byta plastlulorna på lådan vid ett ev . problem. DET är ett pris som jag blev mycket minder oroad över. Vår bil har tuffat på över 25k mil & jag är inte det minsta orolig för den dag det är dags så gör jag det utan att gråta blod. Jag personligen skulle avdramatisera problemet med 5hp30 lådorna lite ... En helt underbar låda. Visst växlar den lite hårt på någon växel när den är kall men jag har kört många andra märken med nyare lådor & dom är mycket otrevligare innan dom fått upp tempen. Detta är mina erfarenheter... |
|
|
Sedan kan man ju byta plastkulorna själv om man är händig. Kolla på mektips. Om man skulle behöva dessa plastkulor,var är ett bra ställe att göra sitt inköp ? Ni som själva har bytt vet säkert mer.... |
|
|
widehall: Har du gjort nå oljebyten på din låda? Jag är lite nyfiken på hur långt det och köra utan olje byte, efter som det inte ingår i nån service. |
|
|
H.M power: När vi köpte bilen vid 20000mil så gjorde jag ett oljebyte i motor & låda. 1000mil senare så bytte jag på nytt olja i automaten för att se vad som följde den "gamla" oljan med ut. kollade även på oljepluggen om det fanns metallflis. Oljan såg jättefin ut & metallspån på pluggen var det inte så jag har fullt förtroende för lådan. 100% säker kan man ju inte vara men jag har goda förhoppningar. När vi köpte denna bil så gick jag på mitt egna intryck samt att jag fick det intrycket att förra ägaren varit mån om den den tiden han haft den. automaten var mitt minsta bekymmer ........ |
|
|
Vid varje växling så slirar lådan till lite och smutspartiklar blandas med oljan efter några år är oljan ganska smutsig och ett oljebyte inkl. filter är en bra åtgärd för att behålla funktion/hållbarheten. mvh |
|
| glömde säga att jag bytte även filter de 2 gånger jag bytte. tyckte att det var bäst så när man ändå rev ner sumpen.... | |
Hans Andersson |
Min 728IA E23 slår snart om till 35000Mil och det är inget fel på den ...OBS välservad ett måste... hea |
|
om en låda som rasar runt 15-20"mil så måste det ha hänt något eller om bilen varit skruvad, för jag tror knappst på att bmw lådor skulle vara så dåliga. det är ju så sällan man hör omatt dom rasar. Men som det gäller 540 o 740 e34 e32 så är det ju plastkulorna som tar stryk en felkonstruktion av bmw, men dom andra lådorna är skottsäkra om man säger så. MvH Bmw 4-ever |
|
| för en del år sen var jag spekulant på 750, ringde bmw för att höra hur autlådorna höll, dom renoverade uniefär 20 om året. hur man skall tyda det vet jag ej, men sönder går dom ibland, den enda aut jag själv haft var en 735 83- 35000 mil, lite seg vid fullgasväxlingar annars helt ok! | |
|
Hade en 520i -92 automat, 16 000 mil sen var de bara skit. Bilen hade m5 paket å allt, ljudet från den var omoståndligt härligt med sportavgassystem! hehe |
|
| en liten fråga alla pratar om plastkulor men enligt bmw så finns inga sådana kulor att byta man måste byta hela ventilpaketet 22000 kr:S har jag missat nåt?:P | |
|
BMW pratar i nattmössan. Det finns ett mektips här Länk som motbevisar det. Det är förövrigt endast tidiga autlådor av 5HP30 (93-95) som har plastkuleproblemet enligt molle325. -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.