AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
409

Fråga om kylarsystemet E36 316 årsmodell 94

Nu är fläktkopplingen bytt och fläkten fungerar som det ska. Men det är ett par frågor jag vill ha svar på :(

1. Om bilen är varm, ska vattnet koka upp när man öppnar locket till kylaren ?

Ska slangen på höger sida vara så varm att man inte kan hålla i den för länge och att slangen på vänster sida ska vara kall ?

Tack!
TobbeBMW
Ja, vattnet ska koka om du öppnar expansionskärlet när bilen är varm, eller koka ska det kanske inte, men då systemet är under en hel del tryck (ett par bar på BMW) så sputar det en del.

Systemet är trycksatt o slutet just av den anledningen att det höjer kokpunkten en del.

slangen på höger sida är in på kylaren o den på vänster är ut så lämpligen så ska kylvätskan vara kallare när den passerar ut på vänstersidan, dock inte "kall" utan svalare, helt kall lär den inte bli.

Är det så att du har problem med kylningen på bilen eller??
Bilen kokade för knappt en månad sen. Det visade sig vara termostaten som gav upp. Den bytte jag ut.

Jag märkte sedan att kylarvätskenivån sjönk. Jag läste lite här om fläktkopplingen. När jag kollade min, så var den trasig oxå. Jag kunde stoppa fläkten "med handen".

Så nu är fläktkoppligen utbytt oxå.

Jag körde bilen varm idag, och när jag skulle kolla kylarvätskenivån, så var den något under max-sträcket. Jag vred på kylarlocket litet grann och kände trycket. Vätskan trycktes upp "till max-sträcket" nu :p

Det ska förmodligen vara så eller ?

Nu har jag lite luft i kylaren oxå :p
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.