|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Samma undran här! Vilket laddtryck är original o hur mycket tål motorn att laddas? Diesel Performance..... |
|
|
Får nog ge mig nu...Min bil måste vara skruvad.. Eller ska en frisk 525 tdsa kunna köra ifrån en E36 325? Har alltid tyckt den känts pigg.. Diesel Performance..... |
|
sebbe_bmw |
Okej att jag inte är någon diesel vän men... Provkör en 740D E38 om ni får chansen nångång... Snacka om hästspark i röven.... Sticker i väg nästan lika bra som en bensinare..!!! Sebbe |
|
nästan lika bra som en bensinare? har inte kört nån, men den borde gå betydligt bättre än en normal bensinare, 560nm talar för sig självt tycker jag. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Dannej, vridet är egentligen ingenting att prata om. Man säger att en V8 t.ex har mycket vrid, fast den har egentligen mycket effekt... -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
knugen, tror att den laddar runt 0,8bar orginal, jag laddar nu 1,5bar med orginal ic men med förstärkta slangar, i går provade jag att ladda 2,1bar och det gick fint, men körde inte någon längre tid så, vet ju inte om orginal ic klarar av det, motorn klarar nog det, annars har jag ju en ny liggandes ifall del rasar. 13000mil på 6 månader slå det ni. |
|
|
ridern> vad pratar du om? det är ju vridet som är det intressanta, jämför en liten 1,8liters motor med 200 häst och kanske 200nm med en stor V8 som kanske också är på 200 häst med 400nm, det är ju vridet man är ute efter, hästkrafterna plockar man ju ut genom att varva upp moptorn sen. vridmoment är ett mått på kraft, hur mycket effekt som lämnas varje varv på motorn. hästkrafterna ökar man sen med varvet, kan du göra en motor som kan varva högt så kan man därmed plocka ut mycket effekt. exempelvis metanolbilar, inte så stora cylindrar, men går väl på 30 tusen varv, och därmed kan man plocka ut massa hästkrafter. samma sak gäller hållbarhet, mäts i vrid, en axel kanske inte klarar så mycket när den snurrar sakta, men när man ökar hastigheten så kan man plocka ut mycket effekt.... exempel på det är bakaxlar och kardaner, största risken att slita av dom är när man står stilla och kör iväg, när man sen kommer upp i fart så håller dom mycket mera. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
dannej. Grejjen e ju den att du räknar ut effekten beroende på varvet och vridmomentet. Altså en V8 på 7 liter som har 200hk vid 4000rpm har exakt samma vridmoment som en 1,8 motor som har 200hk vid 4000rpm. Egentligen är vridmomentet ointressenant, jag kan prestera 500Nm utan problem, men helt effektlöst dvs det tar en jäkla tid. Altså är det effekten som är det vesäntliga. Ett typexempel är en HD kille som bara pratar VRID, skillnaden på en sådan motor mot andra MC motorer är att den har mycket effekt på låga varv och inte höga varv. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
jo, sant, men hittar du en 1,8 liters motor som har 200 häst vid 4000 varv.. knappast, däremot har alla större motorer max effekt, vrid vid lägre varv. sen är det ju inte heller så intressant med max värden, man ska ju kolla på hur hela kurvan ser ut. exemplet med mc motorer är ju bra, om man jämför en sport hoj, med en hd. för att få bästa acc med en sporthoj ska man ju ligga på så högt varv som möjligt, medans en hd kan man i princip köra som man vill, för effekten kommer redan från botten. ett fordon blir ju mera lättkört när det har bra bottenvrid. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Ja, en jämn effektkurva e ju kanon på en std bil, det är ju därför biltillverkarna kommer med olika system som vanos och liknande! -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
ridern, vridmomentet är inte direkt korrelerat beroende av effekten. Det är därför dieselmotorer är mycket starkare än motsvarande bensinmotor (samma antalet hästkrafter i båda bilarna). /Mvh |
|
|
Men vad är det jag skriver, jag menar "beroende av effekten". Och vad jag egentligen menar är att man inte kan säga hur stort vridmomentet är enbart genom att titta på effekten. /Mvh |
|
| ridern har rätt! Effekt är ett mått på hur snabbt motorn kan leverera sin prestanda. En hög effekt är det viktigaste när det gäller att få snabb acceleration, såvida hela varvtalsregistret används. Däremot är dieselbilar utmärkta dragbilar eftersom de har ett högt vridmoment på låga varvtal. | |
|
Nu håller jag nog inte med, men har jag fel så blir det intressant att höra varför. Jämför exempelvis en 520 mot en 525 tds, där uppnår 520:n aldrig det vrid man får ur tds:en, oavsett varvtal. Jag invänder inte mot att effekten är ett mått på prestanda, däremot invänder jag mot påståendet att effekt (i hästkrafter eller kW) har något direkt samband (klart att det finns _ett visst_ samband) med en bils vridmoment. Måhända har jag missförstått era påståenden? /Mvh |
|
|
nä precis, dieseln har mera vrid. problemet med dieseln är ju däremot att den tappar vridet ganska fort också, klarar int att varva ut lika mycket som bensinare, därför blir bensinaren piggare för det varvas, och då fås mera effekt trotts att vridet ligger efter. det är ett problem, lyckes man bygga en motor med grymmt vrid och samtidigt få den att hålla ut den vrid-kurvanb långt upp i varvtalet så får man ut extremt med effekt. enkelt så kan man ju se det såhär. Vrid x varv = effekt alltså med lite vrid och mycket varv får man ändå effekt med mycket vrid behövs inte högt varv för att få ut effekt. nu tyckter jag att jag gjorde en enkel förklaring faktiskt :o) [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
precis dannej, fast formeln är inte riktigt så enkel vrid x varvtal, kommer inte riktigt ihåg den rätta. Ett exempel är ju när man bänkar bilen, det enda den mäter är ju vrid(Nm) och varvtal och utifrn det beräknar man effekten, hk, hp eller Kw. Det spelar ju då ingen roll om det är en diesel, bensinare ånglok eller vad det är. Effekten som motorn presterar beror ju inte på drivmedlet. Sen att krafterna kommer på olika varvtal m.m. är ju en helt annan sak. -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
nä jag vet, men i princip så kan man ju förenkla formeln så... och som du skriver så har ju inte drivmedel nån betydelse, men alla typer av motorer har ju sin karaktär... dieslar, V8:or, enstånkor... har ju mycket bottendrag, medans raka bensinare ofta är mera varvvilliga. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
ja givetvis, vad menas med bottendrag egentligen, mycket effekt på låga varv? -ridern- 525i 1990 24V |
|
|
tja.. bra fråga, men jag definierar det som så att om fordonet sticker igäg vid ett visst varvtal så har det dåligt bottendrag. jag hade en enstånka som mellan-klass mc, och där är det ju bottendrag, precis lika mycket stick över hela registret, tycker det är härligt att kunna dra till på gasen redan vid 3000 på en mc, och redan då få ett rejält ryck. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.