AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.732

Finns det sportluftfilter som renar minst lika bra som orginal men ger mer effekt ?

Sida 1 av 3
Hans Andersson
Finns det sportluftfilter som garanterat renar minst lika bra som orginal men ger mer effekt/lägre förbrukning ?

Ska vara till BMW E23 728IA och monteras i orginal filterhållare

hea
Hans Andersson
Efter som ingen har något konkret förslag så utgår jag från att orginal pappfilter är det som gäller om man är rädd om motorn ! som jag trodde alltså...

hea
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Det finns stora pappfilter från Mann som normalt sett sitter på traktorer som renar minst lika bra som original men de är ju kraftigt mycket större och borde ge mer effekt om de monteras på rätt sätt. Annars har ju bl.a Apexi sportfilter gjorda av papp och de har fått bra kritik i tester.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Ojsan, missade biten med original filterbox, då går ju mina förslag bort :)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ska man inte trimma bilen så är originalfiltret ingen begränsning. Dvs det blir inte mer effekt bara för att man stoppar i ett filter med bättre flöde.
Man kan även dra nån extra luft kanal till luftburken.
Hans Andersson
Någon som använder Apexi pappfilter ? Det behöver inte absolut vara för orginal hållare !!! Jag vill gärna veta vad ni tycker om era filter sport/orginal/hembyggen tips mm alla tips och ideer är intressanta kloka som tokiga !!! Hur har ni gjort ???

hea
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Har ingen erfarenhet från sportfilter på BMW, men höll på mycket med sånt på Audi innan.
Mina erfarenheter är:
Det är inte fören du trimmar som sportluftfilter gör någon nytta.
Ljudet blir mer "racerbil".
Luftmassemätaren pajar lätt med öppna filter.
Hans Andersson
Jo det är mina erfarenheter också , har kompisar vars LMM lagt av pga dålig filtrering ...

hea
Köper man budget filter så är det klart att det inte renar.
Köper du däremot riktiga sportfilter typ BMC och liknande och sedan sköter dem rätt och inte marinerar dem i olja så är det inga som helst problem med reningen.
En kompis som hjälper till att utveckla kylningen på stridsfordon som ska användas nere i miljöer liknande mellanösterns öknar, använder BMC filter till motorerna. Där ställt relativt höga krav på grejerna och allt måste funka utan strul. Ett rätt monterat sportfilter ger inte mer effekt generellt sätt men det får motorn att andas lättare. Du märker det speciellt då gaspådraget kommer snabbare än mot orginalfiltret. Det är tveksam om du får fler hästar ur en BMW orginal sugmotor men turbomotorer plockar du ut en del hästar liksom en hel del japanska sugmotorer. Jag kör med BMC filter över sommaren och monterar i mitt orginal när vinter börjar, mest pgr av att mitt filter sitt oskyddat mot att snöslask och salt. Att LMM gått sönder beror på att filtret (kvalitets filter) inte skötts på rätt sätt. Det vanligaste misstaget är att man använder för mycket olja på filtret vilket sedan fasnar på LMM nålen som sedan går sönder.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Dubilidu har helt rätt. Många vet inte riktigt hur det skall vara och har för mycket olja. Andra tycker att det blir tråkigt att tvätta luftfilter "stup i ett" och tenderar att börja slarva med det efter ett tag.
Hans Andersson
Jag har sett seriösa tester på dom vanligaste sportfiltren och dom renar inte alls lika bra som orginal ! Sen kan du glömma att det sitter sportfilter på en stridsvagn ,möjligen har BMC tagit fram ett pappfilter för just det ändamålet som fungerar tilsammans med sandfällor och då byts filtren ofta och det är något helt annat !

Mvh Hasse...

hea
Hans Andersson
Ni som förespråkar att sportluftfilter är bättre och renar minst lika bra som orginal pappfilter upp till bevis !!! jag vill se uppgifter på ett seriöst och oberoende test som bevisar det ni påstår ...!!!

Mvh Hasse...

hea
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Tror inte heller att ett sportluftfilter filtrerar lika bra som ett vanligt filter. Det säger ju sig lite själv. Ett sportluftfilter släpper ju igenom mer luft per tidsenhet än ett vanligt filter. Det kan det bara göra genom att vara mindre tätt, så att säga. Mindre täthet=sämre filterförmåga.
Vad jag menade med att Dubilidu hade rätt var i att många sabbar sina LMM p.g.a. för mycket olja och att dom tvättar för sällan.
Sitter BMC open air på stridsfordon 90.
Har inte sagt att det renar lika bra men det yttersta lite skillnaden jämför med ett orginalfilter. Visst, kör du 50.000mil med ett Open air eller ett orginalfilter och byter/sköter dem rätt så märker du skillnad men hur många bilar kör över 50.000mil ? En modern motor till en ex: BMW är byggd för att klara ca 50.000mil minst om man använder orginal grejer och servar dem efter punkterna. Varje gång du ex sätter på ett Open air filter eller chippar motorn så minska drivsäkerheten men ett antal tusen mil. Frågan är fortfarande om man har en bil som har gått 40.000mil i dagens samhälle? Hade ett kvalitetsfilter vållad sån stor skada som en del säger så borde det väl vara haveri på typ hälften av alla ungdomsbilar eftersom det är väldigt populärt med sportfilter. När grejerna har gått sönder så är det oftast för att filtren är fel monterade och inte skötts på rätt sätt. Ett ex BMW E36 316i har samma luftfilterbox som en E36 M3:a. Luftfilterboxen som sitter i E36:an pallar säkert 500hk innan den blir en styrpning och ett sportfilter måste ta över. Den stora anledningen varför så många kör med open air filter är ju det underbara insugsljudet även kallat "parningsbrööl" inte för att de tror att effekten blir gigantiskt.

Mvh
Hans Andersson
Stridsfordon 90 svenskt eller hur ! är det inte bandvagnen eller ? tror inte dom skulle klara riktig öken med ett BMC !!!

Men om vi går tillbaka till sportfiltren finns det ingen som säljer ett filter som har samma egenskaper som trimfilter men är av papper och av torr typ ???
Har för mig att Apexi har ett sådant ??? jag tror dom van något Test med deras openair filter det var då klart godkänt och vida överlägsen konkurenterna !!!

hea
Nån som har erfarenhet av t ex K&N's utbytesfilter för originalboxen, är sååå svag för insugsljud :)
Hans Andersson
Har själv haft KN filter i en E36 och det gör jag aldrig om ,enligt ett test jag sett så kom KN på tredje plats och släppte in en hel del skit , Apexi torra pappfilter vann överlägset OBS den var ett oberoende test !

Mvh Hasse...

hea
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
johns: Jag körde med K&N på min Audi. Jag skötte om det och tvättade det regelbundet och använde sparsamt med olja. Ägaren innan mig var pedant som också körde med K&N-filter, så under vår ägo gick bilen över 6 000 mil med K&N utan att någon gång ha problem.
P.S. Ljudet blir riktigt murrigt. D.S.

Dock tror jag att Hans har rätt i att ett sådant filter inte filtrerar lika bra som orginalfilter. Skulle också tro att det sliter mer på motorn än orginal. Dock innebär det inte att motorn kommer totalrasa inom 1 000 mil bara för det !
Sätt på ett och sköt om det ordentligt så kommer du att ha många välljudande mil framför dig ;)

Fast jag blir lite nyfiken på det där Apexifiltret som Hasse pratar om ! Får man ut samma egenskaper som ett öppet filter, fast det renar mycket bättre. Ja, då är det jädrigt intressant !!
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Att borra fler hål (ett par ca 50mm) i luftburken borde väl ge ungefär samma sportiga "murr" ljudmässigt. På så vis behåller man originalfiltrets goda filtreringsegenskaper också.
Dock gäller det att hålen görs på rätt ställen, så att inte varm luft från motorn används, eller att avskärma burken.

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hehe. Ja. Nja... Njee.Eller det kanske funkar utmärkt men inget jag skulle prova.
En annan grej som jag kom på nu. Jag hade hål i innerskärmen för att få ett bättre flöde genom laddluftkylaren på Audin. Man kan kanske göra en liknande grej för att få friskare luft till luftfiltret på en BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.