AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.731

Finns det sportluftfilter som renar minst lika bra som orginal men ger mer effekt ?

Sida 3 av 3
Hans Andersson
Jo det skulle va det då strokad som fan minst 4 liter och med kolvar från en Scania ; ) ! Men om nu tillverkarna av sportfilter har bevisat genom tester att deras filter ger ett par hästar till och även sänker förbrukningen något så kan det ju ligga något i att ha filter som motorn lättare kan andas igenom eller ??

hea
Hans Andersson
Har nu kollat om det är samma Man-filter till M30 2,8lit sexan och 3,2liter sexan och det är samma filter och samma tillv-nummer på dom bägge ! så motorn jag har på 2,8 får nog den luft den behöver ! Det fanns en hel del BMW delar bla nya toppar och billiga kamkedjor med nitlänk och kedjelås mm mm kolla in : Länk

hea
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bara för att ett sportluftfilter ger några hästar extra i en viss motor med en från början dåligt utformad luftburk/insug, betyder det inte med automatik att man får samma effekt i en annan motor som har en bättre utformad luftburk/insug från fabrik!

Som exempel kan man ta E36, som har samma filter till alla motorer från 316i upp till M3...

Tittar man på filterarean och jämför med vissa andra biltyper/märken ser man ganska snabbt att BMW-filtret är väl tilltaget. Med andra ord är originalfiltret dimensionerat för att klara minst 321 hästar utan att fungera som strypning!

Om man av någon anledning väljer att montera sportfilter bör man dock vara medveten om de negativa effekterna som kan följa av bytet om man har otur!
Äldre bilar som har "klaff" i luftmängdsmätaren är mindre känsliga än bilar som har glödande volframtråd i luftmassemätaren. Men båda motortyperna får givetvis samma negativa effekter på slitna insugsventiler, slitage i cylinderlopp och mer skit i oljan när man monterar sportfilter. På turbobilar brukar turbindelen (turbinbladen) i turbon slitas märkbart på bilar som har sportluftfilter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hans Andersson
Det är mig veterligen ingen här som påstått att det skulle ge samma hk i alla motorer !

Vad vi/jag va ute efter var att ta reda på vilket filter som är bäst utan avkall på reningsförmåga ! för att om möjligt sänka soppaförbrukningen och få bättre respond i motorn !!!

Och det va ju just dom här kompromisserna jag nyss tog upp ! Att sama filter/burk används till fler modeller med tex större motorer !!!

hea
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hans Andersson: Det är nog ingen som vet vilket filter som är bäst, utan att göra avkall på reningsförmågan.

Personligen så TROR jag inte att man kan sänka bränsleförbrukningen eller öka responsen i en orginalmotor med ett filterbyte. Detta under förutsättning att ditt nuvarande orginalfilter är i rent och bra skick, förstås !
Denna tro grundar sig i min övertygelse om att BMW tillverkar sina motorer med ett filter som klarar av att tillgodose motorns luftbehov.
Hans Andersson
Inget är så bra att det inte går att förbättra , det gäller även BMW !!!

hea
Hans Andersson
Om vi lämnar tron i kyrkan och ser på fakta så finns det faktiskt dom som mätt och kunnat intyga skillnader i +hk finns i ett sportfilter pga lågt eller inget motstånd för luften in !

hea
Hans Andersson
Suzukis sporthoj har ju övertryck på ingående luft vid hög fart och tillför man mer bränsle då så ökar hk helt klar !!!

hea
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Du får bygga en liknande ram air burk till bilen :)
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hans, hur skall du ha det ? Vad är det vi pratar om egentligen ? Du är ju helt klart övertygad om att din idé om att ett större pappfilter kommer sänka din förbrukning och göra din bil piggare. Så varför bygger du inte bara om din luftburk ?
Visst finns det mätningar som intygar att sportfilter ökar effekten. Vad man måste fråga sig är på vilka motorer och i vilket skick/utförande dom var innan och under testet. På min gamla bil ökade effekten med 7 hk med sportfilter, men det var en trimmad turbomotor.
Å vad har Suzukis sporthoj med övertryck på inluften med en vanlig bilmotor att göra ? Om du matar syrgas i inluften så kommer också effekten att öka, men det är också helt orelevant för den här diskussionen. Eller har jag missat något ??
Hans Andersson
Nja jag har tänkt bygga om burken,men om man även gör som suzuki och tryckmatar med vanlig fart-luft så borde bilen gå lite bättre ,har inte lust att ha me syrgas hellre lustgas då, dom mätningar jag gick efter rör standard sug motor !!!! häng med nu !!!

hea
Hans Andersson
Meningen med detta forum är ju att vi ska dela med oss av våra ideer och erfarenheter eller ?

hea
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hans: Förfarandet du nämner i "Suzukifallet", att tryckmata luften och då kunna tillföra mer bränsle. Det är ett ganska vanligt trimsätt. Fast tvärtom. Ungefär. D.v.s. Man "chipar" eller modifierar förgasare/insprutning så att den matar på mer bränsle och sedan sätter man på ett sportfilter för att få en tillräckligt lufttillförsel. Fast när man gör det måste man ofta "öppna upp" i andra änden genom att ha ett grövre dimensionerat avgassystem och en s.k. race-kat.

Vad har dom för typ av luftfilter på den där Suzukin ??

Personligen skulle jag hellre köra med et nitroxsystem än med ett lustgassystem då jag anser att riskerna är mindre med ett nitroxsystem.
Hans Andersson
Jag tror dom har skumgummifilter som har inoljats men jag är inte säker på att det är så bra lösning i en BMW ? Men jag kan inte fortsätta utveckla frågan om vilket sportluftfilter som är bäst till en BMW då mina inlägg ständigt tas bort tyvärr !
Så ni andra som tycker frågan är intressant och orkar får fortsätta om ni vill...

hea
"Hans Andersson"

Är du arg eller? Har aldrig sett nån använda så många utropstecken som dig i ett forum. Om du lugnar ner dig så kanske du får bättre hjälp.

Samma sak ALLTID när det gäller sportfilter är att det spårar ut fullständigt, samma sak i denna tråd.
Hans Andersson
Jo nog kan det lätt spåra ut även här,Jag trodde att vi kunde komma fram till vilka filter som är att lita på och som funkar !

Men anledningen är inte ni som skriver inlägg ,utan det är dom som sköter detta som plockar bort "mina" inlägg. Och det är därför jag lägger ner detta, hoppas ni förstår...

hea
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.