AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.730

Finns det sportluftfilter som renar minst lika bra som orginal men ger mer effekt ?

Sida 2 av 3
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
FFF: Varför skulle det vara "värre" med en borrad luftburk än ett sportfilter som riskerar att dra in partiklar i motorn, menar du?

Visst kan man ta luft från innerskärmsutrymmet, men det förtar väl inte det faktum att ljudet borde bli lite elakare med bibehållen reningsgrad i mitt exempel.

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Nej, jag tror inte heller att det är värre med en borrad luftburk än ett sportfilter. Det känns bara lite konstigt att ställa sig och borra hål i luftburken liksom... Lite ovetenskapligt, typ.
Men jag erkänner att jag är lite löjlig när jag tycker så !

Huruvida ljudet blir bättre, vet jag inte. Inte heller om filtret kommer att hålla. Men prova och se och berätta sedan hur det gick. Det är ju såhär som nya lösningar kommer fram !
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
En dum fråga. Är det högre luftflöde i ett sportluftfilter för att det renar sämre? Det är inte så att filterarian är större?
Skulle gärna vilja se ett test liknande det som görs för luftfilter till ventilationsanläggningar. Hur mycket partiklar klarar filtret att hålla innan tryckfallet bilr för stort, hur mycket partiklar stannar inte i filtret osv...

/// Viktor

Mer mos till folket
Paap Reeder
Mekerfarenheter från M70:
... drar man med fingernageln litet lätt i mina alusil-lopp i V12:an blir det en repa .. säkert microskopisk men det syns dock klart.
Skulle inte komma på ideén att chansa på annat än originalfilter.

MVH /// Paap R
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Sportfilter måste slita mer på motorn, säkert bara marginellt, då många kompisar kört mkt med sportluft filter på sina bilar. Har själv aldrig kört med sportfilter, men min nya 735 hade JR sportluftfilter insats monterat när ja köpte den (alltså ersättningsfilter till original luftboxen), och det har suttit där i över 10år, vet ej exakt. Och motorn går hur bra som helst. Har ju även en 535 med samma motor. Och jämför man ljudet så blir det lite annat ljud i 735an (inte mkt dock) trots endast ersättningsfilter (har ju hört så mkt om att det inte är nån ljudskillnad).

Man får ju helt enkelt köra på egen risk, men jag tror inte det sliter så värst mkt. Har också läst på forum om att oljan man rengör filtrena med kan förstöra LMM, men vad är det för typ av olja, hur påverkar den LMM? Köpte ett repobjekt med rasad motor (520i -89), kolvarna hade varit med om en krock med ventilerna, och motoroljan hade tryckts ut i insuget, bl.a. LMM också. Minns att jag fick rengöra den ordentligt, och den LMM:en fungerar än idag, en kompis som köpte bilen sen.

//Simon
Hans Andersson
Har även provat att ta upp hål på orginalburken i en Volvo 480ES och jag limmade snabbt igen då det blev olidliga reonanser i kupen och ike önskvärd upplevelse ! Kan även tillägga att E36 med orginalfilter låter finare och dovare och man slipper mekaniskt skrammel med pappfilter ! det är nog slutburken på avgas, man ska byta för att få bättre ljud ...

Mvh Hasse

hea
Hans Andersson
Min ide är att använda 2st papp filter och hållare för att dubbla filterytan ! vad tror in om det ?

hea
Hans Andersson
Ovanämda ide borde halvera luftmotståndet eller hur !? om man dessutom har 2st eller dubbelt så stort inlopp !

Mvh Hasse

hea
Paap Reeder
... min tro i kyrkan är så här att "... inte fanken sätter grabbarna i Munchen dit ett för LITET luftfilter ...".

Om dom nu investerar ett antal 10-tal mille i att jaga de sista hästkrafterna i en "ny" motor ... så smäller dom dit ett luftfilter som "kostar" 4 hk av 200 hk!! ... så att kunden sedan kan åka till Biltema och köpa ett annat filter.

Har ju jäkligt svårt att tro det.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW har ett "snudd på perfekt" insugningssystem så jag tror inte heller att man "får så himla mycket mer" hk med ett sportluftfilter eller dubblerade filter,men låter "gött" gör det ju med sportfilter :)

Har ett KN filter i min originalburk till 735:an och har inte sett något negativt av detta ännu hur som helst..
Satt i vagnen när jag köpte den 2003..JAG håller KN filtret högt på listan av "eftermarknadsfilter" iaf..

Har kollat upp hur pass mycket "oljespill" som dragits in i lmm pga detta och kan konstatera att lite kladdighet finns i både luftmängdmätarns klaff likaväl in till gasspjället...Men som sagt ingen ökad oljeförbrukning eller motsvarande negativ erfarenhet...ännu :)

Håller koll på detta och lär byta till originalfilter(pappersfilter) om jag börjar se dylikt...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tilläggas bör att jag hade ett sportluftfilter(faktiskt KN) i min ena 528 också "ett tiotal år" och rengjorde detta+oljade in det på nytt med specialolja regelbundet och märkte faktiskt på slutet en ökad oljeförbrukning!...Om det hade med detta filter att göra får jag låta vara osagt..
Motorn hade ju gått dryga 25000mil då :),men sport filter isatt nästan 10000mil..
Och alla som har liten erfarenhet av BMW(främst M30 kanske) vet ju att det kan bli "lite glest" i toppen efter x-antal hårda(men likaväl välservade)mil...

Såå...Kontentan av mitt resonemang KANSKE ändå är att risken finns att motorn slits mera med detta sportfilter monterat...Nåväl.

Mvh Janne.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Paap Reeder: Håller med dig, tror knappast man kan få mer hk av endast ett luftfilter på en standard motor

Personligen skulle jag montera Open Air bara för ljudets skull. Har man däremot en vråltrimmad motor så ger det ju säkert några HK
Hans Andersson
Paap Reeder : Du har väl ganska trångt i motor rummet eller hur ! tror du inte att allt är en kompromiss även luftburkens och filtrets storlek ! 2x filerytan och2x insugsstorlek kan aldrig va fel för dom bilar som nu bara har ett ,för förr eller senare funkar filtret sämre pga dam osv och då även mer motstånd !!! trots att det inte ser skitigt ut , Jag tror att med billiga biltemafilter och 2x ytan är bättre än orginal ! och ger mindre bränsleförbrukning då motorn chockas mindre Eller har jag fel ???

Mvh Hasse...

hea
Hans Andersson
Om nu tex BMW är så bra och duktiga varför sitter det tex inte Extraktorgrenrör då i alla bilar dom gör ? alla vet ju att det gör skillnad ! Jo för att allt är en kompromiss ! så även filter och allt annat på en bil !

Mvh Hasse

hea
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Du kan ju helt enkelt testa om du får mer effekt, jag tror det knappast, mera Placebo effekt tackvare ljudet.

Men din idé angående dubblar filter, det har jag aldrig tänkt på, jag kan inte tänka på nån orsak varför det inte skulle funka`?? nån får gärna fylla in här
Hans Andersson
Ja jag är inte direkt ute efter effekt utan först och främst lägre förbrukning !

Det kan ju knappast bil sämre...

hea
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hans>>>Javisst,på avgassidan finns absolut en del att göra,bl.a extractorrör, men insugen på BMW har ett bra flöde redan som original...Men visst,lite öppnare på den sidan skulle kanske göra en smula det med+att porta toppen naturligtvis, men som sagt så har insuget ett mycket tillfredsställande flöde som original redan..

Vad jag vet hur som helst..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...En del har ju moddat sitt insugssystem med ett från M5:ans motor vilket då ger mer,men det räknar jag inte som en "normal" grej att göra för att öka responsen/flödet :)

Mvh Janne.
Hans Andersson
Jo men ta tex mitt orginal filter och burk så är den lika liten som en till en 4cylindrig motor ,trots att jag har sex cylindrar !? vad säger nu det ???

hea
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Kanske att den fyrcylindriga motorn har en överjäv*lig kapacitet där ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.